SaaS w małych i średnich firmach

Polscy przedsiębiorcy ciągle zbyt rzadko dostrzegają zalety oprogramowania SaaS. Wielu z nich przespało moment, w którym komputery i Internet stały się nieodłącznym elementem dnia codziennego, a klienci za pośrednictwem sieci postanowili robić zakupy, zgłaszać awarie lub korzystać z kursów. Bywa, że wynika to ze zwykłej niewiedzy i przeświadczenia o kosztowności wdrożenia tego typu rozwiązań informatycznych.

Co to jest SaaS?

Jest to skrót od angielskiego „software as a service”, co w tłumaczeniu na polski może brzmieć „oprogramowanie jako usługa”. Jest to typ dystrybucji aplikacji, który nie wymaga, by jej użytkownicy instalowali oprogramowanie na dyskach komputerów. Używa się ich najczęściej poprzez zwykłą przeglądarkę internetową, a opłata za korzystanie odbywa się w systemie abonamentowym. Nie ma w tym przypadku pudełek z płytami, numerów licencyjnych i kluczy instalacyjnych, wystarczy własny login i hasło. Zakup i obsługa tego typu oprogramowania odbywa się za pośrednictwem sieci, w momencie gdy nie chcemy już z niego korzystać, po prostu przestajemy płacić roczny abonament.

Do czego można używać oprogramowania SaaS?

Główną zaletą tego typu oprogramowania jest możliwość korzystania z niego i wszystkich informacji w nim zapisanych o każdej porze dnia i nocy oraz z dowolnego komputera podłączonego do sieci. Właśnie dlatego SaaS sprawdza się świetnie w przypadku poczty biznesowej, sklepów internetowych, centrum obsługi klienta, czy szkoleń na odległość. Nie trzeba martwić się o wirusy, aktualizacje i sprawne, nieprzerwane działanie systemu, tym wszystkim zajmą się dostawcy usługi.

Aplikacje

Przedsiębiorcy najchętniej wybierają aplikacje, które pomogą zwiększyć ich dochody. WordPress zdobywa w ostatnim czasie ogromną popularność w zakresie budowy i zarządzania stronami internetowymi. Wygrywa z konkurencją dzięki łatwej obsłudze i niezawodności. Do strony można dodać forum dzięki aplikacji phpBB i sklep internetowy dzięki Magento Commerce. Oprócz tego właściciel firmy może zastosować OsTicket do stworzenia własnego profesjonalnego biura obsługi klienta, Moodle do prowadzenia szkoleń na odległość i za niewielką opłatą pocztę biznesową Open-Xchange, która pozwoli na sprawne współdzielenie kontaktów, zadań, plików między pracownikami i ich łatwą współpracę przez Internet.

Ile to kosztuje?

Za utrzymanie każdej z powyższych aplikacji trzeba zapłacić około 100-200 zł rocznie. Dzięki aplikacjom SaaS rozpowszechnianym jako Open Source, koszt kompleksowej informatyzacji pracy w małych i średnich przedsiębiorstwach nie powinien przekroczyć 1000 zł na 12 miesięcy. W tym przypadku trzeba zainwestować jedynie w instalację (jeśli nie potrafimy tego zrobić samodzielnie) i utrzymanie na serwerze. Te kłopoty rozwiązują portale typu BizPlace.pl, które za niewielką opłatę roczną zapewniają konfigurację i utrzymanie interesujących nas aplikacji.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj