Szkolenia dla służb medycznych – na zdrowie (wszystkim)!

Coraz nowocześniej, coraz zdrowiej. Medycyna jest jedną z najbardziej ewoluujących dziedzin. Coraz to nowe metody leczenia, innowacyjne leki, przełomowe zabiegi i operacje przekładają się na zwalczanie wielu chorób i dolegliwości, a co za tym idzie wydłużenie życia współczesnych populacji i zwiększenie jego komfortu. Same jednak odkrycia nie wystarczą, konieczny jest odpowiedni system informowania i szkolenia pracowników służby zdrowia, którzy teorię zastosują w praktyce.

Odgórna motywacja – inwestycja w pracowników

O polskiej służbie zdrowia nie mówi się w superlatywach, stały brak funduszy daje się we znaki i pacjentom, i pracownikom. Potrzeba szkolenia personelu medycznego jest jednak zauważana i, w miarę możliwości, zaspakajana przez władze szpitali i placówek medycznych, dzięki odpowiedniej organizacji funduszy publicznych. Kursy są z reguły finansowane lub dofinansowane z budżetu placówki, w większości wybierane i zatwierdzane przez kierownictwo, niemniej pracownicy służby zdrowia mają także prawo do zgłoszenia własnej, indywidualnej propozycji.

Inną, powszechną a tańszą formą szkoleń, wzmagającą współpracę i solidarność, są te polegające na wymianie doświadczeń i osiągnięć między placówkami medycznymi z całej Polski. Uniwersytecki Szpital Ortopedyczno-Rehabilitacyjny w Zakopanem przeprowadza, na przykład, liczne szkolenia dla lekarzy z różnych miast, przedstawiając owoce współpracy z wieloma zagranicznymi ośrodkami ortopedycznymi i naukowymi. Szpitalem, który wiedzie prym w różnorodności i liczbie szkoleń jest Uniwersytecki Szpital Dziecięcy w Prokocimiu. Prowadzi on, prócz działalności dydaktycznej związanej z edukowaniem blisko 1,5 tysiąca studentów medycyny i stomatologii rocznie, Wydziału  Farmacji  i  Analityki  Medycznej oraz  Zdrowia Publicznego, a także organizacji praktyk dla studentów średnich szkół pielęgniarskich i  studentów  Krakowskiej Akademii  Wychowania Fizycznego, również szkolenia podyplomowe głównie dla pediatrów, chirurgów dziecięcych. W styczniu tego roku miały miejsce Kresowe Spotkania Neurologiczne, na które zapraszał Zbigniew Bąk, Ordynator Oddziału Neurologicznego WSzS w Chełmie. W marcu zaś odbyło się, realizowane przez Katedrę i Klinikę Pulmonologii, Alergologii i Onkologii Pulmonologicznej Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu się VII   Ogólnopolskie Repetytorium Pulmonologiczne. Także Śląskie Centrum Chorób Serca organizuje Międzynarodową Konferencję Kardiologiczną, która w maju tego roku zrealizowana została już po raz siedemnasty. Również Rady i Towarzystwa angażują się w zwiększanie kwalifikacji lekarzy, na przykład Rada Promocji Zdrowego Żywienia Człowieka, Polskie Towarzystwo Badań nad Miażdżycą i Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce zorganizowało cykl konferencji naukowo-szkoleniowych dla lekarzy rodzinnych oraz drugie spotkanie w Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie w ramach ogólnopolskich działań skierowanych do środowiska medycznego.

Na bazie dotacji unijnych – dostrzeganie potrzeb grup i regionów

Innym źródłem funduszy na podnoszenie kwalifikacji pracowników medycznych są dotacje unijne. Formy dotowanych szkoleń są rozmaite – od kursów począwszy, skończywszy na studiach podyplomowych. Dotacje z Unii Europejskiej przeznaczone są głównie na przełomowe projekty, szkolenia skierowane dla pracowników medycznych, którzy dostęp do szkoleń mają nieco bardziej ograniczony niż lekarze. Dobrym przykładem jest inwestycja w pielęgniarki i położne założona w projekcie systemowym „Kształcenie zawodowe pielęgniarek i położnych w ramach studiów pomostowych”. Ta grupa pracownicza, wielokrotnie niedostrzegana, a niezastąpiona w funkcjonowaniu placówek medycznych, doczekała się gratyfikacji. Cieszy fakt, że programem zostało objęte wiele uczelni w całym kraju, w tym sześć w Małopolsce. – dodaje mgr Natalia Salawa, pielęgniarka w szpitalu im. Jana Pawła II w Krakowie. – Dostępność studiów z pewnością przełoży się na efektywność tego programu. O programie pracownicy i władze szpitali mogli dowiedzieć się w wieloraki sposób: dzięki poświęconej mu informacyjnej stronie internetowej, spotkaniom informacyjno-szkoleniowym organizowanym przez Departament Pielęgniarek i Położnych oraz promocji w programie TVP2 EUROKAPITALNI, który jest dedykowany pozytywnym przykładom wykorzystania funduszy europejskich.

Inną domeną dofinansowań z Unii Europejskiej, prócz wspierania nie-lekarskiego personelu medycznego, jest inwestycja w problematykę zdrowotną coraz powszechniejszą w danym regionie i lokalne trafianie w zapotrzebowanie na danym obszarze. Za przykład posłużyć mogą „Szkolenia dla lekarzy z województwa małopolskiego – z zakresu ratownictwa medycznego – z dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego”, które seryjnie organizowane były przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie. Kursy te były odpowiedzią na zatrważające w owym czasie statystyki wypadków drogowych na terenie Małopolski.

Szkolenia przez producentów – nauka w parze z zyskiem

Kolejną formą szkoleń, oferowaną głównie lekarzom, są kursy organizowane przez producentów wyrobów farmaceutycznych i sprzętu medycznego. Szkolenia takie są bardzo atrakcyjne pod względem treści: przedstawiane są nowinki techniczne, zapraszane autorytety z danej dziedziny, jak i formy: odbywają się w hotelach, centach konferencyjnych, okraszane bogato oprawą cateringową. Przykładem może być niedaleki Naukowy Dzień organizowany przez jednego z wiodących polskich producentów i dystrybutorów sprzętu dentystycznego oraz mające się odbyć w październiku bieżącego roku II Warmińsko-Mazurskie Dni Ultrasonograficzne oraz Konferencja Naukowa o tej samej tematyce sponsorowane przez producenta przenośnego sprzętu USG. Prezentowane na tego typu szkoleniach rozwiązania, jakkolwiek przełomowe i pożyteczne, są także subiektywizowane. Mają one na celu wskazanie konkretnego, jednego rozwiązania, przekonanie do niezawodności produktu i rozpowszechnianiu go przez lekarzy. Zatem uczestnicy kursów muszą pamiętać, że podczas przekazywania im innowacyjnych faktów – wielokrotnie prawdziwych i niepodważalnych – działają mechanizmy wizerunkowe, marketingowe, a w skrajnych przypadkach nawet manipulacyjne. Lekarz zatem realnie i obiektywnie ocenić przekazaną mu wiedzę, mając na uwadze dobro pacjenta.

Popularne są także kursy organizowane przez wydawnictwa medyczne, jak na przykład częste konferencje i repetytoria Wydawnictwa Via Medica. I w tym przypadku lekarze muszą być świadomi, że za profesjonalnymi spotkaniami tak naprawdę stoi oczekiwanie na efekt sprzedażowy.

Na własną rękę – z własnej kieszeni

Popularną, lecz płatną, możliwością jest korzystanie z kursów organizowanych przez firmy szkoleniowe. Ich plusem jest niewątpliwie rzetelność, eksperckość i obiektywizm. Skupiają się one nie tylko na poszerzenie wiedzy stricte z zakresu danej dziedziny medycznej, ale także w dużej mierze na rozwój personalny. Przedmiotem wielu zajęć jest prezentacja sposobu indywidualizacji komunikacji z pacjentem, nauka szybkiego i trafnego stawiania diagnozy i planowania leczenia. Firma OMD oferuje na przykład szkolenia na kilku poziomach: od momentu pierwszej wizyty, poprzez stawianie diagnozy i poszczególne etapy leczenia. Szkoleniowcy stawiają na rozwijanie samoświadomości lekarzy i kluczowych w relacji z pacjentem kompetencji inteligencji emocjonalnej. Firma oferuje także kursy dla personelu medycznego, mające na celu udoskonalenie poziomu obsługi pacjenta.

Dróg rozwoju zawodowego jest zatem – zarówno dla lekarzy, jak i dla pracowników służby zdrowia – wiele. Wszystkie jednakże wymagają aktywnej postawy – poszukiwania szkoleń bezpłatnych, unijnych, a także starania się o sfinansowanie lub dotowanie kursów profesjonalnych. Pozostaje mieć nadzieję, że ogrom możliwości przełoży się zarówno na jakość i nowoczesność leczenia, jak i zwiększenie empatii i udoskonalenie relacji z pacjentem.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj