Włączenie BHP do szkolnictwa wyższego: wyzwania i możliwości

Przyszli architekci, inżynierowie, pracownicy służby zdrowia i kadra kierownicza – wszyscy będą musieli poznać zasady bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) i włączyć zarządzanie ryzykiem do codziennej pracy, o ile pragną zadbać o bezpieczeństwo swoje i swojego otoczenia w czasie pracy.

Powstaje pytanie, w jaki sposób zagwarantować, że kwestie BHP staną się częścią programów szkół wyższych, a nie tylko problematyką, z jaką młodzi ludzie mierzą się dopiero przy podejmowaniu pracy. Nowe sprawozdanie poświęca uwagę wyzwaniu "mainstreamingu", czyli włączeniu BHP do programów uniwersyteckich, oraz potencjalnym możliwościom jego realizacji.

Jak mówi Jukka Takala, dyrektor Europejskiej Agencji Bepzieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA), nowe sprawozdanie to kolejne sprawozdanie w ramach nieustającej inicjatywy EU-OSHA na rzecz włączenia kwestii BHP do programów nauczania na wszystkich poziomach. "Edukacja to klucz do rozwoju kultury zapobiegania ryzyku" – stwierdza Takala – "lecz nie chodzi tylko o uczenie dzieci i młodzieży, jak bezpiecznie żyć i pracować. Jeśli chcemy, by BHP stało się integralną częścią zarządzania przedsiębiorstwami i ich działalności, wszyscy przyszli kierownicy i specjaliści potrzebują dowiedzieć się o swojej roli i zakresie odpowiedzialności w procesie zarządzania ryzykiem".

Jednakże włączenie BHP do szkolnictwa wyższego wiąże się z określonymi wyzwaniami: często brakuje nauczycieli wykwalifikowanych w dziedzinie BHP oraz materiałów edukacyjnych o BHP odpowiednich dla szkół wyższych. Poza tym, w przeciwieństwie do szkół niższego stopnia, w szkołach wyższych może wystąpić brak środków na naukę BHP, oraz mogą one preferować teoretyczne, a nie praktyczne czy aktywne metody nauki.

Niemniej jednak w sprawozdaniu wymieniono przykłady z całej Europy świadczące o udanym włączeniu BHP do szkolnictwa wyższego. Czynniki pomagające we włączeniu BHP do szkolnictwa wyższego to: {mospagebreak}
• współpraca z zaangażowanymi osobami i organizacjami (przykładowo w Niemczech uniwersytety zawarły partnerstwo, by dzielić się zasobami z zakresu BHP)

• włączenie nauki o BHP do zajęć, a nie proponowanie jej w ramach zajęć dodatkowych (przykłady obejmują włączenie elementów BHP do zajęć dla inżynierów na Uniwersytecie w Liverpoolu w Wielkiej Brytanii) oraz

• włączenie studentów do zajmowania się kwestiami BHP w środowisku nauki (jak na Uniwersytecie Technologicznym w Dublinie, gdzie związek studentów wspiera uczelnię w wypełnieniu jej obowiązków z zakresu BHP).

Sprawozdanie przedstawia analizę wszystkich czynników pomagających odnieść sukces, na podstawie danych przypadków. W sprawozdaniu zaleca się także rozwój podejścia ogólnego w danej uczelni, łączącego BHP i naukę o ryzyku z praktycznymi krokami, jakie uczelnie podejmują w celu zapewnienia pracownikom i studentom zdrowego i bezpiecznego środowiska pracy.

/OSHA

Zaloguj się Logowanie

Komentuj