Zakład Ubezpieczeń Społecznych podpisał z firmą Sygnity umowę na budowę nowego portalu informacyjnego. Dzięki niemu każdy klient będzie miał dostęp do świadczonych przez Zakład usług przez Internet. Budowa portalu ma się zakończyć na przełomie 2011 i 2012 r.
Podpisana 20 stycznia umowa na budowę i wdrożenie Nowego Portalu Informacyjnego między Zakładem Ubezpieczeń Społecznych a firmą Sygnity rozpoczyna najważniejszy etap budowy Platformy Usług Elektronicznych ZUS. PUE zaś to jeden z pierwszych w kraju projektów e-administracji, czyli pełnej informatyzacji usług jednostki administracji publicznej.
Nowy Portal Informacyjny umożliwi klientom dostęp do świadczonych przez Zakład usług drogą elektroniczną. Dzięki niemu bez wychodzenia z domu będzie można składać różnego rodzaju wnioski i dokumenty. Ubezpieczony, przez Internet będzie mógł wystąpić o zaświadczenie podlegania ubezpieczeniu, osoba chora złoży wniosek o świadczenie rehabilitacyjne, emeryci i renciści sprawdzą wysokość otrzymywanych świadczeń. Każdy natomiast będzie miał dostęp do danych zapisanych na swoim indywidualnym koncie w ZUS. Dzięki portalowi na bieżąco będzie można kontrolować stan zgromadzonych na swoim koncie składek i wyliczyć hipotetyczną emeryturę. Drogą elektroniczną będzie też można kierować pytania do pracowników ZUS. W przypadku problemów z poruszaniem się po systemie pomocny będzie wirtualny doradca. Awatar odpowie na pytania i przeprowadzi klienta przez wszystkie funkcjonalności nowej witryny.
- Rzeczywistość się zmienia, zmienia się więc i ZUS. Coraz więcej klientów chce mieć dostęp do naszych usług przez Internet, wychodzimy więc naprzeciw ich oczekiwaniom. Budujemy portal, który będzie w pełni profesjonalnym wirtualnym urzędem. Udostępnimy w nim funkcjonalności dla każdej z grup naszych klientów: świadczeniobiorców, płatników składek i ubezpieczonych. Liczymy, że to podniesie ich satysfakcję ze świadczonych przez Zakład usług – mówi Dariusz Śpiewak, członek Zarządu ZUS ds. Informatyki.
- Nasze rozwiązanie zaproponowane ZUS powstanie w oparciu o najlepsze sprawdzone standardy, wieloletnie partnerstwa i nasze kompetencje zdobyte przy realizacji podobnych projektów. Realizowany przez nas projekt jest połączeniem zaawansowanych technicznie rozwiązań typu „open source” oraz wysoko wyspecjalizowanych elementów komercyjnych. To dla nas jeden z priorytetowych projektów – mówi Norbert Biedrzycki, prezes Sygnity S.A.
W ramach realizacji zawartej umowy Sygnity wdroży część portalową NPI, formularze elektroniczne, wirtualnego doradcę oraz tzw. szynę usług elektronicznych będącą podstawą komunikacji elektronicznej w ZUS. Firma zapewni również funkcjonalność e-płatnika, która w prosty sposób umożliwia wypełnianie i przesyłanie dokumentów ubezpieczeniowych do ZUS.
Budowa Nowego Portalu Informacyjnego zostanie ukończona na przełomie 2011 i 2012 r. Oznacza to, że już na początku przyszłego roku będą uruchamiane pierwsze elektroniczne konta klientów ZUS. W celu rejestracji konta Zakład przydzieli użytkownikom indywidualny login i hasło. Płatnicy składek przy logowaniu do systemu będą mogli korzystać z posiadanego certyfikatu kwalifikowanego bezpiecznego podpisu elektronicznego lub loginu z platformy ePUAP.
Nadzór autorski nad projektem Nowego Portalu Informacyjnego firma Sygnity będzie prowadziła przez cały 2012 r. Opieka serwisowa z kolei przewidziana została na dwa lata. Wartość podpisanej umowy to 18,1 mln zł brutto. ZUS jednak, tak jak w przypadku całego projektu PUE, nie ponosi z tego tytułu żadnych kosztów. 85 proc. środków na budowę portalu pochodzić będzie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zaś 15 proc. z budżetu państwa. Przy okazji należy podkreślić, że umowa z Sygnity wpisuje się w przyjętą przez Zakład strategię dywersyfikacji dostawców usług IT.
Realizacja projektu Platformy Usług Elektronicznych zakończy się w grudniu przyszłego roku. Poza Nowym Portalem Informacyjnym, w ramach PUE wdrażane będą jeszcze: system kierowania ruchem w placówkach, urzędomaty oraz centrum informacji telefonicznej.
Zaloguj się Logowanie