Łączenie sieci komunikacyjnych z chmurą

Na rynku pojawiło się nowe rozwiązanie o nazwie CloudBand, łączące moc obliczeniową i elastyczność chmury z jakością działania, niezawodnością i bezpieczeństwem sieci komunikacyjnych. Rozwiązanie CloudBand stanowi fundament nowej klasy usług „chmury operatorskiej”.

Dzięki nim operatorzy telekomunikacyjni będą mogli korzystać z zalet chmury obliczeniowej we własnych sieciach i działaniach biznesowych oraz oferować przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym szeroki zakres nowych, wydajnych usług, realizowanych w modelu chmury.

Model chmury publicznej zmienił sposób uzyskiwania dostępu do aplikacji oraz korzystania z mocy obliczeniowej i pamięci masowej. Dostęp do aplikacji i danych można teraz otrzymać na żądanie w centrach przetwarzania danych, za pośrednictwem Internetu. Niektóre usługi wymagają jednak takich poziomów jakości i wydajności, jakich chmura publiczna po prostu nie jest w stanie zapewnić.

Wyniki najnowszego badania przeprowadzonego przez Alcatela-Lucenta wśród prawie 3500 pracowników przedsiębiorstw, którzy odpowiadają za podejmowanie decyzji dotyczących rozwiązań informatycznych, dowodzą, że najwięcej powodów do obaw daje wydajność chmury, natomiast kwestie jej bezpieczeństwa znalazły się na drugim miejscu. Rozwiązanie CloudBand pozwala pozbyć się tych obaw, umożliwiając operatorom telekomunikacyjnym wykorzystanie ich wyjątkowego potencjału do stworzenia nowego, biznesowego poziomu usług typu cloud, oferowanych za pośrednictwem bezpiecznych, niezawodnych i wydajnych sieci komunikacyjnych. Nowy poziom usług oznacza mniejsze opóźnienia, lepszą kontrolę nad przepustowością i możliwość zagwarantowania wysokiej jakości usługi. Wszystkie te elementy są niezbędne do zaspokojenia najbardziej wygórowanych oczekiwań wydajnościowych ze strony klientów indywidualnych i przedsiębiorstw.

Rozwiązanie CloudBand składa się z dwóch odrębnych elementów: systemu zarządzania CloudBand, umożliwiającego koordynację i optymalizację usług między sieciami komunikacyjnymi i chmurą oraz węzła CloudBand, udostępniającego infrastrukturę obliczeniową, sieciową i pamięci masowe wraz z odpowiednim oprogramowaniem, który zapewnia realizację różnorodnych usług typu cloud. Rozwiązanie CloudBand będzie dostępne w pierwszej połowie 2012 roku.

Budowa chmury operatorskiej

Platforma CloudBand umożliwi operatorom telekomunikacyjnym świadczenie usług sieciowych w chmurze. Świadcząc usługi w oparciu o chmurę, operatorzy będą mogli szybciej wprowadzać na rynek nowe usługi i udostępniać je klientom, zapewniając zarazem wyższą jakość w bardziej przystępnej cenie. Korzystając z rozwiązania CloudBand, operatorzy mogą zwirtualizować większość kluczowych elementów swoich sieci, przekształcając je w oprogramowanie przechowywane na serwerach w chmurze i udostępniane na żądanie, w zależności od potrzeb i zmian w sposobie jego eksploatacji przez użytkowników.

Zamiast instalować dedykowany sprzęt do obsługi każdej usługi komunikacyjnej, takiej jak wiadomości SMS lub wideo, operatorzy mogą zaspokoić zapotrzebowanie na takie usługi, czerpiąc rozwiązania z chmury. Takie podejście gwarantuje operatorom ogromną elastyczność, dzięki której szybko mogą rozszerzać lub zawężać określone komponenty swojej oferty usługowej, zgodnie z aktualnymi potrzebami rynkowymi. Oznacza to również, że operatorzy mogą testować nowe usługi bez znaczących zobowiązań, co zdecydowanie ułatwia rozpoczęcie działalności na małą skalę i późniejszy jej rozwój, w zależności od potrzeb.

Największą przeszkodą na drodze do urzeczywistnienia koncepcji chmury operatorskiej jest integracja zasobów sieciowych odpowiedzialnych za przetwarzanie danych i komunikację. Rozwiązanie CloudBand, oparte na zaawansowanych algorytmach opracowanych przez laboratorium Bell Labs, umożliwia koordynację rozproszonych po całej sieci zasobów przetwarzających i przechowujących dane oraz komponentów sieciowych. Takie podejście pozwala utworzyć jedną, niezwykle rozbudowaną i elastyczną platformę do świadczenia usług i przetwarzania danych, która może realizować szeroki wachlarz usług. W rezultacie można zrezygnować z dedykowanych platform sprzętowych, przeznaczonych dla poszczególnych usług. Co równie ważne, funkcja koordynacji może zostać rozszerzona poza sieć operatora i wspomagać zarządzanie dostępem do różnych chmur publicznych i prywatnych.

Adolfo Hernandez, prezes działu oprogramowania, usług i rozwiązań Alcatela-Lucenta, powiedział: „Wyniki naszego badania dowodzą, że osoby podejmujące decyzje dotyczące rozwiązań informatycznych najbardziej obawiają się problemów z wydajnością. Dowiedzieliśmy się również, że osoby te są przekonane, że operatorzy telekomunikacyjni mają najlepsze warunki do tego, aby świadczyć usługi o oczekiwanym poziomie jakości i bezpieczeństwa, stając się tym samym preferowanymi dostawcami usług typu cloud dla klientów korporacyjnych”.

Hernandez dodał również: „Chmurę tworzą sieci, a operatorzy komunikacyjni są właścicielami tych sieci. To kombinacja o niesamowitym potencjale”.

„Inwestycje operatorów w przetwarzanie w chmurze przekroczyły w 2011 r. kwotę 11 mld USD, jednakże korzyści finansowe z tych inwestycji przyniesie dopiero ścisła integracja zasobów obliczeniowych i sieciowych. Platformy do optymalizacji, takie jak CloudBand Alcatela-Lucenta, pozwalają efektywniej wykorzystywać i kontrolować zróżnicowane zasoby cyfrowe” – powiedziała Camille Mendler, analityk rynku telekomunikacyjnego w firmie Informa. „Lepsza kontrola to wyższa wydajność – a to właśnie wyższa wydajność jest absolutnie kluczowym czynnikiem w pozyskiwaniu klientów i wyróżnianiu się na tle konkurencji”.

Rozwiązanie CloudBand stanowi kluczowy element inicjatywy firmy dotyczącej chmury globalnej, wspierającej wdrożenie i transformację własnych platform i aplikacji Alcatela-Lucenta do architektury opartej na chmurze. Aplikacje te są również oferowane operatorom jako usługi na żądanie. Alcatel-Lucent obsługuje obecnie w swojej chmurze globalnej 18 milionów abonentów.

Alcatel-Lucent realizuje własną wizję chmury we współpracy z szeregiem partnerów. Jednym z największych jest firma HP. Strategiczna umowa globalna, podpisana z HP na okres 10 lat, ma na celu wspólne opracowywanie bogatej oferty rozwiązań konwergentnych dla rynku technologii teleinformatycznych oraz wypełnienie luki, która istnieje między centrum przetwarzania danych a siecią.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj