Polski rynek domenowy przoduje pod względem dynamiki wzrostu sprzedaży krajowych domen najwyższego rejestru na tle innych krajów unijnych. Wraz z ilością rejestrowanych nazw rosną oczekiwania dotyczące ofert operatorów. Konsumenci nie zadowalają się już promocyjnymi warunkami cenowymi w pierwszym roku użytkowania i masowo przepływają do rejestratorów oferujących niskie ceny przedłużenia domeny.
W pierwszym kwartale 2011 roku NASK odnotował aż 77 546 transferów domen pomiędzy dostawcami. Porównując ten wynik z latami poprzednimi, liczba ta jest ponad dwukrotnie wyższa niż w pierwszych kwartałach roku 2010 i 2009 Na tak wysoki wskaźnik złożyły się z jednej strony migracje pomiędzy rejestratorami, z drugiej zaś, pojawienie się nowych partnerów specjalizujących się w rynku wtórnym domen.
Na dynamikę wzrostu ilości transferów wpływa niewątpliwie również świadomość konsumentów. Potwierdzają to badania ankietowe przeprowadzone przez Supermarket Usług Internetowych uti.pl. O ile kilka lat temu priorytetem dla osób rejestrujących domeny były najniższe (czy u niektórych operatorów zerowe) koszty dzierżawy w pierwszym roku, dziś zwraca się większą uwagę na warunki przedłużenia umowy, co potwierdziło aż 74% ankietowanych. Według statystyk udostępnionych przez uti.pl od początku 2011 roku prawie 50% zarejestrowanych domen w serwisie pochodzi z transferów od innych operatorów.
Korzystanie z usług rejestratorów jest w większości przypadków współpracą długofalową, dlatego ważna jest weryfikacja zasad współpracy w perspektywie kilku lat. Tym bardziej, że oferty promocyjne wiążą się niejednokrotnie ze znaczącymi obwarowaniami dotyczącymi możliwości przeniesienia domeny i innymi kruczkami regulaminie, które często obligują do ponoszenia dodatkowych kosztów lub powodują trudności w uzyskaniu dostępu do kodu authoinfo.
„Rejestratorzy stoją przed nie lada wyzwaniem budowania lojalności wśród dotychczasowych klientów. Dla wielu będzie się to wiązało z koniecznością wprowadzania większych udogodnień, jak chociażby dostęp do innych usług, wprowadzenie różnych form płatności i przypominanie o końcu ważności domeny nie tylko mailem, ale również SMS-em, itd. Spełnianie coraz bardziej wygórowanych oczekiwań klientów jest ważne również ze względu na fakt, że liczba partnerów NASK dynamicznie wzrasta” – mówi Dariusz Korona z uti.pl. W ciągu pierwszego kwartału b.r. przybyło ich 12, co daje sumę 160 pośredników. Dla aktywnych internautów jest to optymistyczny sygnał, że wzrośnie konkurencyjność ofert operatorów.
Zaloguj się Logowanie