Szkolenie umiejętności interpersonalnych

Umiejętności interpersonalne czyli tak zwane umiejętności miękkie to szerokie pojęcie, za którym kryją się umiejętności społeczne, komunikacyjne, interakcyjne i relacyjne. Popularność tych zagadnień powoduje, że coraz częściej organizuje się szkolenia i treningi pozwalające na nabycie tych kompetencji.

Umiejętności społeczne definiuje się jako zachowania ujawniane przez osobę, które efektywnie działa w sytuacji społecznej. Stanowią one wzorce zachowań społecznych, które sprawiają, że ludzie są zdolne do wywierania pożądanego wpływu na innych. W praktyce oznacza to, że umiejętności społeczne uwydatniają się w zachowaniach akceptowanych społecznie jednocześnie odrzucając zachowanie nieaprobowane. Umiejętności społeczne dzieli się na te powszechne, potrzebne każdemu człowiekowi, jak i te profesjonalne wymagane w wielu zawodach. Umiejętności komunikacyjne pozwalają na wymianę informacji między jej uczestnikami. W praktyce umożliwiają one przekazanie informacji w sposób zrozumiały odbiorcy zarówno za pomocą komunikacji werbalnej czyli słów, jak również gestów czy ogólnie zwanej mowy ciała. Umiejętności interakcyjne pozwalają, przy wykorzystaniu umiejętności komunikacyjnych, na podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów i zarządzanie konfliktami. Umiejętności relacyjne umożliwiają natomiast utrzymywanie silnych i trwałych związków, a także otwartość na innych. Przydatne są przede wszystkim w relacjach zawodowych.

Znaczenie umiejętności interpersonalnych


Uznaje się, że znaczenie umiejętności interpersonalnych jest ogromne, zwłaszcza w pracy zawodowej. Wynika to z faktu, że to właśnie umiejętności komunikacyjne, społeczne czy interakcyjne mają w większości wpływ na wykonywanie pracy na poziomie ponadprzeciętnym. Widoczne jest to głównie w pracy osób na stanowiskach kierowniczych, ale ważne także w kontekście osiągnięć edukacyjnych, w czasie rozmowy kwalifikacyjnej czy efektywności w pracy. Tego typy umiejętności są również obligatoryjne w budowanie satysfakcjonujących relacji z innymi. Doskonale potwierdza się to założenie w analizie osób, które wykazują brak wspomnianych umiejętności. Osoby tak zwane nieprzystosowane społecznie mają poważne trudności w codziennym życiu i w relacjach interpersonalnych, jak również podejmuję ryzykowane działania takie jak nałogi, przestępczość czy przemoc. Osoby, które natomiast wykazują się posiadaniem umiejętności społecznych, charakteryzują się dobrym samopoczuciem ułatwiającym prowadzenie z nimi rozmowy, korzystaniem ze wsparcia innych oraz mniejszym poczuciem osamotnienia i lęku. W dłuższej perspektywie wiąże się to z osiągnięciem ponadprzeciętnych rezultatów w życiu zawodowym i osobistym będącymi oznaką stałości emocjonalnej i przystosowaniem społecznym.

Nauka

Zakładając, że posiadanie owych umiejętności jest potencjałem jednostki, rozwój człowieka wiąże się ze zwiększaniem tego potencjału. Osiągnięcie tego celu jest możliwe poprzez trening lub szkolenie. Istotną kwestią jest fakt, że sam trening czy szkolenie nie wystarczy do osiągnięcia zadawalających rezultatów. Niezbędny jest również tak zwany trening naturalny, odbywający się w codziennych sytuacjach społecznych i zawodowych. Efektywność treningu zależy również od zdolności intelektualnych danej osoby, rozumiejąc je zarówno jako inteligencję akademicką, jak i emocjonalną.

Różnica między treningiem a szkoleniem jest zasadnicza. O ile treningi wymagają wielokrotnego powtarzania i są skierowane na wykonywanie działań odpowiadającym określonym wzorcom, to szkolenie odnosi się do działania ściśle praktycznego, konkretnego. Treningi umiejętności społecznych (TUS), znane są również pod nazwą treningi skuteczności osobistej. Mają one na celu nauczenie umiejętności interpersonalnych, które w perspektywie mogą zostać wykorzystane w życiu osobistym i zawodowym. Szkolenia natomiast są działaniami doraźnymi, które koncentrują się na praktycznych zadaniach.

W przypadku treningów, wyróżniamy ich kilka rodzajów. Trening zaradczy jest stosowany w przypadku osób, które wykazują znaczny deficyt umiejętności społecznych, a trening ma ułatwić funkcjonowanie w społeczeństwie, które wcześniej stanowiło problem. Trening może stanowić pomoc w działaniach terapeutycznych dla pacjentów z depresją czy schizofrenią. Istnieje również trening rozwojowy, przy którym zakłada się, że jednostka posiada już pewne umiejętności, a celem treningu jest ich efektywniejsze wykorzystanie. TUS specjalistyczny wiąże się z nauczaniem specyficznych umiejętności zawodowych, które są wymagane na konkretnym stanowisku pracy.

Szkolenia natomiast różnią się od treningów w kwestii długości trwania oraz bardziej sprecyzowanej specyfiki tematycznej. Szkolenia mogą dotyczyć takich zagadnień jak komunikacja werbalna, komunikacja niewerbalna, asertywność, komunikacja w zespole czy negocjacje. Ćwiczenia w takim wypadku wiążą się z odgrywaniem roli czy analizą scenek, jak i poznaniem zagadnienia w kontekście teoretycznym. Należy dodać, że szkolenia są krótszymi (1 – lub 2- dniowymi) formami warsztatowymi i często dopasowywane są do aktualnych potrzeb uczestników.

Zarówno w przypadku treningów jak i szkoleń, istotne stajy się pomiar umiejętności społecznych, analiza potrzeb szkoleniowych oraz pomiar efektywności szkoleń. Pozwala to na uzyskanie informacji zwrotnej od uczestników w celu poprawy programów szkoleniowych. Stanowi to dobry znak na przyszłość. Szkolenia i treningi z zakresu umiejętności interpersonalnych będą udoskonalane, tak jak udoskonalać się powinni sami uczestnicy.


Zaloguj się Logowanie

Komentuj