 |
Na rynku pojawił się innowacyjny produkt – system drogowy Dura-Track®. To jedyne, wykorzystujące nieznaną dotąd przez naukowców właściwość fizyczną, rozwiązanie w stabilizacji grząskiego gruntu. System Dura-Track® dzięki swojemu unikalnemu kształtowi nie tonie w błocie pod naporem nawet największych ciężarów, np. dźwigów czy TIR-ów.
|
Ta niespotykana dotąd cecha otwiera zupełnie nowe możliwości na rynku budowlanym, jak również w wielu innych dziedzinach, takich jak ratownictwo, leśnictwo czy górnictwo odkrywkowe.
Co więcej, montaż kratownic nie wymaga żadnych przygotowań podłoża. Wystarczy położyć je bezpośrednio na błocie. Płyta systemowa Dura-Track® jest lekka, dzięki czemu można ją przewozić bez użycia specjalistycznego sprzętu drogowego. Za sprawą innowacyjnej konstrukcji możliwe jest także wielokrotne wykorzystanie systemu (ułożoną wcześniej drogę można z łatwością zdemontować).
Stosowanie systemu drogowego Dura-Track® jest w stu procentach przyjazne naturalnemu otoczeniu. Pozwala ono uniknąć ingerencji w środowisko przy stworzeniu całej infrastruktury dla budowy drogi. Jak twierdzą inżynierowie z firmy Dura-Track®, dzięki niemu możliwe byłoby dziś na przykład powstanie autostrady na terenie Doliny Rospudy bez degradacji środowiska.
Podstawowym elementem systemu drogowego Dura-Track® jest kratownica złożona z czworościanów foremnych, wykonana z trzech warstw prętów stalowych. Stabilność i wytrzymałość konstrukcji wynika z rozłożenia obciążeń na wielu różnie zorientowanych płaszczyznach. W ten sposób uzyskuje się optymalne wykorzystanie nośności gruntu nawet na podłożu bagnistym, torfowym, piaszczystym czy błotnym.
- Nasz system jest całkowicie nowatorskim projektem. Nie ma na świecie drugiego takiego rozwiązania – które jest efektywne, a przy tym w pełni ekologiczne, przyjazne środowisku. Zastosowanie Dura-Track® umożliwia budowanie dróg serwisowych w terenie chronionym bez zniszczenia ekosystemu. Dlaczego? Ponieważ jego elementy nie wiążą się z gruntem. Można drogę położyć i zdemontować. Dzięki temu nie degraduje się podłoża, na którym prowadzone są prace. Unikalne jest też to, że nasze kratownice nie toną w błocie – mówi Wojciech Dolnicki – inżynier techniczny związany z projektem Dura-Track®.
Płyta drogowa Dura-Track® jest polskim wynalazkiem. Produkt opatentowała i wprowadziła na rynek firma INTERGEO Real Estate Development Sp. z o.o. z Krakowa. (red)
Zaloguj się Logowanie