 |
W czwartek 26 marca została podpisana umowa na dofinansowanie projektu Urzędu Miasta Białystok pt. Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta Białegostoku -Etap II. Białystok otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości ponad 109 mln złotych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej (PO RPW). Instytucją, która oceniała projekt i przyznała dofinansowanie
|
jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Realizację PO RPW nadzoruje Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
W ramach projektu planowana jest modernizacja i budowa ok. 5 km ciągów ulic, zakup 24 szt. taboru autobusowego oraz budowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej wraz z infrastruktura do wprowadzenia elektronicznych biletów komunikacji miejskiej.
Co zostanie zrobione w ramach II etapu
1. Modernizacja ulicy Produkcyjnej (odc. od ul. Swobodnej do ul. Gen. St. Maczka) – koszt 22.901.633,29 PLN (brutto);
2. Przebudowa ulic: Antoniuk Fabryczny (odcinek od ul. Swobodnej do ul. Antoniukowskiej), ul. Antoniukowskiej i ul. Knyszyńskiej – koszt 44.931.520,69 PLN (brutto) – kwota z wniosku aplikacyjnego (po przetargu koszt wynosi 38.735.196,63 PLN);
3. Dokończenie budowy obwodnicy śródmiejskiej (odc. od ulicy Zwierzynieckiej do ul. A. Mickiewicza) – koszt 30.887.303,44 PLN (brutto);
4. Zakup 24 szt. taboru autobusowego (w tym 12 szt. jednoczłonowych i 12 szt. dwuczłonowych) – koszt 34.329.999,68 PLN (brutto);
5. Budowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej wraz z infrastrukturą do wprowadzenia Białostockiej Karty Miejskiej (będącego częścią Zintegrowanego Systemu Zarządzania Miejskiego), koszt 9.999.120,00 PLN (brutto); System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej -zapewni pasażerom informację w formie wizualnej, na specjalnie opracowanych do tego celu tablicach elektronicznych. Standardowo wyświetlane będą następujące informacje: linia, kierunek, czas przyjazdu lub odjazdu, komentarz dotyczący trasy/linii, dodatkowy dowolny komentarz.
System Białostockiej Karty Miejskiej – będzie składał się z systemu centralnego, zlokalizowanego w Centrum Zarządzania w Urzędzie Miejskim w Białegostoku oraz ze specjalizowanych podsystemów pracujących w terenie: systemów pokładowych w pojazdach, punktów sprzedaży i personalizacji kart. Do podsystemów można zaliczyć również samą kartę elektroniczną. Wprowadzenie systemu karty miejskiej w transporcie publicznym w Białymstoku umożliwi zastąpienie tradycyjnych papierowych biletów okresowych i jednorazowych nowym nośnikiem informacji, a w wyniku przyjętego schematu wykorzystania karty w komunikacji miejskiej, organizator transportu będzie posiadał ogromną wiedzę na temat rzeczywistych potoków pasażerskich i popytu na usługi. W oparciu o pozyskaną bazę danych powstaną możliwości modyfikowania taryfy przewozowej w celu zapewnienia wzrostu atrakcyjności oferty przewozowej transportu publicznego.
Co już zostało zrobione w ramach etapu I
Projekt „Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta Białegostoku” – Etap II stanowi fragment działań systemowych jakim jest modernizacja układu drogowego oraz usprawnienie systemu transportowego miasta.{mospagebreak}Projekt jest kontynuacją prac podjętych przez Władze Miasta Białystok w latach 2005-2007 w ramach etapu pierwszego „Poprawy jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego Miasta Białegostoku”, zrealizowanego przy współfinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006. Działania przewidziane w projekcie skierowane były na zachęcenie mieszkańców miasta do korzystania z autobusowej komunikacji zbiorowej oraz do rezygnacji z odbywania podróży samochodami osobowymi w obrębie centrum miasta. W ramach projektu uzyskano podniesienie komfortu podróżowania poprzez wymianę 43 szt. taboru na nowoczesny, zmodernizowano główny ciąg komunikacyjny w centrum miasta (ulice: Kopernika, Zwierzyniecka, 11 Listopada, Skłodowskiej, Kalinowskiego, Liniarskiego), uzyskano poprawę warunków oczekiwania na przystankach oraz wprowadzono system dynamicznej informacji w pojazdach komunikacji miejskiej. Ulice zmodernizowane w ramach Etapu I tworzą jednorodny ciąg komunikacyjny (Popiełuszki – Hetmańska – Zwycięstwa – Dąbrowskiego wraz z rozgałęzieniami na Al. Piłsudskiego i ulice Lipowa, Rynek Kościuszki i Branickiego).
Plany na lata 2011 – 2013
Działania zrealizowane w Etapie I i II projektu będą kontynuowane w ramach Etapu III „Poprawy jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta Białegostoku”, którego realizacja przewidziana jest w latach 2011-2013 przy współfinansowaniu w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013.
W III Etapie projektu planowane są:
- zakup 74 szt. autobusów,
- modernizacja ul. Legionowej (od ul. M. Skłodowskiej do ul. Mazowieckiej),
- remont węzła drogowego ul. H. Dąbrowskiego – Al. Solidarności,
- przebudowa Al. J. Piłsudskiego na odcinku od Ronda A. Lussy do wiaduktu na ul. H. Dąbrowskiego,
- wybudowanie centrum przesiadkowego w rejonie ul. Sienkiewicza, między skrzyżowaniem z Al. J. Piłsudskiego a ul. Jurowiecką do obsługi dotychczasowych 11 linii komunikacji miejskiej, linii komunikacji regionalnej, uzupełnione o stanowiska taxi,
- budowa centrum sterowania ruchem w zakresie zarządzania komunikacją zbiorową.
Na realizację niniejszego projektu poprzez wpisanie na listę projektów indywidualnych Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013, zostały wstępnie zarezerwowane środki w wysokości 34,48 mln euro. Szacunkowa wartość projektu 164 752 700 PLN.
Informacja o Programie Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej
Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej został ustanowiony w celu realizacji Strategii Rozwoju Kraju 2007-2015 oraz Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do 2020 r. Stworzenie instrumentu wsparcia dla województw Polski Wschodniej jest, z jednej strony, próbą przeciwdziałania problemom społeczno-gospodarczym tej części Polski, a z drugiej, szansą wykorzystania istniejących potencjałów dla jej rozwoju. Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej, zgodnie z decyzją Rady Europejskiej z grudnia 2005 r. w sprawie przyznania specjalnych środków na rozwój pięciu regionów Unii Europejskiej o najniższym poziomie PKB na mieszkańca (dane Eurostatu z 2002 r.), obejmie następujące województwa: lubelskie, podkarpackie, podlaskie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie.
W realizację Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013 zostanie zaangażowanych 2675,05 mln euro, w tym m.in.: ze środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR)) – ok. 2 273,79 mln euro; z publicznych środków krajowych – ok. 401,26 mln euro. (PARP)
Zaloguj się Logowanie