Od 1 lipca 2013 r. pełnomocnicy przedsiębiorców mogą zarządzać wpisami swoich mocodawców online. Oznacza to, iż pełnomocnik przedsiębiorcy uwidoczniony we wpisie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może, w zależności od udzielonego mu pełnomocnictwa, elektronicznie zgłosić zmianę we wpisie, zawiesić lub wznowić wykonywanie działalności gospodarczej oraz wykreślić wpis.
CEIDG zyskała nową funkcjonalność, dostępną w sekcji „Moje konto” w zakładce „Moi mocodawcy”. Ułatwienie polega na tym, że pełnomocnicy mogą w imieniu swojego mocodawcy, w zakresie udzielonego pełnomocnictwa, dokonywać następujących czynności online:
Jest to możliwe pod warunkiem posiadania podpisu elektronicznego z certyfikatem kwalifikowanym (więcej informacji) lub nieodpłatnego profilu zaufanego ePUAP.
Dodanie nowej funkcjonalności w systemie sprawdzi się, zwłaszcza w przypadku pełnomocników reprezentujących np. kilka firm. Konieczność wprowadzenia tego rozwiązania była od dawna sygnalizowana przez użytkowników.
Poniżej przedstawiamy krótką instrukcję, co zrobić, by ustanowiony pełnomocnik mógł dokonywać czynności online w naszym imieniu.
1. Przedsiębiorca ustanawia pełnomocnika (zgodnie z odrębnymi przepisami, np. Kodeksu Postępowania Administracyjnego, Kodeksu Cywilnego lub innymi).
2. Przedsiębiorca dopisuje pełnomocnika do CEIDG za pomocą wniosku o zmianę lub wskazuje go przy składaniu wniosku o wpis i wskazuje zakres jego pełnomocnictwa (zaznaczając odpowiednie rubryki we wniosku CEIDG-1).
3. Informacje o udzielonym pełnomocnictwie (dane pełnomocnika oraz zakres czynności) zostają uwidocznione przy wpisie przedsiębiorcy w systemie CEIDG.
4. Pełnomocnik uwidoczniony w CEIDG, który dotychczas nie posiadał konta w systemie CEIDG, musi je założyć przy użyciu podpisu elektronicznego lub nieodpłatnego profilu zaufanego ePUAP.
5. Pełnomocnik uzyskuje status „aktywny” – może już dokonywać operacji we wpisie swojego mocodawcy
Rejestr pełnomocnictw w ramach CEIDG działa od 1 stycznia 2012 r. Figuruje w nim już ponad 68 tys. osób lub firm. Rejestr jest źródłem informacji – przy wpisie dotyczącym danego przedsiębiorcy widnieją dane dotyczące ustanowionego przez niego pełnomocnika i rodzaju udzielonych mu pełnomocnictw. Dzięki uwidocznieniu tej informacji, pełnomocnik nie musi posługiwać się odrębnym pełnomocnictwem w bezpośrednim lub listownym kontakcie z urzędem, a urzędnik nie pobiera od niego z tego tytułu opłaty skarbowej.
Zaloguj się Logowanie