PKPP Lewiatan: szkoły wyższe nie przygotowują absolwentów do pracy

Szkoły wyższe nie przygotowują absolwentów do życia zawodowego – wynika z badania „Uczelnia Przyjazna Pracodawcom 2010 r.”, przekazanego przez PKPP Lewiatan. Pracodawcy narzekają, że młodzi ludzie nie potrafią łączyć teorii z praktyką.

Co dziesiąty polski bezrobotny jest absolwentem wyższej uczelni, a od lat tytuł magistra nie daje gwarancji zatrudnienia – wskazali przedstawiciele Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Badanie wykazało, że ponad 80 proc. pracodawców twierdzi, iż największe znaczenie przy zatrudnianiu młodych ma wiedza i umiejętności; ponad 60 proc. podkreśla znaczenie doświadczenia. Z punktu widzenia pracodawców bardzo ważne są też m.in. kompetencje psychospołeczne, czyli umiejętności pracy w zespole, terminowość czy dyscyplina.

„Nie mają natomiast tak dużego znaczenia oczekiwania finansowe absolwenta oraz to, którą uczelnię wyższą ukończył” – powiedziała ekspert PKPP Lewiatan Monika Zakrzewska.

Zwróciła uwagę, że za dwa miesiące tegoroczni absolwenci szkół wyższych rozpoczną poszukiwanie zatrudnienia. „Są pełni wiary w swoje umiejętności, mają głowy pełne wiedzy i apetyt na zdobywanie rynku pracy. Jednak nie w każdym przypadku wystarczy to na zdobycie posady w wyuczonym przez lata studiów zawodzie. Niestety, pracodawcy słabo oceniają kompetencje absolwentów” – podkreśliła.

Podczas naboru nowych pracowników, pracodawcy zwracają największą uwagę na rzeczywiście posiadane przez kandydata kompetencje. Ocena tych umiejętności nie wypada zbyt dobrze, jeśli chodzi o absolwentów – wskazał Lewiatan.

„Słabo oceniane są umiejętności praktyczne w porównaniu z teoretycznymi oraz tzw. kwalifikacje miękkie, których nauczanie w polskich uczelniach wyższych jest śladowe. Najczęściej wskazywaną kompetencją deficytową jest łączenie teorii z praktyką (45 wskazań na 100). Młodzi ludzie mają również problem z organizacją pracy (37), obsługą klienta i kontaktem z nim (34), rozwiązywaniem problemów (32) oraz – co stanowi spore zaskoczenie – znajomością języków obcych (30)” – poinformowała Zakrzewska.

„Pracodawcy dostrzegają te braki, widzą również niedostosowanie polskiego systemu szkolnictwa wyższego do wymagań sytuacji gospodarczej i potrzeb rynku pracy. Często zatrudnienie absolwenta związane jest z poniesieniem dodatkowych kosztów związanych z koniecznością uzupełnienia jego wiedzy tak, aby mógł on wywiązywać się ze swoich obowiązków zawodowych” – podkreśliła.

Dodała, że młodzi ludzie są coraz bardziej świadomi wymagań, jakie stawia przed nimi rynek pracy. „Stąd blisko połowa studentów, mając na uwadze wymagania pracodawców, decyduje się na łączenie nauki z pracą zawodową. Dzięki temu zdobywają nie tylko umiejętności praktyczne, ale również wykształcają postawę i cechy, które powinien posiadać ‚dobry pracownik’ ” – zaznaczyła Zakrzewska.

Jak wynika z badania, osoby młode mają za to umiejętność obsługi komputera oraz maszyn i urządzeń, szybko się uczą i łatwo dostosowują do zmian w otoczeniu.

Badanie zostało przygotowane przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych i firmę e-Dialog we współpracy z PKPP Lewiatan. Wzięło w nim udział 945 pracodawców.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj