Polskie wyroby nie od dziś mogą pochwalić się wysoką jakością o czym wiedzą najlepiej ci, którzy od lat są ich konsumentami. Niestety obecnie obserwuje się ciągły brak wystarczającej wiedzy i świadomości wśród szerszych kręgów konsumentów, nie tylko krajowych, ale również zagranicznych, na temat produkcji wysokojakościowych produktów, pochodzących z Polski.
Dotarcie do potencjalnych nabywców ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia popytu na wyroby rolnicze o wysokiej jakości.
Jednym z przejawów inicjatywy podjętej na rzecz promocji polskiej żywności jest powołanie do życia w 2009 roku specjalistycznych funduszy promocji, których celem ma być wspieranie spożycia polskich produktów rolno-spożywczych na rynku polskim i zagranicznym, oraz poprawa jakości konsumowanych produktów. Ustawa z dnia 22 maja 2009 roku o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U z 2009 r. Nr 97, poz. 799) powołała do życia 9 odrębnych funduszy promocji, na rzecz których dokonuje się wpłat w odpowiedniej wielkości jako pewien odsetek od wartości czynności prawnych (chodzi tutaj głównie o skup), których przedmiotem są określone grupy produktów.
Wśród nich wyróżnić możemy bydło, świnie, zboże, owoce, warzywa. mleko, ryby. itp. Środki gromadzone w ramach funduszy mają być przeznaczane m.in. na finansowanie reklam w prasie, radiu, telewizji i Internecie, finansowanie konkursów, loterii czy pokazów multimedialnych, które będą zachęcać potencjalnych nabywców do zakupu określonych produktów rolno-spożywczych. Ponadto mogą być podejmowane działania obejmujące marketing bezpośredni, konferencje, sympozja, seminaria czy też działania polegające na bezpośrednim wysyłaniu listów elektronicznych, podkreślających walory polskich produktów rolnych. Pieniędzmi dysponuje Agencja Rynku Rolnego, która decyduje o dalszym ich wykorzystaniu.
Konkretną pomoc w podejmowaniu działań na rzecz promocji polskich produktów oferuje ponadto Unia Europejska, a konkretnie Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, zawierający działanie 133 – „Działania informacyjne i promocyjne”. Jego celem jest przede wszystkim zwiększenie popytu na produkty rolne objęte systemem jakości żywności oraz pogłębianie świadomości konsumentów o istnieniu wysokojakościowych wyrobów rolnych. Wspomniane wcześniej systemy jakości żywności nakładają na producentów szczególne obowiązki produkcji wyrobów przy zastosowaniu odpowiedniej technologii, tak by dany produkt odpowiadał normom jakościowym , określonym w danym systemie. Dla przykładu warto wspomnieć o wspólnotowym systemie produktów rolnictwa ekologicznego czy krajowym systemie „Jakość i Tradycja”.
Działania promocyjne i informacyjne mogą być realizowane na całym rynku wspólnotowym przez poszczególne grupy producentów, aktywnie uczestniczących w systemach jakości żywności. Mogą one przybierać postać targów czy wystaw. Ponadto w ramach działania 133 można realizować kampanie promocyjne, reklamować określone produkty, szukać odpowiednich kanałów umożliwiających skuteczne dotarcie do konsumenta.
Na pomoc przeznaczono ponad 40 mln euro a jej wysokość nie może przekroczyć 70% kosztów faktycznie poniesionych w związku z realizacją działań promocyjnych.
Zaloguj się Logowanie