Polskie projekty podbijają Chiny

Chińskie firmy i instytucje zainteresowane są współpracą z polskimi projektantami. Warszawski Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Pawilonie Polski na Wystawie Światowej EXPO 2010 w Szanghaju w dniach 24-26 maja zorganizował cykl trzech seminariów, na których prezentowano najciekawsze pomysły polskich projektantów. Seminaria cieszyły się olbrzymim zainteresowaniem strony chińskiej.

Chiny są największym obszarem produkcyjnym na świecie, dlatego też chińskie instytucje zajmujące się projektowaniem zainteresowane są łączeniem projektantów z przedsiębiorcami. – To szansa także dla polskich projektantów - uważa prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego Beata Bochińska. – Kreatywny biznes i polskie projektowanie, współpraca polskich projektantów i przedsiębiorców, którą my w Polsce nie do końca doceniamy, okazuje się być bardzo dobrym produktem eksportowym – przekonuje prezes Instytutu Wzornictwa Przemysłowego.
Beata Bochińska zaznacza, że we współczesnym świecie masowość nie musi oznaczać niskiej jakości. – Nie ma znaczenia, czy coś jest produkowane masowo, czy jednorazowo. Projektowanie wyłącznie dla masowego odbiorcy ma sens. Demokratyczny design, który my w Polsce bardzo dobrze rozumiemy, bo byliśmy zawsze biednym odbiorcą, projektowaliśmy na „niższą półkę” – dzisiaj okazało się to być najważniejsze w globalnym biznesie – dodaje prezes Bochińska.
Celem seminariów było pokazanie nowoczesnej polskiej gospodarki oraz polskich metropolii, rozwijających się w oparciu o design i branże kreatywne, promowanie wzrostu konkurencyjności firm poprzez wzornictwo na podstawie dobrych praktyk z firm polskich, zaprezentowanie dorobku oraz warsztatu twórczego uznanych polskich projektantów wzornictwa przemysłowego oraz umożliwienie nawiązywania współpracy między chińskim i polskim biznesem dzięki wykorzystaniu potencjału wzornictwa przemysłowego.
Do końca maja w Pawilonie Polski można było zobaczyć wystawę „Wartość Dodana – Światowe Wzornictwo z Polski”. Wystawa, w formie pokazu obiektów oraz oryginalnych prezentacji multimedialnych przedstawiała najlepsze produkty polskich projektantów w siedmiu działach tematycznych, które identyfikują mocne strony polskiego wzornictwa i jego konteksty. Te działy to: Rodzimość, Potencjał przemysłu, Estetyka, Inżynieria, Projektowanie uniwersalne, Ergonomia oraz Technologie cyfrowe. Wystawa ukazuje potencjał polskiej myśli projektowej w obszarze zarówno produktów jak usług oraz możliwości ich wytwarzania. Odpowiada też na pytania: Czym jest dzisiaj wzornictwo? Jakich wartości dodanych poszukujemy w produktach? Jakie korzyści daje firmie stosowanie wzornictwa i współpraca z projektantami? Dlaczego polskie wzornictwo jest światowe i co to znaczy.

/PAIiIZ

Zaloguj się Logowanie

Komentuj