Wysokie przychody generowane przez opłaty bagażowe i partnerskie karty kredytowe sprawiły, że przewoźnicy z USA zajęli pierwsze trzy miejsca w rankingu – oto główne wnioski wynikające z tegorocznego raportu Amadeus Review of Ancillary Revenue Results.
IdeaWorks, uznana firma konsultingowa oraz Amadeus, światowy dostawca rozwiązań technologicznych i usług przetwarzania danych dla globalnej branży turystycznej, dokonały analizy dokumentów finansowych 104 linii lotniczych z całego świata w celu przeanalizowania dochodów z oferowanych przez nie usług dodatkowych. W 2007 roku tylko 23 światowe linie lotnicze ujawniły swoje przychody z tego źródła, które kształtowały się wówczas na skromnym poziomie 1,72 mld euro (2,45 mld USD). W ciągu następnych czterech lat nastąpił ogromny wzrost przychodów z usług dodatkowych – w 2010 roku 47 przewoźników opublikowało swoje wyniki, które wyniosły 15,11 mld euro (21,46 mld USD). Stanowi to 38% wzrost przychodów z usług dodatkowych w 2009 roku i 96% wzrost od roku 2008. Kwota wymieniona przez 47 przewoźników sięgnęła blisko 18,4 mld euro, czyli wartość prognozowaną przez IdeaWorks jesienią 2010 roku jako przychód z usług dodatkowych związany ze światową listą 150 przewoźników.
Badanie przedstawiające wyniki finansowe linii lotniczych w 2010 roku – Amadeus Review of Ancillary Revenue Results – przedstawia dwa widoczne trendy. Po pierwsze, linie lotnicze zaangażowane w świadczenie usług dodatkowych oferują więcej produktów na rynku za sprawą nowych usług à la carte oraz włączenia alternatywnych metod dystrybucji poza stroną internetową przewoźnika. Po drugie, wiele linii staje się coraz bardziej efektywnymi sprzedawcami poprzez umiejętne kreowanie marki, przemyślane ustalanie cen oraz wzrastającą liczbę opcji dostępnych podczas procesu rezerwacji.
– Niniejsze badanie pokazuje, że przychody z usług dodatkowych stają się trwałą częścią rachunków zysków i strat linii lotniczych – powiedział Ian Wheeler, Amadeus VP Marketing and Distribution. – Źródłem prawdziwego sukcesu finansowego linii lotniczych są usługi dostępne online, poprzez biura podróży oraz korporacyjne kanały dystrybucji. Dlatego obserwujemy rosnące zainteresowanie rozwiązaniami Amadeus Ancillary Services, które wspierają przewoźników w sprzedaży usług dodatkowych à la carte na ich stronie internetowej, poprzez call center i biura podróży. Z szesnastoma liniami lotniczymi, które zdecydowały się skorzystać z rozwiązania, będziemy kontynuować rozwój funkcjonalności tego produktu.
Roczne deklaracje finansowe z usług dodatkowych | |||
Wyniki za 2010 rok opublikowane przez
47 linii lotniczych 15,11 mld euro (21,46 mld USD) |
Wyniki za 2009 rok opublikowane przez
47 linii lotniczych 10,95 mld euro (13,47 mld USD) |
Wyniki za 2008 rok opublikowane przez
35 linii lotniczych 7,68 mld euro (10,25 mld USD) |
Wyniki za 2007 rok opublikowane przez
23 linie lotnicze 1,72 mld euro (2,45 mld USD) |
Kurs walut oparty na rzeczywistych stawkach z 2011 i 2010 roku.
Roczne wyniki są związane z okresem fiskalnym zakończonym w danym roku. |
Badanie przeprowadzone przez IdeaWorks pokazuje, że przychody ze sprzedaży usług dodatkowych zdecydowanie wzrosły ponad początkowe wyniki finansowe linii lotniczych. Rekordowe ceny ropy naftowej w 2008 roku spowodowały ogromne straty i skłoniły amerykańskie linie lotnicze do pobierania opłat od podróżnych za odprawę bagażową. Efektem ubocznym tych opłat było ułatwienie drogi większej liczbie linii lotniczych w rozważeniu wprowadzenia usług à la carte oraz oszałamiający 778% wzrost od 2007 roku.
Liderami w zakresie uzyskanych dochodów w 2007 roku byli tacy przewoźnicy jak Ryanair, easyJet oraz Aer Lingus. Od tego czasu najwięksi przewoźnicy nauczyli się jak generować wysokie dochody z usług dodatkowych. Linie lotnicze Continental po raz pierwszy ujawniły swoje wyniki finansowe ze sprzedaży usług dodatkowych, kiedy połączyły się z liniami United. Dzięki fuzji powstał gigant usług dodatkowych z rocznymi przychodami przekraczającymi 3,5 mld euro, czyli prawie 5 miliardami dolarów (według aktualnych kursów walut).
Pierwsza dziesiątka linii lotniczych – całkowita sprzedaż usług dodatkowych (w euro) |
|||
Wyniki za rok 2010 | Wyniki za rok 2009 | ||
€ 3.530.000.000 | United Continental | € 1.527.310.000 | United |
€ 2.612.200.000 | Delta | € 1.507.750.000 | American |
€ 1.379.524.000 | American | € 1.117.120.500 | Delta |
€ 1.087.268.000 | Qantas | € 782.903.000 | Qantas |
€ 834.492.000 | US Airways | € 663.600.000 | Ryanair |
€ 801.600.000 | Ryanair | € 608.796.693 | easyJet |
€ 654.824.400 | easyJet | € 540.589.500 | US Airways |
€ 426.240.000 | Emirates | € 534.143.000 | Air Canada |
€ 390.065.000 | Alaska Airlines | € 368.869.000 | Alaska Airlines |
€ 359.489.220 | TAM Airlines | € 356.742.400 | TAM Airlines |
Wyniki linii lotniczych za rok 2010 oparte na danych finansowych z ostatniego 12-miesięcznego okresu rozliczeniowego, który mógł zostać zamknięty w 2010 lub 2011 roku. |
Drugie miejsce przypadło liniom lotniczym Delta, które uzyskały przychody z poszerzenia usług dodatkowych o opłaty bagażowe na połączeniach transatlantyckich oraz opłaty à la carte związane z dostępem do Wi-fi na pokładzie samolotu, filmami na życzenie, posiłkami sprzedawanymi na pokładzie oraz kartami wstępu do business lounge – SkyClub.
Linie lotnicze Qantas opublikowały swoje przychody z usług dodatkowych sięgające 334 mln USD australijskich (252 mln euro), które pochodzą z tradycyjnych usług à la carte. Jednak to program Qantas Frequent Flyer tak naprawdę przynosi największe korzyści. W 2010 roku przychód z programu wyniósł 1,108 mld USD australijskich (835 mln euro). Punkty w programie zyskały pozornie status oficjalnej waluty poprzez współpracę z głównymi australijskimi detalistami i bankami. Program liczący 7,2 milionów członków przynosi 154 USD australijskich (116 euro) za każdego uczestnika.
Przychody z usług dodatkowych przedstawione jako procent ogólnych obrotów linii lotniczych umożliwiają bardziej wnikliwą analizę potencjału marketingowego usług dodatkowych. Ten sposób oceny wartości usług dodatkowych pozwolił tanim przewoźnikom znaleźć się w pierwszej dziesiątce rankingu w 2009 i 2010 roku.
Pierwsza dziesiątka linii lotniczych – usługi dodatkowe jako % obrotów | |||
Wyniki za rok 2010 | Wyniki za rok 2009 | ||
29,2% | Allegiant | 29,2% | Allegiant |
22,6% | Spirit | 23,9% | Spirit |
22,1% | Ryanair | 22,2% | Ryanair |
21,0% | Jet2.com | 19,4% | easyJet |
20,5% | Tiger Airways | 19,4% | Tiger Airways |
19,2% | easyJet | 18,1% | Jet2.com |
18,7% | AirAsia | 14,4% | Aer Lingus |
18,1% | AirAsia X | 13,3% | Alaska Airlines |
15,7% | Flybe | 13,2% | Flybe |
14,7% | United Continental | 13,1% | AirAsia |
Kurs walut oparty na rzeczywistych stawkach z 2011 i 2010 roku. Wyniki linii lotniczych za rok 2010 oparte na danych finansowych z ostatniego 12-miesięcznego okresu rozliczeniowego, który mógł zostać zamknięty w 2010 lub 2011 roku. |
Przedstawione powyżej linie lotnicze należą do grupy tanich przewoźników, dlatego ich przychody z usług dodatkowych stanowią większy udział w całkowitych dochodach niż w przypadku innych linii lotniczych. Tani przewoźnicy zarabiają bowiem na sprzedaży usług dodatkowych oferując pełną listę usług à la carte, a klienci czerpią korzyści z różnych produktów oferowanych w portfolio. Atrakcyjnie niskie ceny są możliwe tylko dla tych, którzy podróżują jedynie z bagażem podręcznym, decydują się na opcję bez możliwości wyboru miejsc oraz na posiłki i napoje w samolocie we własnym zakresie.
Dziesięć lat temu Michael O’Leary, CEO linii Ryanair, zasugerował, aby przychody z usług dodatkowych ostatecznie zastąpiły opłaty pobierane za przelot.2 Wyniki w tabeli wskazują, że cel ten może osiągnąć maksymalnie pułap 30%, bowiem najlepsi wykonawcy osiągają stawki od 20% do 29%. Przychody z usług dodatkowych bez wątpienia zwiększają ostateczny zysk i stanowczo redukują bolączkę związaną z wysokimi cenami paliw. Jednak eliminacja opłat za przeloty pozostaje nie do osiągnięcia dla Ryanair i przemysłu lotniczego.
Przychody z usług dodatkowych prezentowane w przeliczeniu na jednego pasażera to kolejna metoda klasyfikacji zdolności przewoźników do rozdziału opłat lotniczych na poszczególne usługi.
Pierwsza dziesiątka linii lotniczych – usługi dodatkowe na 1 pasażera (w euro) | |||
Wyniki za rok 2010 | Wyniki za rok 2009 | ||
€ 29,45 | AirAsia X | € 24,89 | Allegiant |
€ 26,24 | Qantas | € 22,51 | Jet2.com |
€ 24,23 | United Continental | € 22,35 | Spirit |
€ 24,20 | Jet2.com | € 20,37 | Qantas |
€ 23,20 | Allegiant | € 18,76 | United |
€ 17,76 | Spirit | € 17,23 | Air Canada |
€ 17,67 | Aer Lingus | € 16,72 | Aer Lingus |
€ 16,72 | Alaska Airlines | € 16,47 | Alaska Airlines |
€ 16,06 | Delta | € 14,43 | American |
€ 14,84 | Flybe | € 13,47 | easyJet |
Kurs walut oparty na rzeczywistych stawkach z 2011 i 2010 roku. Wyniki linii lotniczych za rok 2010 oparte na danych finansowych z ostatniego 12-miesięcznego okresu rozliczeniowego, który mógł zostać zamknięty w 2010 lub 2011 roku. |
Przychody z usług dodatkowych dotyczą praktycznie każdego typu przewoźnika. Zarówno tradycyjni przewoźnicy lotniczy, jak i tanie linie lotnicze zdają sobie sprawę z możliwości, jakie daje wprowadzenie oraz rozwój usług dodatkowych, a wpływy z nich pozyskane stają się coraz bardziej znaczącą częścią ich przychodów.
Zaloguj się Logowanie