Przyjazne lotnisko

Komisja Europejska przygotowuje kompleksowy pakiet środków mających na celu zwiększenie przepustowości europejskich portów lotniczych. Chodzi o podniesienie jakości usług, z jakich korzystają pasażerowie oraz linie lotnicze (np. obsługa bagażu, odprawa, dostawy paliwa), przejrzystość decyzji w sprawie hałasu spowodowanego przez działalność portów lotniczych, jak również skuteczność skomplikowanego systemu przydziału czasu na start i lądowanie.

- Europejskie porty lotnicze stoją w obliczu kryzysu przepustowości. Aby firmy i osoby prywatne mogły w pełni korzystać z udogodnień, jakie oferuje sieć ruchu lotniczego, musimy przystąpić do działania już teraz. Już w tej chwili 70 proc. wszystkich opóźnień lotów wynika z problemów na ziemi, a nie w powietrzu. Jeśli utrzymają się aktualne tendencje, w 2030 roku dziewiętnaście spośród największych europejskich lotnisk będzie pękać w szwach. Wynikające z tego zagęszczenie ruchu może oznaczać opóźnienia połowy wszystkich lotów w całej europejskiej sieci lotniczej. Dla portów lotniczych w Europie status quo nie jest rozwiązaniem. W dobie ogromnej globalnej konkurencji, jeżeli nie zmienimy swojego sposobu postępowania, możemy dużo stracić. – stwierdził odpowiedzialny za transport wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Siim Kallas.

Na pakiet składają się dokument podsumowujący oraz trzy wnioski legislacyjne dotyczące: przydziałów czasu na start lub lądowanie, obsługi naziemnej i hałasu.

Przydziały czasu

Propozycje Komisji obejmują wprowadzenie mechanizmów rynkowych umożliwiających przewoźnikom lotniczym dokonywanie w sposób przejrzysty transakcji, których przedmiotem są przydziały czasu na start lub lądowanie. Propozycje mają też zagwarantować, że aktualnie dostępna przepustowość zostanie w pełni wykorzystana przez linie lotnicze – poprzez podniesienie progu tzw. zasady „wykorzystuj albo strać ” z 80 do 85 proc.

Dzięki proponowanym środkom do roku 2025 liczba obsługiwanych pasażerów mogłaby wzrosnąć o 24 mln rocznie. Mogłoby to przynieść europejskiej gospodarce 5 mld euro oraz umożliwić stworzenie 62 tys. nowych miejsc pracy w latach 2012−2025.

Na granicy swojej przepustowości działa obecnie pięć europejskich portów lotniczych: w Dusseldorfie, Frankfurcie, Londynie (lotniska Gatwick i Heathrow) oraz w Mediolanie (Linate). Jeżeli utrzymają się aktualne tendencje, w 2030 roku może to dotyczyć dziewiętnastu spośród głównych portów lotniczych, min. paryskiego CDG, co może mieć zasadniczy wpływ na opóźnienia i natężenie ruchu.

Obsługa naziemna

Komisja przedstawia propozycje dotyczące poprawy jakości i efektywności usług obsługi naziemnej w portach lotniczych.

Proponowane środki obejmą między innymi zwiększenie − w odniesieniu do kluczowych usług obsługi naziemnej, które są nadal usługami zastrzeżonymi (obsługa bagażu, obsługa ramp, tankowanie paliwa, obsługa załadunku i usługi pocztowe) – minimalnej liczby dostawców usług obsługi naziemnej, jakich mogą wybrać przewoźnicy działający na dużych lotniskach, z dwóch do trzech. Jednocześnie propozycje umożliwiają państwom członkowskim zapewnienie lepszej ochrony praw pracowników − w przypadku przejęcia umowy przez nowego usługodawcę personel będzie mógł przejść do nowej firmy na dotychczasowych warunkach. Ma to zasadnicze znaczenie dla zapewnienia stabilnych warunków zatrudnienia potrzebnych do utrzymania wysokiej jakości w tym wymagającym tak dużych nakładów pracy sektorze.

Zgodnie w propozycjami ma wzrosnąć znaczenie portów lotniczych jako „koordynatorów naziemnych” ponoszących ogólną odpowiedzialność za koordynację usług obsługi naziemnej w porcie lotniczym. W pakiecie przewidziano narzędzia, które umożliwią portom lotniczym pełnienie tej roli, np. minimalne normy jakości, jakich muszą przestrzegać wszyscy usługodawcy w porcie lotniczym. Środki te wzmocnią również zdolność reagowania portów lotniczych na poważne zakłócenia ruchu.

Hałas

Propozycje Komisji zwiększają przejrzystość procedur ustalania ograniczeń hałasu w portach lotniczych i wzmacniają funkcję nadzorczą Komisji. Nie chodzi przy tym o cele, lecz o sam proces decyzyjny. Propozycje przyznają Komisji funkcję kontrolną, co jednak nie zastępuje ostatecznej decyzji państwa członkowskiego. Wnioski stanowią również aktualizację istniejącego ustawodawstwa z uwzględnieniem postępu techniki, co ułatwi organom krajowym wycofywanie z eksploatacji najbardziej hałaśliwych samolotów.

Decyzje w sprawie redukcji poziomu hałasu muszą pogodzić ochronę obywateli mieszkających w pobliżu lotnisk z potrzebami tych, którzy chcą podróżować. Decyzje należy podejmować zgodnie z wytycznymi ustalonymi na poziomie międzynarodowym (przez organ ONZ, Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego). Mieszkańcy okolic portów lotniczych mają prawo do ochrony przed nadmiernym hałasem związanym z działalnością lotnisk, ale konieczne jest również uwzględnienie kosztów w postaci utraty przepustowości i wpływ na sytuację gospodarczą w regionie.

Wnioski Komisji muszą zostać zatwierdzone przez Parlament Europejski oraz rządy państw członkowskich w drodze „procedury współdecyzji”.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj