Polityka miejska w MRR

Kompetencje związane z polityką miejską i zagospodarowaniem przestrzennym przejmie Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Do konsultacji trafił projekt nowelizacji ustawy o działach administracji rządowej.

Zgodnie z nowymi przepisami do zakresu działania ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego będą należały kompetencje związane z programowaniem i koordynacją zagospodarowania przestrzennego kraju oraz programowaniem i realizacją polityki miejskiej.

Projekt przewiduje przejęcie przez ministra rozwoju regionalnego m.in. kompetencji do określenia zakresu projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i planu zagospodarowania przestrzennego województwa.

Resort rozwoju regionalnego przejmie także odpowiedzialność za określenie sposobu uwzględniania w zagospodarowaniu przestrzennym potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa oraz za określenie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku planu miejscowego.

Nowe przepisy przenoszą do MRR zadania związane z określeniem wzorów rejestrów decyzji o ustaleniu warunków zabudowy i decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz kompetencje do określenia stosowanych w decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz w decyzji o warunkach zabudowy oznaczeń i nazewnictwa.

Kwestie związane z tzw. „sferą wykonawczą” w zakresie zagospodarowania przestrzennego pozostaną w kompetencji ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki nieruchomościami i gospodarki mieszkaniowej.

Jak tłumaczą autorzy projektu, skutkiem przejęcie powyższych kompetencji przez MRR będzie likwidacja dualizmu kompetencyjnego występującego w odniesieniu do polityki przestrzennej, polityki regionalnej i polityki miejskiej – do tej pory realizowanych przez ministrów właściwych do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej oraz do spraw rozwoju regionalnego, przyczyniając się do zbudowania zintegrowanego systemu zarządzania rozwojem.

W obecnym stanie prawnym kluczowe instrumenty koordynacyjne planowania strategicznego są rozdzielone w ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej, przynależąc do dwóch działów (dział „budownictwo, gospodarka przestrzenna i mieszkaniowa” oraz dział „rozwój regionalny”).

Zaloguj się Logowanie

Komentuj