Tanieją auta w Unii

W ubiegłym roku ceny samochodów w UE spadły realnie o 2,5 proc. – wynika ze sprawozdania Komisji Europejskiej. Jednocześnie ceny katalogowe nowych aut są coraz bardziej zbliżone. Ta tendencja potwierdza zeszłoroczną decyzję KE, która uznała, że szczególne przepisy dotyczące konkurencji w zakresie sprzedaży nowych samochodów nie są już potrzebne.

- Cieszę się, że konsumenci w Europie odczuwają korzyści z konkurencji na rynkach sprzedaży nowych samochodów i ze znacznego spadku cen w ujęciu realnym. To, że różnice cenowe między poszczególnymi państwami członkowskimi ponownie się zmniejszyły, świadczy o konkurencji w wymiarze transgranicznym. Cieszę się również, że po raz pierwszy w tym dziesięcioleciu realne ceny napraw i przeglądów w UE przestały rosnąć. Jest to znak, że sektor zrozumiał nowe reguły gry – powiedział Joaquín Almunia, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za politykę konkurencji.

Ogólnie różnice w cenach samochodów osobowych w poszczególnych państwach członkowskich zmniejszyły się, o czym świadczą ceny katalogowe producentów. Jednak w niektórych przypadkach różnice te pozostają znaczne, co umożliwia konsumentom duże oszczędności w przypadku zakupu w innym państwie członkowskim. W strefie euro wskaźnik różnic cenowych nie zmienił się.

Unijny wskaźnik cen samochodów (odzwierciedlający płacone przez konsumentów ceny nominalne z uwzględnieniem rabatów, podatku VAT i opłat rejestracyjnych) wzrósł tylko o 0,3 proc. w porównaniu z 2,8-procentowym wzrostem ogólnych cen konsumpcyjnych, co oznacza realny spadek cen samochodów o 2,5 proc.

Łącznie w 24 państwach UE odnotowano spadek realnych cen samochodów. W dwóch państwach ceny utrzymały się na tym samym poziomie (+0,2 proc. we Włoszech i na Malcie), natomiast w Portugalii wzrosły (+2,6 proc.). W tym ostatnim przypadku należy jednak zauważyć, że kupujący skorzystali z większego niż przeciętny spadku cen realnych (-6,7 proc.) w poprzednim roku.

Spadek cen realnych był szczególnie widoczny na Słowacji (-17,4 proc.), w Bułgarii (-13,5 proc.), w Słowenii (-11,6 proc.) i w Republice Czeskiej (-9,0 proc.). W Polsce ceny spadły o 5,6 proc. Wśród dużych rynków spadek cen realnych był najbardziej zauważalny w Zjednoczonym Królestwie (-3,7 proc.), podczas gdy w Niemczech, w Hiszpanii i we Francji spadki cen były bardziej umiarkowane (odpowiednio: -1,9 proc., -1,6 proc. oraz -0,9 proc.).

Spadek cen realnych samochodów w całej UE to kontynuacja tendencji zauważalnej od ponad dziesięciu lat, co świadczy o istniejącej konkurencji między producentami samochodów na rynku nowych samochodów.

Ceny realne napraw i przeglądów, rosnące w ciągu ostatnich dziesięciu lat powyżej ogólnego poziomu inflacji, w 2010 r. nie uległy zmianie.

Sprawozdanie na temat cen samochodów opracowywane jest w ramach monitorowania sektora pojazdów silnikowych prowadzonego przez Komisję. Obejmuje ono ceny katalogowe 89 najlepiej sprzedających się modeli samochodów, reprezentujących 26 marek z całej UE. Umożliwia ono konsumentom porównanie cen samochodów w Europie i skorzystanie z okazji stwarzanych przez jednolity rynek UE.

Nowe ramowe przepisy dotyczące konkurencji w sektorze samochodowym weszły w życie w czerwcu 2010 r. Głównym celem tej reformy jest zapewnienie większej i lepszej konkurencji na rynku posprzedażnym, tj. na rynku napraw i przeglądów, które stanowią znaczną cześć kosztów posiadania samochodu w całym okresie jego eksploatacji.

Nowe przepisy ułatwiają radzenie sobie z takimi praktykami jak nieujawnianie informacji technicznych niezależnym warsztatom lub nadużywanie warunków gwarancji. Producenci samochodów mogą natomiast tworzyć własne sieci sprzedaży w sposób uznany przez nich za najlepszy, ponieważ doświadczenie pokazuje, że istnieje ostra konkurencja między poszczególnymi markami.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj