Większość pracodawców i menedżerów przynajmniej raz w karierze zmierzyła się z potrzebą podniesienia kwalifikacji swoich pracowników i zdecydowała się zainwestować w rozwój swojego personelu. Wtedy najczęściej po rozesłaniu zapytań do firm szkoleniowych stają przed dylematem wyboru najlepszej z opcji.
Jednak przed takiej podjęciem decyzji warto zapoznać się z możliwościami, jakie oferuje każdy z wielu rodzajów szkoleń, z ich cechami organizacyjnymi, a także wybadać plany zawodowe samych pracowników.
Rodzaje szkoleń – wady i zalety
Kursy
Są szczególnie przydatne, kiedy firmie zależy na wyposażeniu pracowników w tzw. umiejętności twarde, np.: bhp, kursy komputerowe, obsługa kas fiskalnych, kurs spawania, wózków widłowych. Uczestnicy poznają na nich nie tylko podstawy teoretyczne, ale i praktyczne umiejętności, które później sprawdzane są końcowym egzaminem.
Jedną z podgrup są coraz popularniejsze kursy e-learningowe, przydatne jeśli chodzi o zdobycie nowej wiedzy. Szkolenia e-learning umożliwiają przeszkolenie dużych grup pracowników. Wszyscy użytkownicy mają dostęp do systemu szkoleniowego z różnych lokalizacji przez całą dobę, co pozwala im na dostosowanie czasu i miejsca nauki do indywidualnych preferencji.
Warto pamiętać, iż e-kursy wymagają wysokiej motywacji i zaangażowania znacznie większej niż w przypadku szkoleń tradycyjnych. Charakterystyczne dla tej formy zdobywania wiedzy pozostaje również zminimalizowanie możliwości interakcji z innymi uczestnikami.
Szkolenia:
otwarte – dobre dla małych firm, w których nie ma możliwości stworzenia grup szkoleniowych lub gdy na szkolenie kwalifikuje się mała liczba pracowników firmy. Wśród zalet znajdują się m.in. różnorodność tematów i możliwość bieżącej wymiany informacji i doświadczeń między uczestnikami, a także niskie koszty samego spotkania (firma może wysłać przeważnie tylko jednego pracownika). Do wad należy m.in. fakt, że uczestnicy się nie znają, przez co wydłuża się czas potrzebny na zbudowanie elementarnego poczucia bezpieczeństwa w grupie. Ponadto jedną z cech szkoleń otwartych jest to, że organizator zazwyczaj nie przeprowadza wcześniejszej szczegółowej analizy oczekiwań uczestników, a przemieszanie korporacyjne sprawia, że trudno jest zaspokoić potrzeby każdego z nich. Prowadzi się je zazwyczaj w oparciu o wcześniej przygotowany program. W przypadku tych szkoleń, uczestnik musi dopasować się do podanego przez organizatora miejsca i daty szkolenia. Szczególną podgrupą w tej kategorii są szkolenia współfinansowane z EFS. Wyróżniają się bardzo korzystnymi warunkami finansowymi). W branży istnieje jednak opinia o niedociągnięciach jakościowych pod względem dopasowania poziomu merytorycznego do wszystkich uczestników. Warto pamiętać, iż wspomniany poziom szkolenia zależy przede wszystkim od osób organizujących szkolenie jak i umiejętności oraz wiedzy jaką dysponuje Trener.
zamknięte – są to szkolenia zamknięte, odbywają się wewnątrz firm i mogą być organizowane przez samych pracowników lub przy współpracy zewnętrznych firm szkoleniowych. Są to szkolenia zamawiane, przygotowywane w oparciu o analizę zaistniałych braków kompetencyjnych. Odznaczają się większą skutecznością od szkoleń otwartych głównie dzięki temu, że uczestniczą w nich jednorodne grupy pracowników, przez co łatwiej dostrzec można wymagające dopracowania luki kompetencyjne. Szkolenia zamknięte należą do grupy najdroższych na rynku, ale gwarantują konkretny wzrost kompetencji. Istnieje przy tym możliwość stworzenia cyklu szkoleń, co daje doskonałą sposobność do obserwacji, jak ludzie się rozwijają w czasie.
coaching – to ciekawa droga rozwoju, pozwalająca na indywidualne doskonalenie pojedynczego uczestnika. Do jego przeprowadzenia można z powodzeniem wykorzystać posiadanego w firmie pracownika doświadczonego w prowadzeniu tego typu rozmów lub wynająć coacha zewnętrznego, co zapewni świeże i niezależne podejście do zaistniałego problemu. Odbiorcami coachingu są przeważnie menedżerowie średniego i wyższego szczebla.
mentoring – zakłada partnerską relację między mentorem i jego uczniem. Dzięki zajęciom z mentorem odkrywany jest i rozwijany potencjał ucznia. Podstawą procesu uczenia są inspiracja, stymulacja i przywództwo. Istotą mentoringu jest nakierowanie ucznia na odpowiednią drogę samorealizacji.
Strony: 1 2
Zaloguj się Logowanie