Wszystkie niezbędne do uruchomienia kanału płatności procedury zostały przygotowane i przetestowane – to wniosek płynący z raportu wykorzystania środków unijnych w zakresie budowy społeczeństwa informacyjnego.
Raport został zaktualizowany w czerwcu 2009 r. na zlecenie Fundacji Wspomagania Wsi. Dokument zawiera zestawienie informacji na temat wykorzystania środków finansowych na realizację projektów budowania społeczeństwa informacyjnego, dostępnych w ramach programów operacyjnych na lata 2007-2013.
Jeszcze w lutym tego roku wspólną cechą opisanych w raporcie działań, był fakt, iż nie dokonano płatności na rzecz beneficjentów. Jednak dzięki RPO Śląskiemu oraz Łódzkiemu, sytuacja ta uległa zmianie. „Patrząc na wartość środków wypłaconych do beneficjentów i zestawiając je z poziomem alokacji EFRR dostępnej na lata 2007-2013 zauważymy, że to kropla. Ale faktem, który bezsprzecznie należy odnotować, jest to, że wszystkie niezbędne do uruchomienia kanału płatności procedury zostały przygotowane i przetestowane” – podkreślił Michał Kober, autor raportu.
We wnioskach wskazał również, że w systemie wdrażania funduszy unijnych mamy do czynienia z małym zainteresowaniem działaniami w obszarze społeczeństwa informacyjnego ze strony przedsiębiorców. Przykładowo – nie wykazują oni dużego zainteresowania VIII osią priorytetową PO Innowacyjna Gospodarka oraz np. naborem prowadzonym w ramach RPO województwa łódzkiego. Jak wyjaśnia autor, może to wynikać z korekty planów inwestycyjnych wywołanej spowolnieniem gospodarczym, wynikającym z globalnego kryzysu finansowego. Przyczyną mogą być również kłopoty w pozyskaniu kredytów.
Opóźnienia we wdrażaniu działań dedykowanych rozwojowi społeczeństwa informacyjnego wynikają głównie z systemu prawnego.
„I tak opóźnienia w ogłaszaniu naborów wiążą się m.in. z brakiem Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie udzielania pomocy na inwestycje w zakresie energetyki, infrastruktury telekomunikacyjnej, infrastruktury sfery badawczo – rozwojowej, lecznictwa uzdrowiskowego w ramach regionalnych programów operacyjnych” – czytamy w raporcie.
Natomiast opóźnienia w naborach projektów dla niektórych programów wynikają ze zmian kryteriów wyboru projektów w ramach osi priorytetowych.
Ponadto, jak podkreślono w dokumencie, w latach 2007-2013 istotne problemy stworzyły administracji publicznej kwestie związane z pomocą publiczną. Konieczne okazały się tzw. programy pomocowe, które w formie rozporządzeń przygotowano m.in. dla działań PO Innowacyjna Gospodarka. Jednak w związku z wejściem w życie rozporządzenia Komisji nr 800/2008, prowadzono nowelizację tychże rozporządzeń. W konsekwencji przyczyniło się to do opóźnienia naboru projektów w ramach tego programu.
„Tak jak w poprzedniej perspektywie finansowej to od podmiotów wdrażających projekty będzie zależało wykorzystanie środków na rozwój społeczeństwa informacyjnego” – czytamy w raporcie. Dlatego „warto zadbać o efektywny montaż finansowy, zapewniający płynność finansową inwestycji, co w kontekście załamania na rynku kredytowym może okazać się dość trudne. Podobnie warto zadbać o kadrę zarządzającą projektem, a zarządzających projektami, zwłaszcza związanych z tworzeniem infrastruktury telekomunikacyjnej nie jest na rynku pracy dużo, a zwłaszcza takich, którzy będą dostępni dla administracji samorządowej i jej możliwości płacowych”. (PAP/as)
Zaloguj się Logowanie