Ponad trzykrotnie wzrosła w ciągu ostatniego roku liczba ofert pracy związanych z mediami społecznościowymi.W polskim Internecie przybywa ofert pracy związanych ze światem mediów społecznościowych. W listopadzie w największych internetowych giełdach pracy zamieszczono ponad 160 takich propozycji.
Poszukiwani są specjaliści ds. social media, social media marketerzy, social media managerowie, community managerowie czy specjaliści ds. ePR. Wolne etaty czekają także na asystentów, stażystów oraz praktykantów.
W ciągu ostatnich dwóch lat odnotowaliśmy prawie 120-procentowy przyrost liczby tego typu ofert. Dla porównania: w listopadzie 2008 opublikowano w naszej giełdzie pracy zaledwie 4 tego typu propozycje pracy. Należy zwrócić uwagę na to, iż wzrasta też zapotrzebowanie na specjalistów IT w zakresie programowania aplikacji społecznościowych – wyjaśnia Beata Szilf-Nitka, Dyrektor Generalny internetowej giełdy pracy infoPraca.pl.
Z początkiem listopada w internetowej giełdzie pracy infoPraca.pl pracodawcy opublikowali ponad 70 propozycji zatrudnienia w mediach społecznościowych. Wraz ze wzrostem liczby ofert przybywa także chętnych do pracy. Na jeden wakat dotyczący tej profesji aplikuje średnio ponad 55 osób. Na rynku jest sporo chętnych, ale mało specjalistów – wyjaśnia Paweł Stempniak z agencji interaktywnej Ciszewski Internet. Wśród 30 kandydatów aplikujących na jedną ofertę można znaleźć 8 albo 9 osób, które posiadają wymaganą wiedzę na temat marketingu wirusowego, kampanii reklamowych, akcji społecznościowych, strategii promocji czy tworzenia stron oraz aplikacji w środowisku mediów społecznościowych.
Podstawowe wymagania pracodawców to nie tylko praktyczna wiedza z zakresu marketingu społecznościowego i Internetu, ale także znajomość technicznych zagadnień związanych z komunikacją internetową. Niezbędna w tym przypadku jest także bardzo dobra znajomość języka angielskiego w piśmie i mowie. Mile widziane jest także wyższe wykształcenie na kierunkach takich jak marketing, dziennikarstwo czy public relations.
Szukamy osób z pokolenia mediów społecznościowych – nie wiekowo, a mentalnie. Oczekujemy od nich przede wszystkim umiejętności sprawnego zarządzania zespołem składającym się także z programistów oraz designerów – dodaje Rahim Blak, CEO ClickCommunity.pl.
Bardzo istotne jest dla nas, aby potencjalny kandydat znał tajniki marketingu oraz umiał angażować społeczność. Doświadczenie w tworzeniu tekstów, kreatywność oraz umiejętność komunikacji to podstawowe czynniki, które decydują o zatrudnieniu potencjalnego kandydata – dodaje Marcin Janowski, PR Manager agencji interaktywnej OX Media.
W analizy ofert opublikowanych w serwisie infoPraca.pl wynika, że obiecujący kandydat bez wielkiego doświadczenia w prowadzeniu kampanii może liczyć na uposażenie od 1,8 tys. zł brutto. Najczęściej agencję interaktywne proponują kandydatom wynagrodzenia w wysokości od 2,5 do 6 tys. zł brutto w zależności od stażu, doświadczenia i powierzonych projektów.
Firma Outsell szacuje, iż zasięg marketingu prowadzonego w sieciach społecznościowych wzrośnie w 2010 roku o ponad 43 proc. Jak pokazują badania wykonane przez firmę ORIAQ we współpracy z IAB Polska, media społecznościowe w Polsce to wciąż rozwijająca się dziedzina. Dziś marketingowcy wydają najwięcej środków na reklamę poprzez strony WWW, zakup mediów i bannery. Na social media przeznaczają zaledwie 3 proc. budżetów. A jeszcze mniej, bo po 1 proc. na advertgaming czy e-PR.
Zasięg mediów społecznościowych jest w Polsce jeszcze nieco ograniczony mimo szybko rosnącej liczby ich użytkowników. Z pewnością coraz więcej firm będzie wkraczało ze swoją komunikacją w ten kanał komunikacyjny. Jestem praktycznie pewien, iż w ciągu najbliższych lat będzie rosło zapotrzebowanie na pracowników specjalizujących się w działaniach w mediach społecznościowych. Już dzisiaj można zauważyć, że coraz więcej firm myśli o budowaniu wewnętrznych kompetencji w zakresie mediów społecznościowych – uważa Mirek Połyniak, strateg internetowy w OPEN4net, autor bloga „Skuteczny e-marketing”. W każdej dużej firmie należy mieć dobrych specjalistów z doświadczeniem, warto też korzystać z pomocy zewnętrznego eksperta czy agencji, gdy taka wiedza jest niezbędna. Natomiast wewnętrzne kompetencje w zakresie mediów społecznościowych będą niezbędne. Przed tym nie będzie odwrotu!
Blisko 90 proc. spośród wszystkich ofert dotyczących mediów społecznościwych opublikowali pracodawcy z takich branż jak marketing, public relations, IT, Internet, e-Commerce czy sprzedaż. Zaledwie jedna dziesiąta to oferty pochodzące bezpośrednio od firm poszukujących wewnętrznych specjalistów w tej dziedzinie. Media społecznościowe były i będą w większości przypadków domeną związaną z marketingiem i reklamą. Jednak coraz więcej firm poszukuję własnych specjalistów nie tylko odnośnie działalności marketingowej, ale także kadrowej. Media Społecznością odgrywają tez coraz większą rolę w rekrutacji, która powoli przenosi cześć swoich narzędzi do środowiska Web 2.0 – wyjaśnia Beata Szilf-Nitka.
Zaloguj się Logowanie