Metody promocji stron w Internecie

Promocja w internecie

Metody promocji stron w Internecie

Sam fakt posiadania serwisu internetowego nie gwarantuje, że będzie on przedmiotem zainteresowań internautów. W praktyce, jeżeli chce się osiągnąć zadowalające wyniki oglądalności, należy postrzegać własną stronę jako miejsce które samo potrzebuje reklamy.

Internet jest ogromnym medium z którego korzysta dziennie setki milionów ludzi. Jest to miejsce z ogromnym potencjałem, którego odpowiednie wykorzystanie może przerodzić się w znakomite efekty finansowe. Efekt wysokiej popularności Internetu okupiony jest niestety znaczącą konkurencją. Na szczęście istnieje wiele sposobów (płatnych jak i darmowych) na dotarcie do potencjalnych odbiorców własnych produktów czy usług. Ogół tych sposobów nazywamy marketingiem internetowym.

W artykule podpowiemy jak rozpocząć skuteczną reklamę internetową oraz jak zoptymalizować koszty kampanii poprzez wskazanie działań, które można przeprowadzić samodzielnie.

Strona internetowa

Własna witryna internetowa jest jednym z najważniejszych źródeł informacji o firmowej ofercie. Jest to element, dzięki któremu firma będzie postrzegana jako poważny partner biznesowy, w szczególności jeżeli będzie wykonana schludnie i profesjonalnie.

Własną stronę www można stworzyć samodzielnie lub zlecić to zadanie jednej z wielu firm webmasterskich. Koszt takiej usługi waha się w granicach 500-2000 zł w zależności od stopnia skomplikowania witryny. Warto skorzystać z ofert specjalistów, ponieważ przejrzysty i atrakcyjny serwis działa na internautów jak magnes.

Optymalizacja witryny

Jak zostało wspomniane we wstępie, samo opublikowanie strony nie wystarczy do tego, aby była często odwiedzana. Równie ważnym aspektem jak profesjonalny wygląd, jest odpowiednia optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych. Aby witryna znalazła się w ich zasobach (indeksacja), należy podjąć kilka kroków dostosowawczych, dzięki którym promowana witryna pojawi się w wynikach wyszukiwania.

Jak to zrobić?

Znaczna część rynku wyszukiwarek w Polsce opanowana jest przez Google. Najbliższy konkurent Bing posiada jedynie 2,5% udziału w rynku, dlatego swoje działania należy skupić głównie na pierwszej wymienionej wyszukiwarce.

Na widoczność witryny w Google mają wpływ meta tagi zawarte w jej treści oraz sama zawartość. Czym są meta tagi? Są to specjalne znaczniki, które (w dużym uproszczeniu) informują wyszukiwarkę o zawartości danej strony. Do najważniejszych meta tagów należą:

  • Tag title – oznacza tytuł danej podstrony. W tym znaczniku powinna znaleźć się między innymi fraza na jaką chcemy, aby nasza witryna pojawiała się w wynikach wyszukiwania. Warto pamiętać, że słowo kluczowe podane w tagu title powinno znaleźć się również w treści podstrony.
  • Tag description – zawiera opis danej podstrony. Warto zawrzeć w nim kilka przyciągających uwagę zdań opisujących daną podstronę, ponieważ jego zawartość może znaleźć się w opisie strony dostępnej w wynikach wyszukiwania.
  • Tag keywords – zawiera słowa kluczowe, które są adekwatne do zawartości danej podstrony. Zalecana liczba słów kluczowych wynosi od 3 do 10.

Drugim ważnym elementem strony jest jej treść. Jeżeli nasza oferta jest bardzo zwięzła i nie wymaga szerokiego opisu, warto wyposażyć witrynę w np. darmowy poradnik związany tematycznie z oferowanymi produktami bądź usługami. Innym rozwiązaniem jest stworzenie bloga, którego atrakcyjna treść z pewnością przyciągnie dodatkowych użytkowników.

Przede wszystkim należy trzymać się zasady, że to użytkownicy witryny są najważniejsi. Nie należy przesadzić z optymalizacją, ponieważ strona może stać się trudna w odbiorze i pomimo zwiększonego ruchu, nie osiągniemy oczekiwanych dochodów.

Pozycjonowanie

Jest to z pewnością najpopularniejsza forma promocji strony w Internecie. Dzięki pozycjonowaniu opublikowana strona ma szansę na pojawienie się wyżej w wynikach wyszukiwania, niż strony konkurencji. Pozycjonowanie jest bardzo trudną sztuką, ponieważ bardzo często aktualizowane są algorytmy wyszukiwarek, skutecznie przeciwdziałające tego typu zabiegom. Na rynku istnieje mnóstwo firm zajmujących się tą profesją i jeżeli bardzo cenimy sobie swój czas, warto skorzystać z ich oferty.

Jeżeli jednak ograniczamy koszty i nie jest dla nas problemem poświęcenie kilkunastu minut dziennie na tą czynność, z pewnością uda się osiągnąć zadowalające rezultaty działając na własną rękę.

Pozycjonowanie polega w głównej mierze na pozyskiwaniu odnośników do promowanej witryny z innych stron internetowych, najlepiej zbieżnych tematycznie.

Istnieje wiele źródeł pozyskiwania wartościowych odnośników. Najpopularniejsze z nich to:

  • Katalogi stron – Są to specjalne strony, posiadające w swoich zasobach opisy oraz odnośniki do innych witryn. Pierwotnie katalogi służyły internautom do wyszukiwania interesujących ich serwisów, ale z czasem, gdy rozwinęły się wyszukiwarki internetowe, rolą katalogów stało się pozycjonowanie. Dodawanie stron do katalogów powinno być przemyślane. Nie warto umieszczać odnośników w niemoderowanych i nie zadbanych katalogach, ponieważ może przynieść to odwrotne skutki od oczekiwanych.
    Na rynku istnieje wiele programów wspomagających proces katalogowania stron. Jednym z najpopularniejszych jest program do katalogowania SeoLight. Aplikacja dostarcza swoim użytkownikom wygodny interfejs wspomagający katalogowanie poprzez automatyczne wypełnianie pól formularzy. Dodatkowo użytkownicy narzędzia otrzymują darmową, moderowaną bazę kilku tysięcy katalogów, co powoduje znaczną oszczędność czasu oraz poprawia efekty pracy.
  • Fora internetowe – Jeżeli prowadzisz biznes, który wymaga specjalistycznej wiedzy, warto zarejestrować się na ogólnodostępnych forach tematycznych i pomagać innym użytkownikom. Umieszczając odnośnik np. w profilu, możemy znacząco poprawić nie tylko pozycję w wyszukiwarkach, ale także liczbę odwiedzin bezpośrednich.
  • Blogi – Podobnie jak w przypadku for, warto komentować bieżące wpisy na blogach tematycznych. Skrypty blogowe zazwyczaj zezwalają na umieszczenie odnośnika do własnej strony podczas dodawania komentarza.
  • Precle – Są to również blogi, jednak ich przeznaczenie jest typowo pozycjonerskie. Preclowanie polega na umieszczaniu artykułów z odnośnikiem do strony zawartym w jego treści. W ostatnim czasie metoda ta stała się mniej skuteczna, głównie z uwagi na gorszą jakość dostępnych publicznie precli. Istnieją jednak płatne serwisy tego typu, z których z pewnością warto skorzystać.
  • Własne zaplecze – Zapleczem nazywamy ogół serwisów internetowych zbliżonych tematycznie do pozycjonowanej witryny, których głównym celem jest linkowanie do promowanej strony. Zaplecze jest najskuteczniejszą formą pozyskiwania odnośników, ale wymaga największych nakładów pracy oraz pieniędzy. Tutaj z pomocą przychodzą specjalne firmy, które oferują tworzenie zapleczy pozycjonerskich na zamówienie. Warto skorzystać z ich oferty, jeżeli pozycjonujemy stronę na trudne i popularne frazy.

Reklama

Jest to druga po pozycjonowaniu, najpopularniejsza forma promocji w internecie. Reklamodawców jest bardzo wielu, ale warto skupić się na dwóch najskuteczniejszych formach, czyli Google Adwords oraz artykułach sponsorowanych.

Czym jest Google Adwords?

Adwords to największy na świecie system reklamowy stworzony przez firmę Google. Kupując link sponsorowany w Adwords mamy pewność, że pojawi się on w wynikach wyszukiwania w specjalnym miejscu przeznaczonym na linki sponsorowane. Jest to bardzo dobra metoda promocji dla stron, które posiadają wysoki współczynnik konwersji (odsetek odwiedzin kończących się zakupem). Kampania Adwords wymaga umiejętności jej optymalizacji, co pozwoli na znaczną redukcję kosztów oraz poprawę skuteczności. W tym celu warto zapoznać się z poradnikami udostępnianymi przez firmę Google lub powierzyć tą czynność wyspecjalizowanej agencji reklamowej.

Artykuły sponsorowane

Artykuły sponsorowane są coraz częściej wykorzystywane w marketingu internetowym. Powinny być pisane stylem dziennikarskim oraz nieść ze sobą konkretne informacje. Pozwoli to na uzyskanie zaufania czytelnika i z pewnością zachęci go do odwiedzenia witryny firmy, do której odnośnik powinien pojawić się w tekście.

Przy okazji warto wspomnieć o samym charakterze linków. Istnieją dwa główne typy odnośników, różniących się parametrem „rel”, który może przyjmować wartość „dofollow” lub „nofollow”. Atrybut rel informuje roboty wyszukiwarek o tym, czy mogą podążać za danym odnośnikiem, czy też nie. Zaleca się, aby umieszczać w artykule zarówno linki „dofollow” jak i „nofollow”, ponieważ daje to wrażenie naturalnego linkowania.

Pisaniem artykułów zajmują się głównie copyright’erzy i jeżeli nie masz pomysłu na wartościową treść, warto skorzystać z ich usług. Z kolei publikacją tego rodzaju tekstów trudnią się portale branżowe, których w sieci znajduje się bardzo wiele. Warto skontaktować się z ich właścicielami i zapytać o dostępną ofertę.

Nakreślone w tekście metody marketingu internetowego z pewnością nie wyczerpują w całości tego tematu. Są to podstawowe metody promocji witryny od których warto rozpocząć swoje działania. Większość z wymienionych czynności możemy wykonać samodzielnie, co z pewnością pozwoli na redukcję kosztów.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj