Czym są kompetencje miękkie? W dużym skrócie można określić tym mianem umiejętności interpersonalne, pomagające nam w kontakcie z otoczeniem oraz umiejętności odpowiedzialne za samodyscyplinę i motywowanie się do jak najlepszej pracy.
To właśnie kompetencje miękkie są najbardziej pożądane przez pracodawców. Zwracają oni na nie uwagę zarówno podczas klasycznych rozmów o pracę, a także w trakcie rozbudowanego procesu rekrutacyjnego, tzw. assesment center. – Dla pracodawców liczą się przede wszystkim zdolność łatwego motywowania siebie do konsekwentnego działania, odporność na stres, asertywność, umiejętność budowania własnego autorytetu i korzystnego wizerunku osobistego. Te cechy powinny charakteryzować wszystkie osoby, których praca wiąże się z kontaktem z innymi ludźmi – mówi Paweł Pigłowski, kierownik projektu Grupy Igielski zajmującej się prowadzeniem projektów szkoleniowych.
O tym, jak ważne w dorosłym życiu są kompetencje miękkie świadczy także fakt, że powinniśmy się ich uczyć od najmłodszych lat. W ramach innowacyjnego projektu edukacyjnego 105 szkół z Wielkopolski wprowadziło do swojego programu nauczania metodę projektów, która rozwija wśród uczniów między innymi kreatywność i przedsiębiorczość, czyli właśnie kompetencje miękkie. – Bardzo zależy nam na tym, aby szkoła uczyła samodzielności i przedsiębiorczości. Uczniowie swoje projekty traktują jako osobiste wyzwanie. Zbierają materiały, pilnują terminów i dzielą się między sobą zadaniami – mówi Remigiusz Wojtek, koordynator projektu „eSzkoła – Moja Wielkopolska” z ramienia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. – Mamy nadzieję, że to zaprocentuje w przyszłości – dodaje Remigiusz Wojtek.
– Kompetencje miękkie, jak umiejętność pracy w grupie czy też odporność na stres, są niezwykle ważne na rynku pracy. Powinniśmy je w sobie kształcić i umacniać, także od najmłodszych lat. Pracodawcy z pewnością bardziej docenią pracowników wyposażonych w odpowiednią wiedzę – dodaje Paweł Pigłowski.
Na co powinniśmy zwrócić uwagę myśląc o szukaniu zatrudnienia i radzeniu sobie w podbramkowych sytuacjach w pracy? Przede wszystkim musimy zadbać o dobrą organizację. Zadajmy sobie pytanie co jest dla nas w tej chwili priorytetem i spełnijmy to w pierwszej kolejności. Podzielmy sobie zadania na ważniejsze oraz te mniej ważne i spełniajmy je po kolei. Pamiętajmy, że kiedy już wiemy, jakie będą to zadania, powinniśmy przemyśleć nasze działanie oraz czas, jakim dysponujemy i informacje niezbędne do pracy. Jest to o tyle ważne, że przy zbyt małej wiedzy nie będziemy mogli efektywnie wykonać zadania. Poznając swoje mocne i słabe strony możemy także wybrać system pracy, jaki będzie nam najbardziej odpowiadał i okaże się najbardziej wydajny.
Oprócz dokładności i dobrej organizacji, w dzisiejszych czasach liczy się przede wszystkim kreatywność. Firmy muszą się ciągle rozwijać, szukać nowych rozwiązań, zostawiać w tyle konkurencję. Pracownicy pozbawieni kreatywności będą rozwiązywać problemy w sposób przestarzały, nieadekwatny do szybko zmieniającej się sytuacji na rynku. I właśnie tego będą od nas wymagać pracodawcy – głowy pełnej pomysłów.
Pamiętajmy także o zaangażowaniu w pracę. Jeśli jesteśmy zaangażowani w życie firmy i chcemy być jej częścią, traktujemy pracę jako osobiste wyzwanie, któremu chcemy sprostać. Nie chwytajmy zbyt wielu srok za ogon. Jeśli będziemy chcieli przypodobać się szefowi i zajmiemy się zbyt wieloma rzeczami naraz, może okazać się, że nie doprowadzimy żadnego zadania do końca.
Stawiajmy na samodzielność. Dajmy do zrozumienia pracodawcy, że może scedować na nas część obowiązków, którym podołamy. Musimy jednak pamiętać, że zbyt samodzielny pracownik może być kłopotliwy. Wchodzenie w czyjeś kompetencje jest często powodem silnych konfliktów w pracy.
Odporność na stres jest jedną z podstawowych cech dobrego pracownika. Ważne, aby stres nas nie paraliżował, a motywował do wytężonego działania. Pamiętajmy, że rozwijając w sobie inne kompetencje miękkie, zapanujemy nad nim i z każdej podbramkowej sytuacji wyjdziemy obronną ręką.
Zaloguj się Logowanie