Orka – już w powietrzu

Skonstruowany w Zakładach Lotniczych „Margański & Mysłowski” samolot Orka otrzymał certyfikat Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, niezbędny do rozpoczęcia masowej produkcji.

Orka to absolutna nowość na polskim rynku floty powietrznej. Ta powietrzna limuzyna, jak określają ją sami konstruktorzy, to czteroosobowy samolot przeznaczony do lotów biznesowych, szkoleniowych i patrolowych. Maksymalny zasięg tego dwusilnikowego górnopłata to 1700 km. Orkę, obok właściwości technicznych, wyróżnia piękna sylwetka, dbałość o szczegóły oraz komfort użytkowania. Każdy egzemplarz będzie niepowtarzalny, ponieważ będzie produkowany na konkretne zamówienie.

Przyznanie certyfikatu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego zwieńczyło prawie ośmioletni proces certyfikacyjny. Dzięki niemu samolot może wejść teraz do seryjnej produkcji i sprzedaży.

Cieszę się, że udało nam się uzyskać certyfikat dla samolotu i zatwierdzenie dla Spółki jako organizacji projektującej (DOA). Certyfikat oficjalnie potwierdza to, w co my wierzyliśmy od początku, że stworzyliśmy świetny, konkurencyjny produkt – mówi dr inż. Józef Brzęczek, prezes Zarządu Zakładów Lotniczych „Margański & Mysłowski” – Teraz rozpoczynamy produkcję seryjną i jesteśmy przekonani, że Orka spotka się z dużym zainteresowaniem zarówno ze strony nabywców, jak i przyszłych użytkowników – dodaje prezes Brzęczek.

Samolot posiada szerokie zastosowanie użytkowe i komercyjne. Duże, otwierane do góry drzwi oraz śmigła w układzie pchającym zapewniają wysoki komfort wsiadania i wysiadania oraz niski poziom hałasu wewnątrz samolotu. Kabina pasażerska wyposażona jest w cztery niezależne fotele z bezwładnościowymi pasami bezpieczeństwa. Orka może korzystać z lotnisk nieutwardzonych, co bardzo ułatwia organizację przelotów i planowanie lądowań w trudnych warunkach.

Rozpoczęcie seryjnej produkcji Orki i wprowadzenie jej do sprzedaży jest realizacją naszych marzeń, znów po latach na niebie latał będzie polski samolot – podkreśla prezes Józef Brzęczek – Nasza maszyna, w zależności od wyposażenia, może mieć bardzo wiele zastosowań: od prywatnej, powietrznej taksówki dla często podróżujących biznesmenów, przez samolot treningowy, aż po specjalistyczne wykorzystanie w służbach medycznych, celnych, policji, straży pożarnej i innych – dodaje Józef Brzęczek.

W 2006 roku Orka otrzymała nagrodę specjalną Ministra Gospodarki dla najlepszego produktu zaprojektowanego przez polskiego projektanta i wyprodukowanego przez polskiego przedsiębiorcę – Wzór Roku 2006. Zdobyła także wyróżnienie Dobry Wzór 2006 – za szczególne walory wzornicze w kategorii Sfera Pracy. Wyróżniona została również przez Instytut Wzornictwa Produktowego.

Producent Orki – ZL Margański & Mysłowski – rozpoczął swą działalność w 1986 roku, gdy Edward Margański stworzył Zakłady Remontów i Produkcji Sprzętu Lotniczego. Było to pierwsze po II wojnie światowej przedsiębiorstwo prywatne w Polsce prowadzące działalność w branży lotniczej. Początkowo firma zajmowała się przeglądami i naprawami szybowców drewnianych.

Kontrakt „Zakładu Remontów i Produkcji Sprzętu Lotniczego” ze szwajcarską firmą SWIFT Ltd. pozwolił na rozpoczęcie w roku 1990 jednego z pierwszych zadań projektowych podjętych przez firmę, jakim był projekt nowoczesnego szybowca akrobacyjnego SWIFT S-1 .

Sukcesy jakie odnosili zawodnicy na szybowcu SWIFT pozwoliły na pozyskanie zamówienia od firmy MDM Ltd. na projekt i budowę akrobacyjnego szybowca dwumiejscowego MDM-1″Fox” Szybowce typów SWIFT i FOX wyprodukowano w ilości ok.80 sztuk łącznie, są aktualnie podstawowymi zawodniczymi szybowcami akrobacyjnymi na świecie. Struktura szybowca FOX stanowiła wyjściowy projekt do kolejnego przedsięwzięcia zespołu pracowników „Zakładu Remontów i Produkcji Sprzętu Lotniczego” jakim była realizacja projektu motoszybowca „Małgosia” autorstwa mgr inż. Edwarda Margańskiego.

W 1999 roku opierając się na dotychczasowym doświadczeniu oraz zrealizowanych projektach rozpoczęto w „Zakładzie Remontów i Produkcji Sprzętu Lotniczego” prace nad prototypem odrzutowego samolotu szkolno-treningowego „Bielik”, który został oblatany w 2003 roku. Pomyślna realizacja tego projektu to bardzo poważne osiągnięcie zespołów projektowego i produkcyjnego Spółki kierowanej przez Edwarda Margańskiego. Oblot odrzutowca z całkowicie kompozytową strukturą płatowca nastąpił w 2003 roku.

Spółka Zakłady Lotnicze Margański & Mysłowski Sp z o.o. planuje rozwój nie tylko w oparciu o produkcję szybowców Fox czy samolotu Orka. Dzięki pozyskaniu certyfikatów Organizacji Produkującej (POA) i Organizacji Projektującej (DOA) może rozwijać się w zakresie realizacji usług projektowych i konstrukcyjnych.

Sukces Orki cieszy tym bardziej, że Zakłady Lotnicze odpowiadające za produkcją maszyny są wieloletnim członkiem Doliny Lotniczej.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj