Kryzys gospodarczy wymusza na firmach wprowadzanie oszczędności w zakupach. Kupcy przywiązują coraz większą wagę do uzyskiwanych cen i terminów płatności. Zakupy coraz częściej są realizowane poprzez przetargi i aukcje elektroniczne, które pozwalają na osiągnięcie nawet 12 proc. oszczędności.
Jakie jest zatem najlepsze podejście do zakupów w tych trudnych czasach? Odpowiedź na to pytanie możemy uzyskać analizując dobre praktyki zakupowe wypracowane w firmach, które odnoszą sukcesy biznesowe.
W trakcie kryzysu w 2008 roku część firm na oślep szukała oszczędności w zakupach, koncentrując się np. na ograniczaniu zamówień na materiały administracyjne, które nie miały dużego wpływu na osiągane wyniki finansowe. W czasach kryzysu punktem wyjścia jest selektywne podejście do portfela nabywanych produktów, a co za tym idzie, również dostawców.
- Zdecydowanie największy potencjał do generowania oszczędności w zakupach mają kategorie produktowe, w odniesieniu do których zmiana dostawcy nie jest związana z dużym ryzykiem biznesowym. Przykładem są tutaj opakowania, usługi transportowe, surowce – uważa Tomasz Wudarzewski, prezes zarządu Logintrade S.A. – dostawcy największej w Polsce platformy zakupowej.
Dział zakupów powinien skoncentrować się na wymuszaniu konkurencji pomiędzy dostawcami. Posiadanie jednego dostawcy i rezygnacja z organizowania przetargów najczęściej skutkuje zdecydowanie wyższymi cenami zakupów.
- Spory potencjał zakupowy drzemie też w możliwości agregowania zakupów i przejścia na kontrakty terminowe lub umowy ramowe – przekonuje Tomasz Wudarzewski. Takie podejście zdecydowanie poprawia warunki handlowe oraz przyczynia się do likwidacji kosztów związanych z wyborem dostawcy w każdym realizowanym projekcie.
Dzięki nowoczesnym platformom zakupowym klienci wewnętrzni – czyli zakupowcy z poszczególnych działów firmy – mogą składać zamówienia z poziomu dostępnego sklepu on-line, co skraca również czas potrzebny na realizację zamówień.
Aukcje elektroniczne popularyzują się z roku na rok i stanowią bardzo efektywną alternatywę dla tradycyjnych negocjacji. – Aukcje dają zwykle wyniki lepsze o 8 do 12 proc. Skracają również czas niezbędny do wyboru dostawców oraz ograniczają koszty procesu zakupów – mówi przedstawiciel platformy Logintrade, która obsługuje ponad 40 tys. transakcji rocznie.
Osiąganie sukcesu w zakresie generowania oszczędności w zakupach nie jest skomplikowane, ale wymaga trzymania się prostych zasad i realizacji dobrych praktyk. Istotna jest jednak świadomość ich istnienia – zarówno kadry zarządzającej, jak i osób bezpośrednio odpowiedzialnych za realizację zakupów biznesowych. Na szczęście ta świadomość stale wzrasta, więc można mięć nadzieję, że najlepsze firmy poradzą sobie w trakcie kryzysu – mówi Tomasz Wudarzewski, prezes zarządu Logintrade S.A.
Zaloguj się Logowanie