Przyjemność robienia zakupów

Nie uważamy się za rozrzutnych, ale na przyjemności chcielibyśmy wydawać więcej. Na ubrania, jedzenie w restauracjach, kino i podróże. Takie wnioski płyną z najnowszego barometru portalu JakKupować.pl.

31. października obchodziliśmy Dzień Rozrzutności. Święto to powstało jako przeciwwaga do obchodzonego 29 listopada Dnia Bez Zakupów. Często jest uznawane jako jedno z najdziwniejszych świąt w kalendarzu. Alterglobaliści i zwolennicy masowego konsumpcjonizmu mają za to pretekst do swobodnego wydawania pieniędzy. Portal doradzający konsumentom JakKupować.pl sprawdził, jak Polacy podchodzą do wydatków dla przyjemności.

Okazuje się, że prawdziwe jest powiedzenie: „pieniądze są od tego, aby je wydawać”. 27.5% ankietowanych stwierdziło, że wydaje pieniądze wtedy, kiedy mają na to ochotę, bo do tego właśnie one służą. 66.7% respondentów, co prawda nie uważa się za rozrzutnych, ale pozwala sobie na chwile słabości. Natomiast tylko 5.8% badanych odpowiedziało, że woli oszczędzać niż szastać pieniędzmi.

Potwierdzają to również deklaracje dotyczące ilości pensji, jaką przeznaczamy na przyjemności. Jedynie 5.8% badanych odpowiedziało, że jest to poniżej 5%. Co trzeci z nas wydaje na przyjemności od 5 do 15% zarobków, również jeden na trzech Polaków na ten cel przeznacza od 15 do 30% swoich pieniędzy. Co ciekawe, aż 30 % ankietowanych na przyjemności wydaje ponad 30% pensji.

Dodatkowo, ponad połowa badanych chciałaby więcej wydawać na rzeczy i usługi, które nie są im niezbędne. Co czwarty Polak uważa, że dla przyjemności konsumuje dokładnie tyle, ile chce. Natomiast 22% ankietowanych odpowiedziało, że na dodatkowe wydatki przeznacza za dużo pieniędzy.

Zapytani na co wydają pieniądze w ramach sprawiania sobie przyjemności, Polacy wskazują przede wszystkim ubrania i buty, wizyty w restauracji czy kawiarni, bilety do kina, teatru lub na koncert oraz podróże. Połowa badanych dla przyjemności kupuje kosmetyki, a także książki i płyty. Mniej popularne są wizyty w klubach (30.4%) i wydatki związane z uprawianiem sportu (26%). Najmniej osób przeznacza pieniądze na gry czy inne elektroniczne gadżety. Te produkty dla przyjemności kupuje 11.6% badanych.

JakKupować.pl postanowiło także sprawdzić, jakie czynniki zwiększają naszą skłonność do wydawania pieniędzy. Okazuje się, że istotnych jest kilka kwestii. Ponad połowa ankietowanych odpowiedziała, że więcej wydaje, gdy jest na wakacjach lub na mieście z przyjaciółmi. Można więc wywnioskować, że do kupowania zachęca nas miła, rozluźniona atmosfera i dobre towarzystwo. Potwierdza to fakt, że 36% Polaków wydaje więcej, gdy ma więcej wolnego czasu. Dla wielu zachętą jest też promocja (50.7%) oraz dodatkowe pieniądze na koncie (46.4%).

Respondenci zostali także poproszeni o próbę określenia, czy gdy kupują dla przyjemności, jest to decyzja pod wpływem impulsu czy może wcześniej zaplanowana. Okazało się, że nie ma tu reguły. Trzech na czterech ankietowanych odpowiedziało, że czasem planują, a czasem kupują spontanicznie. 17% stwierdziło, że są to zakupy pod wpływem impulsu, a 10%, że planują takie wydatki.

Ankieta została przeprowadzona wśród internautów w październiku tego roku za pomocą portalu ankietka.pl

Zaloguj się Logowanie

Komentuj