MNiSW inicjuje debatę nad przedsiębiorczością akademicką

"Innowacyjność gospodarki w dużym stopniu zależy od pomysłowości i przedsiębiorczości środowiska akademickiego. Bardzo liczymy na ciekawe pomysły i propozycje. Przedsiębiorczość akademicka jest ciekawym połączeniem chęci do podjęcia ryzyka związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej wraz z wiedzą, doświadczeniem i osiągnięciami sektora naukowego" – powiedział Bartłomiej Gorlewski,

dyrektor Departamentu Wdrożeń i Innowacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW).

Według resortu nauki, AIP mogą stanowić swoiste dopełnienie funkcjonowania szkolnictwa wyższego, dając możliwość realizacji opracowanych przez środowisko uczelniane pomysłów poprzez rzeczywiste zastosowanie w ramach działalności gospodarczej. Stwarzają okazję i warunki do weryfikacji wiedzy i umiejętności przy stosunkowo niskich kosztach i ograniczonym ryzyku ponoszonym przez początkujących przedsiębiorców.

 
Ministerstwo przekazuje do szerokich konsultacji dokument "Innowacyjna przedsiębiorczość akademicka – Wartość dla uczelni, wiedza dla przedsiębiorczości". Każdy zainteresowany akademicką przedsiębiorczością może zgłaszać swoje uwagi, opinię oraz odpowiedzi na przedstawione w dokumencie pytania. Celem tych działań jest przygotowanie odpowiedniej wizji i narzędzi wsparcia akademickiej przedsiębiorczości, a także dobrych praktyk w zakresie funkcjonowania inkubatorów.
 
Obchody Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w Polsce zakończyły się 21 listopada na Politechnice Warszawskiej (PW), gdzie odbył się I Ogólnopolski Kongres Przedsiębiorczości Akademickiej. W spotkaniu wzięli udział m.in. pracownicy uczelni, doktoranci i studenci, prof. Jerzy Duszyński – podsekretarz stanu w MNiSW, Henryka Bochniarz – prezydent PKPP Lewiatan, prof. Ryszard Pregiel z Polskiej Izby Gospodarczej Zaawansowanych Technologii, dr Jerzy Cieślik z Akademii Leona Koźmińskiego.
 
"Przedsiębiorczość akademicka jest niezbędnym elementem współpracy uczelni z gospodarką, komercyjnego wykorzystania wyników działalności naukowej, a przede wszystkim rozprzestrzeniania i transferu wiedzy, technologii i innowacji. Determinuje wzrost innowacyjności gospodarki i rozwój gospodarczy całego regionu, w którym dana uczelnia funkcjonuje" – mówił prof. Duszyński podczas kongresu.
 
Dodał, że akademicka przedsiębiorczość przyczynia się do zbliżenia kadry akademickiej do gospodarki, podkreślając jednocześnie potrzebę nauczania przedsiębiorczości oraz nastawienia na kształtowanie umiejętności. Skłania to do zmian w strukturach i mentalności uczelni wyższych. Zdaniem Duszyńskiego, pełnię potencjału uczelnia wykorzystuje tylko wtedy, gdy stwarza warunki do wykorzystania wiedzy, potencjału intelektualnego, pomysłów, zapału młodych ludzi, studentów, absolwentów oraz pracowników nauki. (PAP – Nauka w Polsce, Karolina Olszewska)

Zaloguj się Logowanie

Komentuj