Młody przedsiębiorco, uważaj na te błędy!

© Adobe Stock

© Adobe Stock

Prowadzenie własnej firmy nie jest łatwe, a szczególnie w początkowej fazie jej istnienia. Młody przedsiębiorca często popełnia błędy, które potem mają duży, negatywny wpływ na kondycję firmy i na brak sukcesu biznesowego. Podpowiadamy, czego unikać.

Założyć firmę może właściwie każdy, ale nie każdy odnosi sukces w biznesie. W Polsce bardzo popularna jest forma jednoosobowej działalności gospodarczej. Takich podmiotów działa u nas już ponad 3 mln, a co roku przybywa ich 25 tys., jak wynika z rejestru REGON. Niestety, wiele z tych firm nie jest w stanie przetrwać nawet jednego roku.

Przyczyny niepowodzeń biznesowych bywają różne – zewnętrzne i wewnętrzne. Z analizy Turnaround Management Association wynika, że firmy upadają najczęściej z powodu utraty klientów (29% przypadków), błędów popełnionych w zarządzaniu (24%), z braku odpowiedniego finansowania (18%), przez długi (10%) lub działania konkurencji (6%). Na błędy jest narażony szczególnie młody przedsiębiorca, któremu brak jeszcze doświadczenia biznesowego. Poniżej przedstawiamy najczęstsze błędy popełniane przez osoby dopiero rozpoczynające działalność na rynku.

Brak finansowania

Wielu młodych przedsiębiorców sądzi, że wystarczy świetny pomysł, żeby odnieść sukces w biznesie. Owszem, pomysł jest ważny, ale bez zapewnienia odpowiedniego finansowania może okazać się nierealny do spełnienia. Często trudne jest zapewnienie stabilnego finansowania właśnie w okresie rozruchu biznesu. W najlepszej sytuacji są ci przedsiębiorcy, którzy posiadają oszczędności i mogą nimi zasilić swoją firmę. Gdy nie ma takiej możliwości, trzeba szukać zewnętrznego finansowania. To nie zawsze jest łatwe, szczególnie w przypadku nowych firm. Banki niechętnie je finansują. W samym tylko 2018 roku co piąty przedsiębiorca nie dostał kredytu, a w 2019 roku banki jeszcze bardziej zaostrzyły kryteria finansowania firm. Na szczęście można znaleźć alternatywę.

– Młody przedsiębiorca często spotyka się w banku z odmową finansowania. Nowe firmy są traktowane jako bardzo ryzykowni klienci. Rynek jednak nie znosi próżni, dlatego finansowanie przedsiębiorstw przejmują coraz częściej firmy pożyczkowe – zauważa ekspert Aasa dla Biznesu.

– Chociaż rynek pozabankowy nie kojarzy się raczej z pożyczkami dla biznesu, to jednak firmy pożyczkowe często poszerzają swoją ofertę o takie właśnie produkty. Warto zatem szukać pożyczek dla nowych firm na rynku pozabankowym, ponieważ w ten sposób można pozyskać finansowanie nawet dla przedsiębiorstwa działającego jeden dzień i to bez skomplikowanych formalności – podkreśla przedstawiciel Aasa dla Biznesu.

Nieznajomość branży

Dużym błędem młodego przedsiębiorcy jest często brak znajomości branży, w której chce działać. Nieznajomość konkurencji, popytu na oferowany produkt lub usługi, brak wiedzy o oczekiwaniach i potrzebach klientów szybko się mszczą. Bez gruntownej analizy branży trudno także kształtować ceny, przewidywać koszty i osiągać przewagę konkurencyjną. Może nie wystarczyć czasu do poznania branży, zanim firma popadnie w kłopoty.

Brak strategii biznesowej

Kolejnym słabym punktem młodej firmy może być brak strategii biznesowej. Wtedy właściwie nie wiadomo, w jakim kierunku ma podążać przedsiębiorstwo, jak ma się rozwijać, co należy zrobić w początkowej fazie, a co w późniejszej. W rezultacie w decyzje przedsiębiorcy wkrada się przypadkowość, nie ma odpowiedniego, świadomego zarządzania, a tym samym brak kontroli nad funkcjonowaniem biznesu.

Brak dobrej organizacji firmy

Wiele firm upada dlatego, że zostały źle zorganizowane. Usprawnienie procesów biznesowych ma kluczowe znaczenie w wielu obszarach działalności firmy. Nie wolno zapominać, że przepisy podatkowe są niejasne, często się zmieniają, pojawiają się także problemy formalne, księgowe itd. To wszystko obciąża przedsiębiorcę, jeśli część procesów nie zostanie odpowiednio zautomatyzowana. W rezultacie, zamiast zajmować się rozwojem biznesowym i sprzedażą, przedsiębiorca musi nieustannie koncentrować się na innych kwestiach i walczyć z chaosem.

Nieodpowiednie wydatki

Kolejnym błędem młodych przedsiębiorców jest brak planowania właściwych wydatków. Zasoby finansowe firmy, szczególnie młodej, nie są przecież nieograniczone. Dlatego pieniądze trzeba wydawać przede wszystkim mądrze. Na początku finansuje się tylko niezbędne wydatki, aby zawsze pozostawała jakaś rezerwa środków na firmowym koncie. Nie od razu trzeba korzystać z drogich technologii, narzędzi czy samochodów. Lepiej zainwestować w towar, usprawnienie biznesowych procesów itd.

Brak wsparcia

Niektórzy młodzi biznesmeni sądzą, że jeśli sami będą wszystko wykonywać, wtedy zadania zostaną dobrze zrealizowane. To często się nie sprawdza i kończy się tym, że mocno wyeksploatowany przedsiębiorca nie ma energii, żeby zająć się najważniejszymi kwestiami biznesowymi. Zamiast tego grzęźnie w papierach, rozliczeniach itd.

Błędy popełniane w początkowym etapie działania firmy mogą mieć szczególnie katastrofalne skutki dla stabilności danego biznesu. Warto zatem od początku wiedzieć, czego unikać. Najmądrzejsi biznesmeni uczą się na błędach, ale to najczęściej błędy innych.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj