Przełamać tabu – branża sportowa poszukuje wysoko wykwalifikowanych managerów

Od początku lat 90, światowa branża sportowa warta kilka bilionów dolarów przeżywa ciągły rozwój. Zjawisko to wynika z zaistnienia kilku czynników, takich jak ewolucja społeczeństwa (aspirowanie do zdrowszego życia), pojawienie się nowej fali podziwu dla współczesnych sportowców i rosnąca waga marketingu sportowego i praw telewizyjnych dla firm.

W efekcie tych zmian zwielokrotniła się ilość wydarzeń krajowych i międzynarodowych, np. Igrzyska Olimpijskie i różnego rodzaju mistrzostwa świata, które nie tylko wzbudzają wielkie zainteresowanie publiczności, lecz także pozwalają zarobić co roku miliony dolarów. Możliwości w tej branży są niemalże nieograniczone. Pojawiają się w niej jednak niebezpieczeństwa i nadużycia, takie jak doping, zagrożenia działalnością bukmacharską i nieproporcjonalne zadłużanie się klubów sportowych.

Aby osiągnąć sukces w środowisku ewoluującym tak szybko, managerowie muszą posiadać lub pozyskać solidne podstawy technicze i umiejętności w takich dziedzinach, jak:

  • Finanse spółek – kluby sportowe czy spółki coraz częściej decydują się na działania na rynkach finansowych i na zawieranie coraz bardziej kompleksowych transakcji (np. zarządzanie firmami typu klub Manchesteru United czy ostatnie próby przejęcia Arsenalu)
  • Turystyka sportowa (a zwłaszcza międzynarodowe wydarzenia sportowe i migracje fanów podczas pucharów krajowych) – pojawianie się takiego zjawiska wymaga głębokiej znajomości zmian społecznych i demograficznych (np. Grey Sport Tourists)
  • Sporty przygodowe, które zajmują niedocenianą niszę branży – zwłaszcza mężczyźni średniego wieku, którzy zaczęli stawać się bardziej wymagający i dbają coraz bardziej o zdrowie powinni być traktowani jako potencjalni zainteresowani ekstremalnymi sportami przygodowymi
  • Komunikacja (w tym także marketing, sponsorzy, wsparcie, merchandising, prawa do transmisji telewizyjnych i fund-raising), które jest sprawą kluczową dla wzrostu spółki. FC Barcelona na przykład podpisała w grudniu 2010 r. „pięcioletni kontrakt na 165 milionów dolarów z rządem Kataru, który stał się tym samym najbardziej wartościowych sponsorem strategicznym w historii piłki nożnej”
  • Zarządzanie obrazem i prawami do własności intelektualnej, międzynarodowe rozwiązania podatkowe, prawa zawodowych sportowców

  • Planowanie strategiczne i procedury składania ofert na organizację światowych wydarzeń sportowych (np. składanie ofert na wydarzenia sportowe w RPA)
  • Deregulacja europejskiego przemysłu bukmacherskiego, przynosząca nowe wyzwania i możliwości

Co więcej, najnowsze wydarzenia w branży sportowej wskazują, że managerowie potrzebują pozyskać konkretne umiejętności miękkie, regularnie współpracować z różnorodnymi specjalistami (radcami prawnymi, specjalistami PR, IT, itp.), aby móc reagować na pojawiające się czasem niespodziewane sytuacje (przemoc i rasizm podczas wydarzeń sportowych, skandale gwiazd itp.).

Zaloguj się Logowanie

Komentuj