"Przedsiębiorstwa zwirtualizowane są bardziej innowacyjne od tych zorganizowanych klasycznie; charakteryzuje je skłonność i zdolność do poszukiwania, wdrażania i upowszechniania w praktyce innowacji produktowych, procesowych, organizacyjnych i marketingowych" – mówi dr Anna Sankowska z Wydziału Inżynierii Produkcji Politechniki Warszawskiej, która bada wpływ zastosowania koncepcji wirtualnego organizowania na innowacyjność przedsiębiorstwa. Koncepcja organizacji wirtualnej zwana inaczej wirtualnym organizowaniem staje się coraz częściej przedmiotem zainteresowania nauk o zarządzaniu. Okazuje się, że ma ona również duże znaczenie dla polskich przedsiębiorstw.
"Badania związane z tworzeniem rankingu najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw w Polsce przeprowadzane co roku przy współudziale INE PAN wskazują, że polskie przedsiębiorstwa są zorientowane na innowacyjność organizacyjną i marketingową. Ważny elementem, który determinuje innowacyjność przedsiębiorstwa okazał się poziom zaufania przedsiębiorstw w relacjach z ich partnerami biznesowymi. Chodzi tu zarówno o tworzenie wiarygodności poprzez prezentowanie wysokiego poziomu kompetencji przed przedsiębiorstwo, jak również otwartość na współpracę" – tłumaczy dr Sankowska.
Jak wyjaśnia, wirtualizacja wpływa bezpośrednio na innowacyjność organizacyjną oraz marketingową przedsiębiorstwa. Badaczce nie udało się dowieść bezpośredniego związku wirtualizacji z innowacyjnością produktową i procesową.
Definicje tych innowacji zostały podane przez OECD. Innowacje marketingowe to implementacje nowej metody marketigowej związane ze znaczącymi zmianami we wzornictwie, pozycjonowaniu produktu, promocji produktu czy ustalaniu cen. Z kolei innowacje organizacyjne to implementacje nowych metod organizacyjnych dotyczących praktyk biznesowych, organizacji na stanowisku pracy i zewnętrznych relacji.
Czy zatem zwiększenie liczby firm wirtualnie zorganizowanych bezpośrednio wpłynie na podniesienie poziomu innowacyjności polskiej gospodarki, jeśli nie ma bezpośredniego związku z nowymi produktami, usługami i modernizacją technologii?
"Innowacyjność gospodarki można rozpatrywać jako wypadkową innowacyjności jej podmiotów, w tym również przedsiębiorstw. Im bardziej zwirtualizowane przedsiębiorstwa w gospodarce, tym większy może być poziom innowacyjności gospodarki. Aczkolwiek wirtulizacja nie jest jednym sposobem na podnoszenie innowacyjności w gospodarce" – zaznacza dr Sankowska.{mospagebreak}Badaczka wyjaśnia, że wiele elementów warunkuje innowacyjność gospodarki. W swoich badaniach doktor analizowała sposób organizowania współpracy przedsiębiorstw. W jej opinii problem ten może dać odpowiedź na tak zwany "paradoks europejski". Wskazuje on, że niektóre gospodarki narodowe i pewne korporacje są bardziej innowacyjne od innych i nie wynika to tylko z wielkości nakładów finansowych na badania i rozwój.
Rozprawa dr Sankowskiej napisana pod kierunkiem prof. Ryszarda Żubera zwyciężyła w rozstrzygniętej w ubiegłym roku II edycji konkursu "Nowe trendy w naukach ekonomicznych i zarządzaniu".
Zdaniem oceniających, praca jest pionierska dla teorii organizacji i zarządzania. Chodzi o przełożenie nowoczesnej formy organizowania współpracy między organizacjami, jaką jest wirtualna organizacja, na efekty przedsiębiorstwa w postaci innowacyjności.
"Podjęty w rozprawie problem o charakterze teoretyczno-poznawczym należy uznać za potrzebny i aktualny; w rzeczy samej o charakterze debaty ogólnoświatowej, która stanowi pewien wkład w teorię o nowoczesnych organizacjach i formach współpracy" – napisano w recenzji.
Jak zauważyła dr Sankowska, w światowych publikacjach nie próbowano wyjaśniać, jak wirtualizacja przydaje się przedsiębiorstwom. Zaobserwowała ponadto, że nie istnieją metodycznie poprawne narzędzia pomiaru stopnia wirtualizacji, które pozwoliłyby wyciągać naukowe wnioski na temat organizacji. W opinii badaczki zabrakło także definicji wpływu wirtualnego organizowania na innowacyjność przedsiębiorstwa, która jest szeroko uznanym nośnikiem przewagi konkurencyjnej.
Dysertacja wypełnia luki w polskim piśmiennictwie naukowym. Autorka pogłębiła i rozwinęła koncepcję organizacji wirtualnej. Zaproponowała metody jej pomiaru i zbadała jej wpływ na innowacyjność przedsiębiorstwa.
Dr Sankowska wzięła pod uwagę wiele dotychczasowych prac naukowych. Zaprezentowała ponadto autorskie badania nad wpływem wirtualnego organizowania na innowacyjność przedsiębiorstwa w oparciu o własne narzędzia pomiaru. Badaczka zweryfikowała dane empiryczne ze 108 przedsiębiorstw, prowadząc kompleksową analizę statystyczną.
Konkurs na najlepsze dysertacje doktorskie z zakresu nauk ekonomicznych i zarządzania "Nowe Trendy" organizuje Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych (FPiAKE). Projekt dofinansowany jest przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz wspierany przez Konfederację Pracodawców Polskich. W drugiej edycji jurorzy – profesorowie: Jan Goliński, Krystyna Mazurek-Łopacińska, Marian Noga, Emil Panek i Maria Romanowska wyłonili cztery zwycięskie prace spośród 33 zgłoszonych do rywalizacji. (KOL, PAP – Nauka w Polsce, agt/bsz)
Zaloguj się Logowanie