Nie tylko samoloty, ale również pociągi są wyposażane w systemy rejestrujące parametry związane z ruchem pojazdu i poczynaniami kierującego. Wymogi techniczne dotyczące tzw. "czarnych skrzynek" są bardzo wysokie. Standardy konstruowania tachografów spełnia Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów (PIAP), wyróżniony za swoje produkty w konkursie "Teraz Polska". Naukowcy prezentowali nowoczesne Tachografy na targach ITM Polska 2009 w Poznaniu w ramach salonu Nauka dla Gospodarki.
"Elektroniczny tachograf rejestruje wszelkie dane związane z przejazdem pociągu: drogę, prędkość, czas, wszystkie działania maszynisty i urządzeń, które służą bezpieczeństwu. Dane te są zapisywane w kostce pamięci elektronicznej, która jest odczytywana już po odbyciu jazdy na komputerze PC" – tłumaczy współtwórca urządzenia inż. Jan Goska.
Inżynierowie z PIAP zajmują się konstruowaniem tachografów od wielu lat. Ich urządzenia otrzymują certyfikaty urzędu kolejowego. Wersja zmodernizowana i wyróżniona w konkursie "Teraz Polska" może konkurować ceną z podobnymi konstrukcjami powstającymi zagranicą. W zależności od wersji może być 30 proc. tańsza od zachodnich, a przy tym spełnia wszystkie wymagania określone przepisami – czyli jest wystarczająco dobra.
"Parametry związane z ruchem pociągu zapisywane są w czasie jazdy w formie wykresów. Po ustawieniu kursora w danym punkcie możemy ustalić, co w wybranym momencie działo się z pojazdem. Zapisywane są też informacje związane z przejeżdżaniem koło sygnałów kolejowych i z działaniem maszynisty – np. potwierdzenie przejazdu obok sygnału poprzez przyciśnięcie przycisku +czuwaka+ lub otwieranie i zamykanie drzwi na przystankach w przypadku pojazdów pasażerskich" – wymieniał inż. Goska.
Tachograf służy zarówno do zespołów trakcyjnych lokomotyw, jak i jednostek, które przewożą pasażerów, także autobusów szynowych, gdzie ważne jest, by otwieranie i zamykanie drzwi odbywało się przy określonej prędkości.
"To, co służy do kontroli bieżącej pracy maszynisty, staje się krytyczne w przypadku nieszczęśliwego zdarzenia. Wówczas należy określić, z jakiej prędkości pojazd hamował, jakie były działania maszynisty, kiedy włączył hamulec i wykonywał inne operacje" – mówił inżynier.
Dodał, że zespół w składzie: dr inż. Bogusław Borucki, mgr inż. Bogusław Rybałtowski, mgr inż. Jerzy Niewiatowski, mgr inż. Ignacy Bojanek oraz mgr inż. Jan Goska opracował specjalny program na komputer PC, który służy do ekspozycji, prezentacji i archiwizacji danych w czasie jazdy. Wszyscy odbiorcy tachografu otrzymują ów program w pakiecie z urządzeniem.
Na prezentowane rozwiązanie technologiczne zgłoszono zastrzeżenie patentowe. Podstawową formą ochrony polskiej myśli technicznej jest jednak zasada niepublikowania szczegółowych rozwiązań wewnętrznych przez instytut.
Źródło:
www.naukawpolsce.pap.pl
Zaloguj się Logowanie