Międzynarodowy standard bezpieczeństwa żywności – co to takiego?

certyfikat-ifs

Międzynarodowy standard bezpieczeństwa żywności – co to takiego?

Obecnie w sektorze żywnościowym funkcjonuje wiele standardów, które wyznaczają producentom, firmom magazynowym oraz transportowym sposób działania. Wszystko robione jest w myśl zapewnienia bezpieczeństwa konsumentom, którzy są na końcu tego łańcucha i do których finalnie trafia produkt.

Jednym z obowiązujących standardów jest International Food Standard, czyli międzynarodowy standard bezpieczeństwa żywności, znany jako system IFS. Sprawdźmy zatem kto odpowiada za jego wprowadzenie, dla kogo jest on przeznaczony i jakie korzyści wynikają dla firm, które zdecydują się funkcjonować według jego wymagań. A osoby zainteresowane poszerzaniem wiedzy w tym zakresie więcej informacji znajdą tutaj .

Kto odpowiada za wprowadzenia systemu IFS?

System IFS został opracowany w 2002 roku przez przedstawicieli niemieckiego handlu detalicznego. Jest on uznawany w całej Europie Zachodniej – poza Wielką Brytanią, która wymaga działania według standardu wprowadzonego przez siebie, czyli systemu BRC.

Na standard „niemiecki” składają się takie elementy jak: wymagania HACCP, wymagania GMP i wymagania GHP, obowiązujące prawo krajowe, wymagania Codex Alimentarius, system BRC, SQF, ISO 9000, czyli systemy zarządzania jakością, a także Europejski System Jakości.

Korzyści dla firm wynikające z wdrożenia systemu IFS

Posiadanie certyfikatu zgodności ze standardem to gwarancja bezpieczeństwa i jakości produktów. Główną korzyścią z certyfikatu jest uniknięcie wielokrotnych auditów i kontroli ze strony sieci handlowych i odbiorców, spełnianie wymagań prawnych Unii Europejskiej w zakresie jakości oferowanych produktów, a także posiadanie uznawanego na świecie certyfikatu.

Certyfikat IFS „otwiera drzwi” na rynki zachodnie i umożliwia szerszą dystrybucję produkowanej żywności.

Dla kogo przeznaczony jest system IFS?

Szczególnie wdrożenie jego zalecane jest producentom żywności, którzy wykorzystują sieci handlowe jako kanał dystrybucji. Jest wymagany od wszystkich dostawców sieci handlowych pochodzących z Niemiec (np. Lidl, Real) i Francji (np. Auchan, Carrefour).

Zaloguj się Logowanie

Komentuj