Rozwój kompetencji zawodowych oraz pasji pracowników w roli wolontariusza w świetle międzynarodowych praktyk – to temat konferencji, którą zorganizowało 1 grudnia 2010 roku Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu. W konferencji wzięło udział blisko siedemdziesięciu przedstawicieli polskich firm, instytucji państwowych, organizacji pozarządowych i pracowników naukowych.
Jakie działania związane z wolontariatem pracowniczym są charakterystyczne dla polskich firm? A jak to wygląda w innych krajach, na przykład w Wielkiej Brytanii? Czym różni się wolontariat akcyjny od kompetencyjnego? Jakie korzyści odnoszą firmy angażujące się w projekty wolontariackie? Na te oraz wiele innych pytań odpowiadali paneliści konferencji i wspólnie z uczestnikami analizowali scenariusze rozwoju wolontariatu pracowniczego w Polsce.
„Wolontariat rozwija się często w firmie drobnymi krokami. Zaczyna się od pojedynczych projektów, które nagłaśniane inspirują innych do dalszego działania” – o rozwoju wolontariatu pracowniczego opowiada Pani Jadwiga Czartoryska Prezes Fundacji Orange.
Jak firma może zachęcać swoich pracowników? Oprócz opowiadania o ciekawych akcjach, wyróżniania i nagradzania szczególnie zaangażowanych pracowników, firma może aktywnie wspierać projekty. „W jednym z fundacyjnych programów pracownicy-wolontariusze uczą dzieci w szkołach jak bezpiecznie korzystać z internetu.” – dodaje Jadwiga Czartoryska – „Także, raz w roku podczas Dnia Fundacji, który jest jednocześnie Dniem Wolontariusza nagradzamy pracowników odznaką ‘Razem dla innych’. Od pięciu lat prowadzimy też program grantowy wspierający najciekawsze projekty wolontariackie organizowane przez pracowników TP i Orange. Stworzyliśmy też narzędzia pomagające wciągać pracowników do działania: o wolontariackim zaangażowaniu naszych pracowników piszemy na blogu korporacyjnym oraz na Orange Community – wewnętrznym portalu całej grupy opisującym zaangażowanie pracowników w różnego rodzaju działania społeczne.”
W pierwszej części spotkania Marina Pevzner Hennessy, która reprezentowała organizację Business in the Community z Wielkiej Brytanii, przedstawiła inspirujące case study wolontariatu pracowniczego. W ujęciu brytyjskim wolontariat w firmach jest postrzegany przede wszystkim jako inwestycja w człowieka. Z jednej strony korzystają z niej beneficjenci pomocy, którym pracownicy firm umożliwiają odkrycie i rozwinięcie różnych umiejętności, co podnosi ich wartość na rynku pracy. Z drugiej strony to inwestycja HR w samych pracowników, którzy dzięki takim formom pomocy rozwijają lub ćwiczą własne kompetencje w różnych dziedzinach, takich jak: komunikacja, obsługa klienta, zarządzanie czasem czy umiejętności mentoringu i nauczania.
Strony: 1 2
Zaloguj się Logowanie