Zamówienia publiczne pod lupą Komisji Europejskiej

Komisja Europejska wszczęła postępowanie prawne przeciwko państwom członkowskim, które nie wypełniły swoich zobowiązań wynikających z prawa UE. Decyzje te dotyczą wielu sektorów, a ich celem jest zapewnienie właściwego stosowania prawa UE. KE podjęła 361 decyzji, w tym 27 uzasadnionych opinii i 12 decyzji dotyczących skierowania spraw do Trybunału Sprawiedliwości UE. Dwie sprawy z zakresu zamówień publicznych dotyczą Polski.

Sprawy skierowane do Trybunału Sprawiedliwości

Zamówienia publiczne: Komisja zwraca się do Trybunału Sprawiedliwości o nałożenie kar pieniężnych na Polskę, Niderlandy, Luksemburg i Słowenię z powodu niewprowadzenia przez te państwa przepisów dotyczących zamówień publicznych w dziedzinie obronności.

Komisja Europejska podjęła decyzję o skierowaniu do Trybunału Sprawiedliwości UE spraw przeciwko Polsce, Niderlandom, Luksemburgowi i Słowenii w związku z brakiem pełnego wdrożenia przez te państwa dyrektywy w sprawie zamówień publicznych na broń, amunicję i materiały wojenne (i związane z nimi roboty budowlane i usługi) w dziedzinie obronności, a także zamówień publicznych na szczególnie newralgiczne dostawy, roboty budowlane i usługi w dziedzinie bezpieczeństwa.

Dyrektywa 2009/81/WE została przyjęta w sierpniu 2009 r. i wszystkie państwa członkowskie były zobowiązane do jej wdrożenia do 20 sierpnia 2011 r. Komisja postanowiła również zwrócić się do Trybunału o nałożenie na te cztery państwa członkowskie dziennych kar pieniężnych, które musiałyby być uiszczane do momentu wdrożenia dyrektywy.

Komisja proponuje nałożenie dziennej kary pieniężnej w wysokości 70 561.92 euro na Polskę, 57 324.80 euro na Niderlandy, 8 320 euro na Luksemburg oraz 7 038.72 euro na Słowenię. Państwa te podlegałyby karze od daty orzeczenia Trybunału potwierdzającego zarzuty Komisji aż do momentu, w którym powiadomią one Komisję, że w pełni wdrożyły przepisy do prawa krajowego.

Uzasadnione opinie

Komisja zwróciła się do Polski o zapewnienie zgodności z przepisami UE w zakresie zamówień publicznych w odniesieniu do uzasadnionych powodów wykluczenia kandydatów z przetargów publicznych.

Zgodnie z polską ustawą o zamówieniach publicznych podmioty gospodarcze, które wyrządziły szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, są wykluczone z postępowania o udzielenie zamówienia, jeżeli szkoda ta została stwierdzona orzeczeniem sądu, które uprawomocniło się w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania.

Ponadto ustawa przewiduje obowiązkowe wykluczenie każdego wykonawcy, z którym zamawiający rozwiązał albo wypowiedział umowę z powodu okoliczności, za które wykonawca ponosi odpowiedzialność, jeżeli wartość niezrealizowanego zamówienia wyniosła co najmniej 5 proc. wartości umowy.

Zdaniem KE przepisy te wykraczają poza wyczerpujący wykaz akceptowalnych powodów wykluczenia ze względów związanych z cechami zawodowymi wykonawcy, przewidziany w art. 45 dyrektywy 2004/18/WE z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi.

Wniosek Komisji ma formę uzasadnionej opinii w ramach unijnego postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego. Polska ma dwa miesiące na powiadomienie Komisji o środkach przyjętych w celu wywiązania się z zobowiązań wynikających z unijnych przepisów dotyczących zamówień publicznych. W przeciwnym razie Komisja może podjąć decyzję o skierowaniu tej sprawy do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj