Rośnie liczba stron phishingowych na portalach społecznościowych

Nowa edycja raportu firmy Symantec na temat niechcianych wiadomości i phishingu zawiera niepokojące informacje. Eksperci ds. bezpieczeństwa wskazują na wielokrotny wzrost (aż o 80 proc.) wykorzystania portali społecznościowych do rozpowszechniania stron phishingowych, mających na celu wyłudzenie poufnych danych.

W raporcie przygotowanym przez firmę Symantec podkreślone zostało intensywniejsze wykorzystanie narzędzi phishingowych, generujących automatycznie nowe strony internetowe – w październiku takich witryn było aż o 41 proc. więcej niż we wrześniu br. W Internecie dostępnych jest też coraz więcej niebezpiecznych stron WWW napisanych w języku innym niż angielski (wzrost o 10 proc.).

„Wyniki naszego raportu pokazują po raz kolejny, że cyberprzestępczość już od dawna nie jest zagadnieniem teoretycznym – mówi Maciej Iwanicki, ekspert z polskiego oddziału firmy Symantec. „Z realnymi zagrożeniami w postaci wyłudzenia danych dostępowych, np. do systemu bankowego lub poczty elektronicznej, możemy spotkać się podczas codziennego korzystania z Internetu. Tym bardziej, że cyberprzestępcy zmieniają front –wysyłają mniej spamu, inwestując więcej czasu i środków w wyspecjalizowane narzędzia phishingowe” – dodaje Maciej Iwanicki.

Październik był kolejnym miesiącem, w którym odnotowano spadek liczby spamu. Tematem niechcianych wiadomości staje się coraz częściej szeroko pojęta rozrywka (6 proc. wzrost). Maile te wysyłane są z popularnej domeny .com (53,7 proc.) lub rosyjskiej .ru (31,9 proc. w październiku, 23,2 proc. we wrześniu 2010 r.). Są one stosunkowo lekkie, w zdecydowanej większości ważą od 2 do 10 kilobajtów (ponad 83 proc.), co pozwala na ich szybką i skuteczną dystrybucję.

Specjaliści firmy Symantec odnotowali również zainteresowanie spamerów tematyką zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia. Prognozuje się, że w najbliższych tygodniach sfera ta będzie bardzo popularna, jeśli chodzi o niechciane wiadomości. Należy więc być szczególnie ostrożnym, korzystając z atrakcyjnych ofert zakupów w Internecie lub z niespotykanych do tej pory rabatów, otrzymywanych pocztą elektroniczną.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj