Zakładasz sklep internetowy? Sprawdź, jaki hosting powinieneś wybrać

© flickr.com

© flickr.com

Otwarcie w sieci sklepu internetowego jest dla wielu osób spełnieniem marzeń o własnej niezależności, dodatkowym źródłem dochodu albo koniecznością wynikającą z oczekiwań klientów. Ładny wygląd strony, wyjątkowa oferta i intrygująca strategia marketingowa to kluczowe, ale nie jedyne elementy decydujące o sukcesie. Sklep internetowy by zarabiać, musi być przede wszystkim dostępny w sieci. Decyduje o tym hosting. Od rodzaju, zakresu i jakości usług hostingowych zależy to, czy klient będzie w ogóle miał szansę odnaleźć dany sklep w sieci i komfortowo dokonać w nim zakupów.

Jaki hosting dla sklepu internetowego? Hosting hostingowi nierówny. W zależności od stawianych wymagań te same usługi różnych dostawców hostingu mogą być oceniane pozytywnie lub negatywnie. Może się bowiem okazać, że zakres umowy jest bardzo dobry, ale poziom obsługi pozostawia wiele do życzenia. Jeśli przyjąć, że jakość hostingu ma wpływ na efektywne działanie sklepu, to fakt ten może na co dzień dostarczać wiele niepotrzebnych stresów, a także bezpośrednio wpływać na zysk. Poniżej przedstawiamy kilka rad, na jakie elementy koniecznie trzeba zwrócić uwagę wybierając hosting domeny.

Każda działalność w sieci ma różne potrzeby, a jej właściciele odmienne możliwości finansowe. Łączy je jednak konieczność bezawaryjnej aktywności, którą powinna zapewniać umowa hostingowa. Jej poszczególne parametry: pamięć RAM, szybkość transferu danych, kopie zapasowe na wypadek awarii, czas bezawaryjnego działania powtarzają się u różnych dostawców. Właściwy dobór tych zasobów jest odpowiedzialny za widoczność strony w sieci, jej szybkie ładowanie i dobry wygląd. Przy tak dużej konkurencji braki w każdym z tych obszarów skutkują odpływem klientów do innych sklepów.

Usługi hostingowe – skrojone na miarę

Jeśli sklep dopiero zaczyna działalność albo jest to jedynie zajęcie dodatkowe np.: sprzedaż własnoręcznie wykonanej biżuterii, gdzie ilość ruchu jest niewielka, nie trzeba od razu opłacać największego pakietu. Warto też zwrócić uwagę, jakie usługi dodatkowe obejmuje hosting domeny. Może się okazać, że na początku w ogóle nie będą wykorzystane. W takim przypadku są to niepotrzebnie wydane pieniądze – wyjaśnia Marek Panek z firmy LH.pl. Ta sama zasada działa też w drugą stronę. Kto otwiera sklep, powinien zachować ostrożność wobec szeroko reklamowanych ofert na tani hosting lub hosting za złotówkę. Oszczędności tego typu, to w wielu przypadkach prosta droga do problemów.

© flickr.com

© flickr.com

Jak wybrać hosting?

Przy wyborze hostingu pod uwagę należy wziąć wiele różnego typu istotne jest również uwzględnienie treści zamieszczanych na stronie. Strony z przewagą czystego tekstu mają inne wymagania hostingowe niż sklepy prezentujące swoją ofertę przy pomocy licznych zdjęć i filmów wideo.

Równie ważne jest określenie parametrów technicznych. Jest to obszar, który sprawia najwięcej problemów właścicielom sklepów. Przed podpisaniem umowy koniecznie trzeba się zorientować, na ile aktualna jest proponowana oferta, jak często wprowadzane są uaktualnienia, jak wyglądają statystyki dotyczące awarii i braku dostępności strony, jaki jest czas jej ładowania.

Wsparcie – czyli hosting doskonały!

O problemach trzeba pomyśleć wcześniej, tym bardziej, że ewentualne awarie i brak dostępności strony sklepu w sieci, to oczywista strata finansowa i brak satysfakcji klientów. Szybka reakcja na usterki, kontakt z serwisem również poza standardowymi godzinami pracy przekłada się na konkretne pieniądze. Najlepsze firmy hostingowe są dostępne dla swoich partnerów 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Konsultant czuwa za pośrednictwem czatu lub telefonicznie. Warto również uściślić, czy osoba rejestrująca problemy techniczne ma od razu dostęp do zasobów serwera, bo na to istotny wpływ na szybkość usunięcia awarii. Inna istotna sprawa to częstotliwość wykonywania kopii zapasowych tzw. back up. Rozbieżności są w tym zakresie dość duże od 6 godzin do nawet kilku dni, a to właśnie kopia zapasowa pozwoli odzyskać zasoby w przypadku awarii.

Wybieramy hosting: Serwer dedykowany czy wirtualny?

Małe firmy i startujące biznesy z powodzeniem mogą skorzystać z oferty tzw. hostingu wirtualnego (dzielonego). – Ta opcja jest korzystna finansowo. Oznacza, że przestrzeń na serwerze jest dzielona z innymi użytkownikami, podobnie jak wszystkie elementy objęte umową tj: moc procesorów, transfer danych, oprogramowanie. W praktyce wygląda to tak, że do jednego serwera podpiętych jest nawet 1000 klientów. Nie można więc wykluczyć sytuacji, że gwałtowne zwiększenie ruchu na którejś ze stron np.: pod wpływem intensywnej reklamy, atrakcyjnej promocji przejmie 80% zasobów hostingu – podkreśla M. Panek. Pozostałe 20% dzielone na pozostałych klientów spowoduje nieuchronne problemy z wyświetleniem czy nawet z dostępnością ich sklepów.

Inną również korzystną finansowo opcją jest hosting VPS, gdzie zasoby serwera również są przeznaczone dla większej liczby klientów, ale jest ich zdecydowanie mniej niż w przypadku serwera wirtualnego. Poza tym umowa na hosting tego typu gwarantuje niezmienność parametrów, niezależnie od obciążania stron sąsiadów. Najlepsi dostawcy hostingu VPS gwarantują nawet 99,5% niezawodności.

Dla sklepu z dużą liczbą zdjęć, filmów i dużą bazą klientów najlepszy będzie serwer dedykowany. Oznacza to, że 100% mocy urządzenia jest dedykowanych dla jednego sklepu, czyli jest to w istocie dzierżawa serwera. Wyższe koszty rekompensuje w przypadku tej opcji pełna niezależność i brak limitu poszczególnych parametrów umowy.

Hosting i SEO

Niezależnie od strategii marketingowej, od samego początku nie należy ignorować zagadnień związanych z SEO. Dla wyszukiwarek ważny jest czas ładowania strony, a także lokalizacja serwera. Jeśli działalność sklepu będzie prowadzona na terenie Polski, to najlepiej, by serwer był również zlokalizowany w kraju. – Tutaj zależność jest prosta – szybciej ładująca się strona może poprawić konwersję o 8,47%. Zatem zyskujemy prawie 10% tylko na tym, że wybraliśmy lepszy hosting. Badania wskazują na to, że im dłuższy czas ładowania strony, tym bardziej spada współczynnik konwersji – dowiedziono, że niezwykle ważna jest każda sekunda. 1 sekunda opóźnienia w ładowaniu strony, może spowodować spadek konwersji o aż 7%! Poza tym pamiętajmy o tym, że szybkość ładowania się strony jest dla Google’a jednym z czynników, które bierze pod uwagę – zatem szybka strona osiągnie lepszą pozycję. – dodaje M. Panek (LH.pl).

© fotolia

© fotolia

Zamiany w umowie w czasie jej trwania

Jak wspomniano na początku, nie warto startując ze sklepem kupować od razu najszerszego pakietu. Jednak z biegiem czasu najczęściej zmienia się zakres potrzebnych usług. Oznacza to, że niezbędne jest przejście na kolejną taryfę hostingową. Myślenie perspektywiczne popłaca, bo najlepiej gdy dodatkowe usługi jest w stanie zaoferować dotychczasowy dostawca, a ich uruchomienie nie ma negatywnego wpływu na bieżącą działalność sklepu. Warto więc sprawdzić, co się dzieje, gdy przekroczony zostanie zakres transferu danych? Przy wartościach granicznych dostawca usług hostingowych powinien skontaktować się z właścicielem sklepu proponując nową taryfę. Niestety zdarzają się również takie przypadki, że strona przestaje być widoczna, albo naliczane są dodatkowe, bardzo wysokie opłaty.

Doświadczenie i rekomendacje

Dobrym kryterium wyboru są również doświadczenia innych klientów. Jeśli dostawca pokaże przykładowe usługi i określi przy tym rodzaj hostingu i taryfę, łatwiej będzie się zorientować, jaki hosting dla sklepu internetowego będzie najbardziej odpowiedni. Referencje znajomych i marketing szeptany wśród znajomych to dobry trop, tym bardziej, że na zadowolenie z usług dostawy hostingu ma wpływ nie tylko cena. Opinie innych osób mogą wiele powiedzieć o relacjach interpersonalnych, nakierowaniu na potrzeby klienta, szybkości reagowania na zapytania itp.

Cena to najczęściej brane pod uwagę kryterium przy porównywaniu ofert różnych usługodawców. W przypadku hostingu, który jest podstawą funkcjonowania biznesu w sieci, warto dokładnie przeanalizować wspomniane wyżej zagadnienia. Im więcej uda się doprecyzować w umowie, tym lepiej uda się dobrać dostawcę hostingu. Zadowolenie z usługi oznacza w tym przypadku bezawaryjne działanie sklepu, zapewnienie bieżącej sprzedaży, satysfakcję i lojalność klientów, a także zyski.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj