Zagrożenie związane z darmowymi plikami muzycznymi i filmowymi

Firma McAfee poinformowała o wynikach raportu „Digital Music & Movies Report: The True Cost of Free Entertainment” („Raport w sprawie cyfrowych plików muzycznych i filmowych — prawdziwe koszty darmowej rozrywki”), pokazujących rosnącą liczbę zagrożeń związanych z coraz większą popularnością muzyki i materiałów wideo dostępnych online.

Analitycy McAfee ustalili, że dodanie przy wyszukiwaniu słowa „free” („darmowe”) zwiększa ryzyko trafienia na niebezpieczne serwisy internetowe. Firma McAfee podaje również, że cyberprzestępcy ukrywają niebezpieczne treści w serwisach muzycznych i filmowych, a nawet w witrynach fanklubów.

Oglądanie wideo i słuchanie muzyki online jest coraz popularniejsze. Według badań firmy Gemius ponad 80% polskich internautów miało kontakt z materiałami wideo w Sieci, blisko trzy czwarte korzystało z serwisów wideo, a ponad połowa – z internetowego radia. Co więcej, użytkownicy treści audio i wideo w sieci deklarują zamiar jeszcze częstszego korzystania z nich w przyszłości.

Tymczasem wraz ze wzrostem popularności treści multimedialnych rośnie też związane z nimi zagrożenie. Cyberprzestępcy coraz chętniej wykorzystują niebezpieczne serwisy internetowe, reklamy i narzędzia do oglądania wideo do włamywania się na komputery użytkowników.

W raporcie zostały opisane przykładowe zagrożenia związane m.in. z „darmowym” oprogramowaniem, plikami MP3, strumieniową transmisją wideo, niebezpiecznymi stronami dla fanów oraz podejrzanymi reklamami, które pojawiają się nawet w znanych serwisach o ustalonej reputacji. Badanie wykazało, że dodanie słowa „free” („darmowe”) podczas szukania dzwonków muzycznych do telefonów komórkowych w najważniejszych wyszukiwarkach angielskojęzycznych zwiększa ryzyko trafienia na niebezpieczne strony aż o 300 procent. Podobny efekt daje również użycie odpowiednika tego słowa w wielu innych językach.

Z kolei słowo kluczowe „MP3” zwiększa ryzyko podczas poszukiwania muzyki. Ryzyko jest jeszcze wyższe w przypadku łącznego użycia słów „free MP3”. Nawet, gdy użytkownicy wskazywali podczas wyszukiwania, że chcą zapłacić za pliki MP3, wyniki nadal odsyłały ich do pirackich treści.

Firma McAfee wykryła także tysiące niebezpiecznych, podejrzanych adresów internetowych pojawiających się na stronach fanklubów i w komentarzach w serwisach społecznościowych, takich jak YouTube i Twitter. Często stosowaną metodą ataku są niebezpieczne reklamy (tzw. malvertising), które są wykorzystywane do dystrybucji szkodliwego oprogramowania lub włamania się do komputera użytkownika poprzez wykorzystanie (tzw. exploit) luk i błędów w przeglądarce WWW. Na przykład nie dalej, niż w czerwcu firma McAfee wykryła niebezpieczną reklamę w serwisie perezhilton.com, która kierowała użytkowników do domeny ze szkodliwym oprogramowaniem.

„Użytkownicy odwiedzają serwisy dla fanów, pobierają filmy i czytają najnowsze informacje o celebrytach, ale nie zdają sobie sprawy z ryzyka” — powiedziała Paula Greve, dyrektor działu badań bezpieczeństwa WWW w firmie McAfee. „Łatwo i szybko docierają do »darmowych« treści, ale może ich to drogo kosztować. Powinni być świadomi ryzyka i uważać na potencjalne nowe zagrożenia”.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj