W firmie nie działają telefony – to nie czarna wizja, lecz realne zagrożenie

W firmie wykonuje się kilka tysięcy połączeń telefonicznych dziennie. Wymiana niektórych dokumentów odbywa się z pomocą faksów. Pracownicy oddziałów firmy często komunikują się ze sobą wykorzystując telekonferencje. Najczęściej cały ruch telekomunikacyjny przechodzi przez jedną centralę telefoniczną. Kiedy zdarzy się jej awaria, firma traci znaczną część możliwości nawiązania kontaktu ze światem. Można uniknąć takiego scenariusza, korzystając z nowoczesnych zabezpieczeń.

Kiedyś każdy telefon był podłączony do osobnego gniazdka i awarie zasilania czy problemy z innymi urządzeniami telekomunikacyjnymi nie wpływały na jego działanie. Linia telefoniczna służyła wtedy tylko do realizacji najprostszych usług telekomunikacyjnych. Dostępne dzisiaj rozwiązania telekomunikacyjne dają nieporównywalnie więcej możliwości, ale są też bardziej narażone na różnego rodzaju awarie. Nowoczesne systemy wykorzystujące telefonię internetową są sprawdzone i bezpieczne, są jednak zależne od pewnych czynników zewnętrznych. Zwykła przerwa w zasilaniu lub problem występujący po stronie dostawcy łączy internetowych mogą spowodować, że centrala telefoniczna czy serwer telekomunikacyjny przestanie działać, a to spowoduje utratę możliwości nawiązywania i odbierania połączeń. Może to oznaczać nie tylko utratę wiarygodności firmy, ale również wymierne straty finansowe. Warto więc zadbać o zabezpieczenie na wypadek awarii.

Rozwiązaniem, które zabezpieczy telefonię firmy, może być system Call-eX Safe firmy DATERA SA, dostarczającej wysokiej klasy systemy telekomunikacyjne wykorzystujące protokół SIP. Z jej abonenckich rozwiązań korzystają przede wszystkim małe i średnie firmy, które oczekują przede wszystkim niezawodności.

Call-eX Safe to rozwiązanie typu High-Availability, pracujące w trybie Hot Standby. Zapasowy serwer cały czas „czeka” na uszkodzenie pierwszego i w każdej chwili jest gotowy do przejęcia jego funkcji, czyli nie tylko podstawowej obsługi połączeń, ale również wszystkich funkcjonalności realizowanych przez system. Call-eX Safe działa jak lustro w stosunku do systemu głównego. Wszystkie elementy konfiguracji i zmiany zachodzą na obu urządzeniach jednocześnie. – szczegóły techniczne działania systemu Call-eX Safe wyjaśnia Marcin Krasowski, wiceprezes zarządu DATERA SA:

Należy zmierzyć ilość ruchu telekomunikacyjnego w okresach jego największej intensyfikacji. Na tej podstawie można odpowiednio dobrać parametry systemu głównego. Powinien on być na tyle wydajny, żeby bez problemu obsługiwać cały ruch. System zapasowy musi odpowiadać możliwościom głównego systemu. Jego podstawowym zadaniem jest sprawdzanie co sekundę, czy system główny działa i przejmowanie jego zadań w razie awarii. – dodaje Ekspert DATERA wskazując na uwzględnienie mechanizmu zabezpieczającego działanie systemu już na etapie projektowania rozwiązania.

Możliwe są dwa rozwiązania. Kiedy systemy znajdują się w jednej lokalizacji, każdy z nich ma osobny adres IP i wspólny wirtualny adres IP. Z tym adresem komunikują się terminale (np. telefony i komputery). Wirtualny adres jest przypisany do serwera, który w danym momencie jest aktywny. Kiedy podstawowy serwer ulega awarii, następuje automatyczne, trwające około dwóch sekund, przełączenie i system działa normalnie. Dzięki temu rozwiązaniu praktycznie nie występują straty pakietów danych, a więc użytkownicy nie odczuwają zmiany. Systemy mogą też znajdować się w dwóch różnych miejscach. W takim przypadku redundancja jest oparta na mechanizmie DNS SRV. W tym przypadku pod domeną stworzoną na potrzeby systemu zarejestrowane są adresy IP obu serwerów, które według opisanych zasad obsługują ruch telekomunikacyjny. To rozwiązanie wymaga odpowiedniej jakości łączy internetowych w obu lokalizacjach. W przypadku awarii systemu głównego jego „bliźniak” przejmuje obsługę w czasie nie dłuższym niż pół minuty.

Zastosowanie systemu Call-eX SAFE to sposób na zabezpieczenie się przed utratą przychodów. Ogranicza ryzyko, że w przypadku awarii firma będzie narażona na utratę zaufania klientów i kontrahentów.

Kiedy rozważaliśmy zakup rozwiązania telekomunikacyjnego, niezawodność i bezpieczeństwo były jednymi z podstawowych kryteriów wyboru. W końcu w razie awarii inne zaawansowane funkcje tracą swoje znaczenie. Nie możemy sobie pozwolić, aby nasi klienci napotykali trudności w nawiązaniu z nami kontaktu. Rozwiązanie Call-eX Safe zaproponowane przez ekspertów DATERA w pełni spełniło nasze oczekiwania – mówi Jarosław Czerwiński z firmy Masterlease Sp. z o.o., która korzysta z rozwiązań firmy DATERA SA.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj