Nowe mapy ryzyka na drogach w ramach unijnego programu

Mapy ryzyka na drogach opracowują naukowcy z Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej. Na razie gotowe są mapy woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Kolejne mapy mają być gotowe jeszcze w październiku.

Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej udostępniła szczegółowe mapy ryzyka na drogach województwa pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Przedstawiają one, jak wysokie jest ryzyko, że zostaniemy ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną w wypadku drogowym na jezdniach krajowych i wojewódzkich. Mapy powstają w ramach Europejskiego Programu Oceny Ryzka na Drogach EuroRAP.

Oprócz mapy ogólnej ryzyka indywidualnego opracowano też mapy w podziale na najczęstsze przyczyny wypadków, np. najechanie na pieszego, nadmierna prędkość, zderzenie czołowe, zderzenie boczne, wypadnięcie z drogi, wypadki z udziałem rowerzystów czy też wypadki spowodowane przez młodych kierowców.

Mapy można pobrać ze strony: www.eurorap.pl

Jak podkreślają naukowcy, ryzyko indywidualne dotyczy każdego użytkownika dróg. Mierzone jest częstością wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi na każdym odcinku drogi w stosunku do liczby pojazdów, które przejeżdżają przez ten odcinek w ciągu trzech lat objętych analizą (2007-2009).

Dotychczasowe wyniki badań analizuje na swojej stronie Politechnika Gdańska. Uczelnia podkreśla, że w województwie pomorskim tzw. czarne odcinki, czyli drogi największego ryzyka stanowią aż 37 proc. długości analizowanych dróg (w tym: 28 proc. dróg krajowych i 41 proc. dróg wojewódzkich). Czarne i czerwone odcinki – o ryzyku niedopuszczalnym na podstawowej sieci dróg europejskich – stanowiły 71 proc. długości analizowanych dróg. Natomiast odcinki o najmniejszym ryzyku – zielone i żółte – to zaledwie 20 proc. badanych dróg.

W województwie pomorskim aż 52 proc. wszystkich wypadków z ofiarami śmiertelnymi lub ciężko rannymi ma miejsce na czarnych odcinkach. W 2009 roku doszło tam do 2848 wypadków drogowych, w których śmierć poniosło 257 osób, a rannych było 3641 osób. „Biorąc pod uwagę liczbę ofiar śmiertelnych nasze województwo zajmowało 8. miejsce w Polsce” – zauważa dr inż. Kazimierz Jamroz, kierownik projektu, starszy wykładowca w Katedrze Inżynierii Drogowej WILiŚ.

EuroRAP to Europejski Program Oceny Ryzyka na Drogach (European Road Assessment Programme), który pozwala na ocenę poziomu zagrożenia zdrowia i życia uczestników ruchu drogowego. To jeden z największych w ostatnich latach programów na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach w Europie.

EuroRAP jest realizowany w ścisłej współpracy z ośrodkami badawczymi i uniwersyteckimi zajmującymi się bezpieczeństwem ruchu drogowego oraz administracją, policją i wieloma innymi organizacjami i instytucjami.

W ramach Programu EuroRAP realizowany jest projekt Europejski Atlas Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (Atlas BRD), współfinansowany przez Komisję Europejską. Pod przewodnictwem EuroRAP zespoły z 10 państw, w tym Polski, przygotowują mapy krajowe. W projekcie uczestniczy Katedra Inżynierii Drogowej Wydziału ILiŚ Politechniki Gdańskiej.

W tworzeniu map ryzyka mogą pomóc internauci wypełniając ankietę:http://www.zoomerang.com/Survey/WEB2292W9H2MCM

Zaloguj się Logowanie

Komentuj