Zarządzanie wiedzą podstawowym czynnikiem do zwiększenia produktywności i wydajności

Firma EMC Corporation, światowy lider w dziedzinie rozwiązań do infrastruktury przetwarzania informacji, poinformowała podczas Międzynarodowej Wystawy i Konferencji AIIM o wynikach nowych badań przeprowadzonych przez Instytut Economist Intelligence Unit (EIU), a sponsorowanych przez EMC. Z badań tych wynika, że elastyczność organizacyjna ma dziś kluczowe znaczenie dla skutecznego prowadzenia działalności biznesowej, zwłaszcza w obecnej sytuacji gospodarczej. Zgodnie z przedstawionym raportem 81% respondentów uważa zarządzanie wiedzą i współpracę za kluczowe czynniki stymulujące wzrost produktywności i wydajności oraz przyspieszające wprowadzanie innowacji.

Raport pt. „Organizational Agility: How Businesses Can Survive and Thrive in Turbulent Times” (Elastyczność organizacyjna: jak firmy mogą przetrwać i rozwijać się w trudnej sytuacji gospodarczej) zawiera wyniki ankiety przeprowadzonej przez instytut EIU wśród ponad 300 członków kadry kierowniczej wyższego szczebla z najbardziej liczących się firm z całego świata. Zgodnie z raportem 88% respondentów ― w tym połowa wszystkich dyrektorów generalnych i dyrektorów ds. informatycznych ― uważa, że elastyczność organizacyjna ma znaczenie krytyczne dla sukcesu działalności biznesowej na całym świecie. Jednak ponad 27% respondentów uważa, że ich przedsiębiorstwo ma w tym zakresie mniejsze szanse od firm konkurencyjnych z uwagi na brak elastyczności w przewidywaniu i dostosowywaniu się do fundamentalnych zmian zachodzących na rynku.
 
„Chcąc zachować konkurencyjność, firmy mogą znaleźć się w sytuacji przypominającej więzy krępujące słynnego iluzjonistę Houdiniego. Jak można reagować szybko i energicznie na zmiany w środowisku, unikając jednocześnie skrępowania przez takie więzy? W czasach dominacji wiedzy kluczowym czynnikiem warunkującym zrównoważony rozwój jest umiejętność przekształcania informacji na wiedzę analityczną w reakcji na zmiany zachodzące na rynku” ― stwierdzili autorzy raportu. „W przypadku większości firm uzyskanie elastyczności wymaga poważnych przekształceń. Choć może się to wydać zniechęcające, istnieje szereg działań, których podjęcie może rozważyć kierownictwo, aby ułatwić przedsiębiorstwu działanie w warunkach dynamicznych zmian rynkowych. Należą do nich: optymalizacja podstawowych procesów biznesowych, minimalizacja rozproszenia zasobów informacyjnych oraz integracja i automatyzacja procesów udostępniania wiedzy.
 
Większość respondentów uważa, że to właśnie informatyka będzie głównym stymulatorem zapewniającym najskuteczniejsze udostępnianie wiedzy i elastyczność przedsiębiorstw. Ankietowani członkowie kadry kierowniczej wskazali następujące kluczowe czynniki umożliwiające zwiększenie elastyczności przedsiębiorstw: szybszy dostęp do informacji w czasie rzeczywistym (45%), efektywniejsze funkcje wyszukiwania (38%) oraz lepsza integracja systemów informatycznych w przedsiębiorstwie (38%). Duża liczba respondentów stwierdziła, że kluczowymi czynnikami warunkującymi sukces działalności biznesowej są narzędzia umożliwiające wyszukiwanie, filtrowanie i zarządzanie treścią.{mospagebreak}Większość ankietowanych uważa też, że wzrost elastyczności i innowacyjności będą stymulowały procesy takie, jak zarządzanie wiedzą i współpraca, a także procesy umożliwiające wydobywanie danych z różnych aplikacji wykorzystywanych do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych oraz do wprowadzania innowacji w produktach i usługach.
 
„Firmy szukają dzisiaj sposobów na zachowanie konkurencyjności oraz utrzymanie cennych klientów mimo kurczących się budżetów” ― powiedział Whitney Tidmarsh, dyrektor ds. marketingu w dziale zarządzania treścią i archiwizacji (Content Management and Archiving Division) w EMC. „Kluczem do elastyczności organizacyjnej jest minimalizacja kosztownej nadmiarowości oraz optymalizacja podstawowych procesów. Dzięki efektywniejszej integracji szerokiej gamy rozwiązań do zarządzania treściami przedsiębiorstwa ― w tym systemów do zarządzania wiedzą i do współpracy ― z infrastrukturą informatyczną oraz z procesami biznesowymi, można zapewnić decydentom szybszy dostęp do najważniejszych informacji. Poprawi to ich zdolność do rozwiązywania problemów, szybkiego komunikowania się z klientami i podejmowania decyzji oraz przekształcania informacji na wiedzę analityczną”.
 
Z raportu wynika również, że choć wielu respondentów podejmowało inicjatywy mające na celu zwiększenie elastyczności, nie wszystkim się to udało. Ponad 80% respondentów stwierdziło, że w ciągu ostatnich trzech lat podjęło jedną lub więcej inicjatyw mających na celu zwiększenie elastyczności, jednak 34% przyznało, że inicjatywy te nie powiodły się z uwagi na wolne tempo podejmowania decyzji, sprzeczność celów i priorytetów rożnych działów, niechęć do podejmowania ryzyka oraz rozproszenie zasobów informacji. Ponadto 52% ankietowanych przyznało, że stracono wiele cennego czasu na poszukiwaniu treści o znaczeniu krytycznym, co uniemożliwiało szybkie podejmowanie decyzji biznesowych.
 
Ankieta została przeprowadzona przez instytut EIU w grudniu 2008 r. i w styczniu 2009 r. Zawierała odpowiedzi udzielone przez 349 członków kadry kierowniczej firm z całego świata. W ankiecie wzięli udział pracownicy szczebla kierowniczego i dyrektorskiego z 19 różnych branż. 44% firm, z których pochodzili respondenci osiągnęła przychody nieprzekraczające 500 mln USD, a 31% firm odnotowała przychody na poziomie równym lub wyższym niż 5 mld USD. 43% respondentów stanowili członkowie zarządów i dyrektorzy najwyższego szczebla, natomiast 31% ankietowanych stanowili dyrektorzy średniego szczebla i kierownicy działów. W ankiecie zamieszczono odpowiedzi z różnych pionów biznesowych i branż.
 
Raport pt. „Organizational Agility: How Businesses Can Survive and Thrive in Turbulent Times (Elastyczność organizacyjna: jak firmy mogą przetrwać i rozwijać się w trudnej sytuacji gospodarczej) to dokument podsumowujący opracowany przez Instytut Economist Intelligence Unit, a sfinansowany przez EMC. Dokument ten można pobrać bezpłatnie pod adresem http://www.emc.com/collateral/leadership/organisational-agility-230309.pdf. (red)

Zaloguj się Logowanie

Komentuj