Tsunami danych – jak się ochronić

narzedzia-HR

Tsunami danych – jak się ochronić

Systemy wspierające HR, czyli jak ujarzmić ogromne ilości danych i skutecznie zarządzać zasobami. Obecnie mamy do czynienia ze zjawiskiem, które można określić jako Tsunami Danych. Codziennie działy HR muszą mierzyć się z rosnącą ilością informacji, które pojawiają się w sieci, a wiele z tych danych jest trudne do wyselekcjonowania. Tu przykładem mogą być media społecznościowe, w których informacje o kandydatach do pracy, aby mogły być wyłonione, pochłaniają zasoby i spore ilości czasu. Gdzie szukać wsparcia w ich ujarzmieniu? Odpowiedzią mogą być systemy i narzędzia wspierające działy HR, takie jak Elevato.

Świat rośnie w informację

Danych generujemy coraz więcej, a tu głównym powodem ich powstawania jest web 2.0. Informacje pojawiające się w mediach społecznościowych przenikają do biznesu, a ten do Social Media, i tak w kółko. Dobrze to widać na przykładzie najmłodszych pokoleń podejmujących pracę. Pokolenie Y, Z i nadchodzące R dorastały i żyją w świecie, w którym Internet stał się głównym medium. To, w jaki sposób pozyskują one informacje jest zupełnie różne od tego, który cechuje starsze pokolenia – ich oczekiwania co do ilości i jakości treści kształtują właśnie media online. I tu pojawia się pytanie, co z tymi ilościami danych zrobić? Odpowiedzią jest ich uporządkowanie. Jednak aby to zacząć trzeba zadać sobie podstawowe pytanie: dlaczego te dane są potrzebne i czego dzięki nim można się dowiedzieć? Odpowiedzią na to pytanie może być oprogramowanie dla działów HR, które wspiera ich pracę. System zbiera duże ilości danych dotyczących pracowników jednocześnie je analizując i tworząc odpowiednie raporty – głównie dobrane do określonych kryteriów i potrzeb. Tych informacji w działach HR pojawia się coraz więcej głównie dlatego, że coraz powszechniejsze stają się oceny śródroczne, roczne, okresowe pracowników połączone z różnego rodzaju informacjami zwrotnymi, analizami dotyczącymi zarządzaniem przez cele. Pracownicy mając możliwość uzupełniania swoich teczek o nowe kompetencje, certyfikaty, dyplomy, chętnie z tego typu możliwości korzystają. W przypadku systemu do rekrutacji Elevato, system pozwala na aktualizację danych kandydatów w bazie poprzez połączenie właśnie z Social Media (m.in. z portalem LinkedIn). Dodatkowo dział HR może korzystać z systemu rejestracji czasu przypisywanego do określonych projektów realizowanych w ramach organizacji w tym samym czasie. Jeśli są to projekty strategiczne, to takie rozwiązanie jest bezcenne w ocenie realizacji celów zespołu.

System wspierający HR – zarządzanie informacją w organizacji na każdym poziomie

Systemy wspierające działy HR są nieocenione nie tylko w zarządzaniu informacjami, ale również wspomagają zarządzanie ludźmi. Obecnie, firmy stają przed wyzwaniem jakim są rozwiązania technologiczne oraz ich wpływ na środowisko pracy. Zespoły w organizacjach coraz częściej pracują w oparciu o model zadaniowy. Coraz częściej także zdalnie. Tu pojawia się kwestia outsourcingu, szybko zmieniających się organizacji, strategii, oczekiwań wobec rynku i oczekiwań samego rynku wobec organizacji. Właśnie te czynniki powodują, że zespoły muszą coraz szybciej zdobywać wiedzę, wyselekcjonowaną z ogromu dostępnego w sieci, rozwijać się i uzupełniać kompetencje.

Informacja a zarządzanie przez cele

Systemy informatyczne wspierające HR, to także wsparcie dla firm przy wykorzystaniu zarządzania przez cele. Tutaj liczy się wynik, nie poświęcony czas, więc osiągnięcie ich bez wsparcia technologiami staje się niemożliwe. Zwykle dostępne w standardowym wyposażeniu programy do obsługi baz danych, czy arkusze kalkulacyjne są niewystarczające. Metodyka zarządzania, w której najważniejsze są cele stanowiskowe czy biznesowe są częścią strategii, w której zarządy powinny znać odpowiedź na potrzeby zasobowe, kompetencyjne, aby plany mogły być zrealizowane. To odpowiedzią może być system do ocen pracowniczych, którego wprowadzenie, a następnie analiza tego obszaru organizacji wskazuje gdzie są niedobory wiedzy, umiejętności… Ta metoda pozwala zobaczyć obszary, które wymagają poprawy, jednocześnie wskazuje te w organizacji (czy w zespole), które są najlepsze. To sprawia, że w świecie danych i wysoce aktywnego rynku nie musimy już polegać wyłącznie na intuicji managerów. Te ważne cechy możemy wspierać dając odpowiednie narzędzie, co potęguje wyniki.

Jednak sam system nie jest w stanie całkowicie zastąpić pracy ludzkiej, tym bardziej jeżeli mówimy o wysoce wykwalifikowanych pracownikach działów HR. System, który ma wspierać zarządzanie zasobami ludzkimi musi być wdrożony mądrze i tak samo użytkowany, i ważne czy współistnieje on z systemem wartości danej organizacji. Ta „współpraca” może owocować tworzeniem strategii, które zmotywują i zaangażują zespoły w organizacji. Takie systemy wspierające działania HR mogą również dzięki głębokiej analizie danych, oddać pełną sytuację w jakiej znajduje się organizacja. To pokazuje panujące w firmie trendy, również te negatywne, a to pozwala działom HR na reagowanie i wprowadzanie strategii.

Jak wspiera nas narzędzie HR

W dobie szalejącej informacji na rynku ważne jest aby systemy wspierające działania HR były przede wszystkim użyteczne i kompleksowe. To co jest ważne przy ich implementacji, to fakt, czy usprawnią procesy i czy mogą być narzędziem do wprowadzania kolejnych, nowych. Innymi słowy ważne jest to, czy system HR daje możliwość rozbudowy go w przyszłości, nawet jeżeli w obecnej chwili sytuacja w firmie nie będzie tego wymagała. Ważne jest to dlatego, że biorąc pod uwagę chociażby sam szybki obieg informacji potrzeby firm stale będą się zmieniać, ewoluować, rozwijać. Wybierając taki system należy też pamiętać, co firma ma osiągnąć. Jasno sprecyzowane cele pozwolą na odniesienie się do założonej strategii firmy. Mówiąc o systemach należy też wziąć pod uwagę także samą ergonomię systemu, to jak użytkownicy będą z niego korzystali. Im większa intuicyjność, równanie do standardów panujących na rynku IT tym lepiej. Wówczas wdrożenie jest szybsze i bezproblemowe, organizacja oszczędza czas na szkolenie, samo ono może być sprowadzone do instrukcji, tutorialu, samouczka, także dostępnego online.

Dowiedz się więcej na Elevato Software

Zaloguj się Logowanie

Komentuj