Ład korporacyjny to dobre praktyki postępowania, zasady rekomendowane do wdrożenia, które odnoszą się do przejrzystości funkcjonowania podmiotu. Dzięki temu, że są przykładem z góry oraz częścią efektywnego systemu kontroli wewnętrznej, to bezpośrednio przekładają się na kondycję finansową podmiotu a także na to jak postrzegają go aktualni i potencjalni inwestorzy.
Istnieje wiele definicji ładu korporacyjnego (ang. corporate governance) najczęściej jednak odnoszą się one do zasad oraz norm szeroko rozumianego zarządzania organizacją. Ład korporacyjny może być także rozumiany jako podjęte w ostatnim czasie (zarówno w Polsce jak i na obszarze Unii Europejskiej) inicjatywy, opracowania i wdrożenia zasad dobrych praktyk w organizacjach sektora prywatnego i publicznego a w szczególności w spółkach publicznych. Pomimo, iż zasady ładu korporacyjnego wspierane są regulacjami unijnymi a w Polsce zasadami odnoszącymi się do spółek notowanych na giełdzie (GPW czy NewConnect), nie są sensu stricte obowiązującym prawem.
To dobre praktyki postępowania, rekomendowane do wdrożenia zasady, które odnoszą się do przejrzystości funkcjonowania podmiotu. Dzięki temu, że są przykładem z góry (tone at the top) oraz częścią efektywnego systemu kontroli wewnętrznej, to bezpośrednio przekładają się na kondycję finansową podmiotu a także na to jak postrzegają go aktualni i potencjalni inwestorzy.
Do dobrych praktyk, czyli zasad ładu korporacyjnego należą m.in. wytyczne dotyczące dyrektorów wykonawczych i niewykonawczych, przejrzystość ustalania wynagrodzeń kluczowych osób na stanowiskach zarządczych (w tym zarządu i rady nadzorczej) czy funkcjonowania komitetów audytu. Wszystkie te regulacje mają na celu wzmocnienie dobrych wzorców w funkcjonowaniu spółek – w szczególności spółek zainteresowania publicznego. Zasady te nie są jednak wyłącznie wskazane dla spółek giełdowych, ale dla wszystkich tych podmiotów, które zamierzają kierować się przejrzystymi, sprawiedliwymi zasadami.
Na ład korporacyjny składają się:
W każdej spółce to zarząd jest odpowiedzialny za identyfikację głównych zagrożeń biznesowych i wdrażanie systemów, których zadaniem jest minimalizowanie negatywnych skutków sytuacji kryzysowych. Jego zadaniem jest również zadbanie o spójność i prawidłowe funkcjonowanie systemów kontroli zarządczej i systemów informatycznych. Część tych funkcji zarząd lub rada nadzorcza w spółkach publicznych może oddelegować audytowi wewnętrznemu. szczególnie w odniesieniu do systemów kontroli wewnętrznej. Audyt wewnętrzny pełni kluczową rolę w ocenie i raportowaniu systemów zarządzania ryzykiem, kontroli wewnętrznej oraz systemów informatycznych. W przypadku spółek publicznych rekomendowane jest aby dyrektor audytu wewnętrznego był odpowiedzialny za wykonywanie swych zadań wobec komitetu audytu, który stanowi część rady nadzorczej, nie zaś dla zarządu. W ten sposób dzięki zachowaniu niezależności jest on w stanie poddawać ocenie działania nie tylko szeregowych pracowników, lecz także kierownictwa najwyższego szczebla, co stanowi o skuteczności systemu ładu korporacyjnego, bowiem z jego ram nie zostaje wyłączony żaden pracownik spółki.
Audyt wewnętrzny, niezależnie od tego czy jest realizowany w ramach danej spółki czy też został powierzony wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej ma określone zadanie. Jest nim badanie skuteczności i efektywności realizowanych w firmie systemów kontroli wewnętrznej oraz identyfikowanie obszarów ryzyka, które powinny być minimalizowane ze względu na interes firmy. Audytorzy wewnętrzni często udzielają także wsparcia w projektowaniu systemów kontroli wewnętrznej i systemów operacyjnych, zwłaszcza jeśli nie były one wcześniej zdefiniowane lub były nieskuteczne. Audytorzy pełnią zatem funkcję doradczą. Jeśli podczas badania podmiotu zidentyfikowane zostanie oszustwo bądź nadużycie lub też istnieje poważne podejrzenie, że mogły ono mieć miejsce, audytorzy uczestniczą dodatkowo w dochodzeniach wewnętrznych. Na każdym kroku wspierają działania mające na celu zapewnienie, że wszystkie istotne procesy realizowane
w spółce są prowadzone:
- skutecznie (osiągają założone cele)
- efektywnie (nakłady są adekwatne do spodziewanych rezultatów)
- poprawnie (zgodnie z obowiązującymi regulacjami wewnętrznymi i zewnętrznymi)
Ponadto na bieżąco monitorują czy zasady wdrożone w ramach ładu korporacyjnego są realizowane oraz identyfikują obszary wymagające usprawnień.
Zaloguj się Logowanie