Tam, gdzie rodzi się innowacja

Odpowiedni ludzie na odpowiednim miejscu

Świetne zespoły to również takie, w których brak jest tzw. „onych”. Nie padają słowa „oni to zepsuli”, „oni stoją nam na przeszkodzie”. Nie ma rozróżnienia na „nas” i „ich”. Bliskość w zespole jest sprawą kluczową. Zespół R&D w Comarch jest wystarczająco niewielki, by kwitły w nim silne koleżeńskie relacje i przyjaźnie. Panuje wzajemne zaufanie i szacunek zarówno w stosunku do osób, jak i pełnionych przez nie obowiązków. W centrum R&D istnieje płaska struktura organizacyjna, a brak hierarchii sprawia, że wszyscy czują się ze sobą dobrze, niczego nie muszą udawać, niczego ukrywać. Nie istnieje tutaj wyścig szczurów.

Ważne, by grupie przewodziła mądra, empatyczna i zaufana osoba, występująca raczej w roli opiekuna czy partnera niż kierownika rozdzielającego zadania. Osoba ta musi być jednak na tyle charyzmatyczna, by w chwili słabości zespołu potrafiła go zmobilizować do działania lub podjąć decyzję w przypadku jej braku ze strony zespołu.

Od początku swego istnienia centrum R&D otaczają wspaniali, życzliwi, entuzjastycznie nastawieni ludzie z Sektora ERP. Bardzo często przychodzą z genialnymi pomysłami, dzielą się własnymi przemyśleniami. Rozmawiają, inspirują, a co najważniejsze – wyrażają swoją opinię na temat tworzonych produktów, dostarczając tym samym cennej wiedzy. Centrum jest wspierane również przez specjalistówmerytorycznych, którzy wnoszą wiedzę branżową. Przykładem rozwiązania opartego na takiej bardzo konkretnej wiedzy jest aplikacja dla mikro i małych firm – iFaktury24.

W jaki sposób osiągnąć zdumiewające rezultaty?

Natura pracy w centrum R&D wymaga niestandardowego podejścia do problemów. W trudnych koncepcyjnie projektach bardzo dobrze sprawdza się metodyka Scrum, polegająca na krótkich i konkretnych codziennych spotkaniach, tzw. daily Scrum, które usprawniają przepływ informacji na temat postępów w prowadzonych pracach i występujących problemów. Retrospekcje, które służą konstruktywnej krytyce prac zakończonej iteracji, mają miejsce nie częściej niż raz w miesiącu. Są kluczowym elementem podnoszącym jakość prac w zespole. Dodatkowo, gdy zajdzie taka potrzeba, mają miejsce tzw. sesje krytyki, służące przede wszystkim omówieniu słabych stron projektu, nad którym zespół aktualnie pracuje. Każdy z uczestników ma prawo wyrazić swoje zdanie, wskazując słabe strony obecnego rozwiązania. Wnioski ze spotkania zostają spisane i wpisane w tzw. Product Backlog – zestawienie pozostałych do zrealizowania funkcjonalności.

Na co dzień prace realizowane są w dwu-, trzyosobowych miniprojektach. Pracownicy sami decydują, w jakich projektach chcieliby brać udział, i wybierają te najbardziej pasjonujące z ich punktu widzenia. Praca w parach, znana w branży IT pod nazwą „pair-programming”, niesie ze sobą wiele korzyści. Pierwszą z nich jest synergia, dzięki której problem zostaje dogłębnie przedyskutowany, przemyślany, co bezpośrednio przekłada się na wyższą jakość rezultatów.

Należy też dodać, że dzięki wspólnej pracy zadanie może zostać szybciej wykonane. Praca w parach to ciągły ruch, ciągłe postępy – trudniej o impas.

W zadaniach ważne są efekty, dlatego prace rozpoczynane są z wizją końca. W pierwszej kolejności realizowane są sprawy kluczowe, cała reszta schodzi przez moment na drugi plan. Ludzie znacznie sprawniej działają, gdy mają do wykonania jedną, maksymalnie dwie rzeczy jednocześnie. Z tego powodu realizując zadania, pracownicy starają się skupić na wykonywanej czynności tak bardzo, jak to tylko możliwe. Ciekawą, godną polecenia techniką jest „pomodoro technique”, w której w wybranym przedziale czasowym należy realizować tylko i wyłącznie zamierzone zadanie. Po upływie wyznaczonego czasu pojawiają się zamierzone rezultaty, czas też na krótką przerwę przed kolejnym zadaniem. W ramach tej metody możemy też podzielić zadanie większe na mniejsze, łatwiejsze do wykonania części. Ten łatwy zabieg może być pomocny w redukowaniu paraliżującej siły zbyt trudnego zadania do wykonania.

Sklep przyszłości

Wysoko zawieszona poprzeczka w postaci ambitnego problemu w krótkim czasie sprawia, że ludzie mają poczucie wyjątkowości chwili, czują smak zwycięstwa. Przykładem takiego wyzwania było zaprojektowanie i zrealizowanie Sklepu przyszłości – nowatorskiej aplikacji na urządzenie Microsoft Surface. W ciągu niespełna ośmiu dni powstało funkcjonalnie i nowocześnie prezentujące się rozwiązanie, które dzisiaj jest częścią Comarch Retail Innovation Center i prezentowane jest na całym świecie. Projekt dostarczył wielu pozytywnych emocji i zapadł w pamięć zespołu na długi czas.

Potencjał możliwości

Praca nad innowacjami wymaga od pracowników odpowiednich cech charakteru, takich jak wiara w sukces, upór w dążeniu do celu, realizacja marzeń i własnych pomysłów. Wspaniałe zespoły są środowiskiem, w którym rodzi się innowacja. Niemniej jednak nawet najbardziej zaangażowany i kreatywny zespół nie osiągnie sukcesu bez zielonego światła do działania ze strony kierownictwa firmy. Innowacja staje się coraz silniejszym orężem w walce z konkurencją w każdej branży.

Strony: 1 2

Zaloguj się Logowanie

Komentuj