Płatności mobilne – czy staną się powszechne?

© 123RF

© 123RF

Obecnie każdy z nas pragnie jak najbardziej uprościć swoje życie – pomagają nam w tym liczne gadżety elektroniczne, których zadaniem jest skracanie czasu trwania konkretnych akcji. Coraz więcej osób wybiera telefony typu smartfon, które umożliwiają znacznie więcej ze względu na możliwość wykorzystywania aplikacji mobilnych.

Dzięki dostępowi do internetu przed użytkownikiem otwiera się wiele nowych możliwości, takich jak płatności mobilne, możliwość zakładania mobilnych lokat, wykorzystywanych mobilnych wersji stron społecznościowych, komunikowanie się e znajomymi przez konkretne aplikacje, a nawet wykorzystywanie telefonu podczas uprawiania sportu. To jednak wierzchołek góry lodowej – każdego dnia na światowym tynku pojawiają się nowe aplikacje, których zadaniem jest ułatwianie naszego życia. Warto skupić się jednak na możliwościach finansowych – obecnie coraz więcej z nas wykorzystuje telefon do wykonywania zakupów oraz opłacania rachunków.

Czy to przyszłość? Czy telefony wyeliminują karty płatnicze? Czy płatności mobilne są bezpieczne?

Coraz więcej sklepów internetowych posiada wersje mobilne swoich stron – jest to produkt dopasowany przede wszystkim dla klientów młodych, dla których korzystanie ze smartfonów jest codziennością. Wykorzystanie tego rodzaju rozwiązania umożliwia zachęcenie do robienia zakupów gdziekolwiek znajduje się klient: w podróży, pociągu, podczas przerwy w pracy. Płatności mobilne umożliwiają szybkie i bezpieczne płacenie za zamówione towary. Dodatkowo łatwość wykonywania tych transakcji sprawia, iż klienci znacznie chętniej wykorzystują ten rodzaj zakupów – nie muszą oni tracić czasu na chodzenie po sklepach, poszukiwanie konkretnych rozwiązań.

Bankowcy są jednomyślni – płatności mobilne w najbliższym czasie zaczną wypierać klasyczne karty płatnicze. Przede wszystkim wynika to z faktu, iż telefon zawsze posiadamy przy sobie – stanowi on element tak powszechny i niezbędny jak klucze do mieszkania czy samochodu. Coraz większa ilość konkretnych aplikacji związanych z zakupami, rozrywką, sportem sprawiają, iż telefon zastępuje nam zegarek, terminarz, licznik czasu, licznik dystansu i wiele innych. Dlaczego więc nie miałby zastąpić również często wypchanego drobnymi monetami portfela?

Płatności mobilne nie sprawiają również problemów technicznych – każda aplikacja dedykowana do płatności mobilnych jest tworzona na bazie licznych testów na użytkownikach. Mają oni ocenić, czy korzystanie z programu jest intuicyjne i proste, czy cokolwiek sprawiło im problem. Na podstawie tych badań aplikacje dostosowane są do użytkowników w danym kraju. Informatycy oraz graficy dbają również o to, aby aplikacja sama w sobie była “przyjemna dla oka” i aby korzystanie z niej było przyjemne i bezproblemowe. Płatność mobilna jest ważna również z innego powodu – poprzez możliwość zarządzania swoim kontem z poziomu telefonu komórkowego odciąża się pracowników placówek bankowych. Samodzielnie zarządzanie może sprawiać problemy, jednak w tym wypadku użytkownicy najczęściej kierują pytania do telefonicznej infolinii.

Co z bezpieczeństwem transakcji? Wiele osób zadaje pytania związane z bezpieczeństwem przeprowadzanych operacji na telefonie komórkowym. jak zabezpieczane są nasze konta? Banki dbają o to, aby oferowane aplikacje umożliwiające korzystanie z konta bankowego były odpowiednio zabezpieczone. Każdy z oferowanych programów posiada swój poufny system zabezpieczeń, który gwarantuje bezpieczeństwo naszych danych, jak również przesyłanych kwot. Dzięki temu użytkownicy mogą mieć pewność, iż żadna niepożądana osoba nie będzie miała możliwości wykorzystania zasobów konta. Bezpieczeństwo transakcji jest stale wzmacniane – wynika to z licznych prób wyłudzenia oraz włamań na prywatne konta. Jest to jednak stale minimalizowane ryzyko.

Płatności mobilne zdobywają coraz szersze grono osób zainteresowanych – to świetna wiadomość dla banków, którzy tym kanałem (poprzez wiadomości SMS, newsletter e-mail) mogą dodatkowo zachęcać do korzystania z innych możliwości związanych z bankowością mobilną (z przykładami takich rozwiązań można zapoznać się np. na http://raiffeisenpolbank.com/klienci-indywidualni/bankowosc-elektroniczna/mobilny-bank).

Zaloguj się Logowanie

Komentuj