LPG paliwo wielu zastosowań

© Amerigas

© Amerigas

Powszechnie stosowana nazwa mieszanki propanu i butanu w formie płynnej wzięła się z języka angielskiego. Stan skupienia, w jakim znajduje się mieszanina gazów pozwala wykorzystać go na wiele sposobów bardziej ekonomicznie od stanu lotnego. Historia gazu umieszczanego w specjalnych butlach ma swoje początki jeszcze przed drugą wojną światową. Mimo iż początki LPG związane są z Ameryką Północną to państwa europejskie zyskały na nim najwięcej w początkowych latach jego produkcji. Teraz jest to bardzo powszechna forma paliwa mająca dziesiątki zastosowań.

Gaz dla domu i firmy

Wykorzystanie mieszanki propanu i butanu w gotowaniu do dzisiaj jest znacznie popularniejsze od energii elektrycznej. Sami kucharze profesjonalnych restauracji powtarzają, że nic nie przebije żywego płomienia gazu pod garnkiem czy patelnią. To, w jaki sposób butle z lpg wykorzystywane są w profesjonalnym biznesie decyduje często o niższych kosztach prowadzenia firmy. Przedsiębiorstwa potrzebujące taniego surowca do ogrzewania hal produkcyjnych czy pieców topiących mogą sporo zyskać na zmianie węgla czy drzewa na gaz w formie płynnej. Ciekawe jest to, że nawet węgiel oraz drewno powodują od niego większe zanieczyszczenia powietrza podczas procesu spalania. Wydajność tego surowca w połączeniu z ceną detaliczną sprawa, że profesjonalne firmy coraz częściej szukają informacji na jego temat. Chcąc zmienić rodzaj surowca do ogrzewanie nie trzeba wkładać znacznych kosztów w zmianę instalacji, ponieważ gaz jest bardzo uniwersalny i kompatybilny z różnymi technologiami grzewczymi. Energia, jaką daje spalany gaz może zostać wykorzystana także w urządzeniach do cięcia czy jako napęd do wózków widłowych.

Kierowcy wybierają LPG

Historia gazu lpg to tak naprawdę przemysł motoryzacyjny. Nie od samego początku gaz był głównym rywalem benzyny. Dopiero w ostatnich latach, gdy ceny ropy znacznie wzrosły jego popularność zwłaszcza w krajach europejskich skoczyła w górę. Nawet teraz notuje się jego wzrost mimo ustabilizowania się cen ropy, która w dalszym ciągu jest od lpg dwa razy droższa. Cena nie jest jedyną ważną cechą zmiany paliwa w pojazdach. Zbiornik lpg jest konstrukcją lekką ze względu na instalację niskociśnieniową. Zakup zbiornika w zależności od generacji jaką reprezentuje nie jest zbyt wysoki a jego dostosowanie do auta bardzo proste. Ostatnim argumentem przemawiającym za jego stosowaniem w motoryzacji jest znacznie niższa emisja dwutlenku węgla oraz tlenku azotu do atmosfery. Biorąc pod uwagę zasoby gazu na świecie, przynajmniej 50 przyszłych lat będzie owocne jeśli chodzi o wydobycie i zastosowanie tego surowca w różnych stanach skupienia.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj