W supermarketach znaleźć można pochodzące z Chin bio-pestki z dyni i bio-paprykę z Egiptu. Uwagę konsumentów zwraca jednakże w coraz większym stopniu droga transportu produktu, jego „carbon Footprint” (ślad węglowy).
Odbiorcy pytają się, na ile godny zaufania jest towar, który przebył tak długą trasę. W tym kontekście stworzenie bezpośredniego kontaktu z wytwórcą nabiera dla części konsumentów coraz większego znaczenia.
Tylko nieznaczny procent produktów trafia do odbiorców bezpośrednio od wytwórcy. Nie każde gospodarstwo rolne może posiadać własną markę handlową. Jakie inne możliwości pozostają do dyspozycji, by stworzyć bezpośrednią relację pomiędzy producentem a odbiorcą końcowym w sklepie z artykułami ekologicznymi bądź też w supermarkecie?
Jedną z opcji jest np. umieszczenie informacji z nazwiska i adresu rolnika przy sprzedawanym produkcie, naklejenie prostej etykiety z logo i adresem lokalnego wytwórcy na opakowaniu produktu, bądź też zaprojektowanie własnego opakowania, na którym przedstawione zostanie gospodarstwo lub też specjalny kod do użycia w internecie. Poniżej kilka przykładów:
Rolnicy zajmujący się uprawą zbóż
Za każdym produktem stoi miejscowy rolnik bądź przetwórca należący do związku Bioland. Są oni przedstawieni na czarno-białym zdjęciu na opakowaniach makaronów, płatków zbożowych itd. Wytwórcy prezentują się na tle ich domowego otoczenia – głównie są to południowe rejony Niemiec. Związek bio-producentów Ei.Q. – od rodzin dla rodzin: bio-jaja pochodzące z zakładów rodzinnych, produkujących ściśle według wytycznych związku Bioland. Do każdego opakowania z jajami dołączona jest wizytówka wytwórcy. Rodziny producentów przedstawiają się w formie zdjęcia oraz krótkiego opisu na profesjonalnie wykonanej witrynie internetowej i zapraszają do wirtualnych odwiedzin w gospodarstwach.
W przedsięwzięciu zastosowano uczciwy system cen, wspierane są inicjatywy socjalne. Projekt wspomagany przez Bioland oraz jedną z agencji marketingowych. Promuje się w nim transparentność i oferowane są w nim produkty z rodzinnych gospodarstw ekologicznych, których właściciele są entuzjastami bio-produkcji.
„Bio z twarzą” – rozpoznawalność artykułów biologicznych: wspólna inicjatywa jakościowa niemieckiego związku bio-producentów Naturland, przedsiębiorstwa handlowego Tegut i Feneberg oraz szwajcarskiego instytutu badawczego FiBL. Na opakowaniach produktów znajdują się numery, które po wprowadzeniu na stronie internetowej prowadzą bezpośrednio do odpowiedniego wytwórcy bądź też przetwórcy. Wybrany zakład można w ten sposób wirtualnie zwiedzić – dowiedzieć się, kto w nim żyje i pracuje, jakie wytyczne są w nim stosowane, co interesującego można o nim powiedzieć.
Ponadto znaleźć tam można informacje o pozostałych produktach i przepisach z tego gospodarstwa, istnieje również możliwość pozostawienia własnego komentarza. Produkty tej marki oferowane są w placówkach Tegut, filiach Feneberg oraz w wybranych sklepach z żywnością naturalną.
Stanowisko sprzedaży związku rolników produkujących bio-żywnośc LBLA na Łotwie: wszyscy miejscowi oferenci są członkami stowarzyszenia, konsumenci mogą być więc pewni, że otrzymują produkty pochodzące z certyfikowanych, biologicznych surowców, nawet jeśli same produkty nie posiadają certyfikatu ze względu na brak certyfikowanej infrastruktury do ich ekologicznego przerobu. Sklep oferuje świeże i suszone produkty wytworzone w regionie. Nazwiska wytwórców podane są na opakowaniach, adresy są do wglądu na witrynie internetowej związku.
Zaloguj się Logowanie