Modernizacja dróg lokalnych powinna być priorytetem wydatkowania środków unijnych po 2014 roku – uważa Związek Miast Polskich. Jak podkreślają samorządowcy, tzw. „schetynówki” to jedynie preludium do właściwych zmian.
W stanowisku przyjętym na niedawnym Kongresie Miast Polskich, przedstawiciele samorządów miejskich zwrócili uwagę na zasługi administracji lokalnej przebudowie Polski w ostatnich dwudziestu latach. Jak jednak podkreślono, wciąż są problemy których gminy i powiaty nie są w stanie samodzielnie rozwiązać. Do takich kwestii zaliczono stan dróg lokalnych.
Zdaniem Związku Miast Polskich, w ostatnich latach na drogach krajowych i wojewódzkich można zauważyć znaczny wysiłek inwestycyjny. Zdecydowanego przewartościowania wymaga jednak podejście do dróg powiatowych i gminnych.
W opinii związku, drogi powiatowe nawet w małym mieście powinny być drogami gminnymi z mocy prawa. Jak podkreślono, za koncepcją „jeden gospodarz” przemawiają nie tylko względy logistyczne (np. organizacja ruchu w mieście), ale również inwestycyjne.
Kolejnym problemem jest sytuacja dróg w miastach na prawach powiatu. Tym jednostkom przekazano wszystkie drogi w ich granicach (w tym wojewódzkie i krajowe), jednak bez wystarczają-cych środków finansowych. Dodatkowo w ustawie konstytuującej Krajowy Fundusz Drogowy zamknięto dostęp do jego środków miastom na prawach powiatu.
Jak podkreślono w stanowisku ZMP, „ta podwójna dyskryminacja 65 miast nie tylko nie znajduje żadnego uzasadnienia merytorycznego, ale jest niezgodna z zasadami konstytucyjnymi”.
Samorządowcy zwrócili także uwagę, iż wysiłek inwestycyjny samorządów lokalnych i regionalnych w dziale transport i drogi jest imponujący – w roku 2009 wydatki te stanowiły ponad 36 % wszystkich inwestycji samorządowych. Jednak skala potrzeb jest wielokrotnie większa.
„Dlatego postulujemy uznanie modernizacji dróg lokalnych za absolutny priorytet w procesie programowania wykorzystania środków unijnych na lata 2014-2020. Przyniesie to niewątpliwie korzyści zarówno cywilizacyjne i gospodarcze, jak i polityczne” – zaznacza Związek Miast Polskich.
Jak podkreślono, mieszkańcy i ich przedstawiciele czekają na wielki program modernizacji dróg lokalnych dla Polski. „Obecny Program budowy i modernizacji dróg lokalnych to krok w dobrym kierunku, który powinien być kontynuowany, ale traktujemy go jako preludium do właściwych zmian” – podsumowują samorządowcy.
Zaloguj się Logowanie