Łączenie i współpraca czyli eTwinning

Przynajmniej dwie szkoły, z dwóch rożnych krajów Europy, realizujące wspólny projekt inicjujący wymianę materiałów edukacyjnych, przy użyciu nowoczesnych technologii informatyczno – komunikacyjnych to podstawa działania programu eTwinning.

eTwinning powstał ponad 5 lat temu. W tym czasie blisko 85 tysięcy nauczycieli z ponad 50 tysięcy szkół w 32 krajach Europy zdołało nawiązać współpracę, której celem jest wzajemne uczenie się poprzez wymianę informacji i materiałów, wspólne realizowanie projektów wraz z uczniami, zrzeszanie nauczycieli we wspólnotach oraz zwiększanie możliwości rozwoju zawodowego. Inicjatywa realizowana jest przy współpracy Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji oraz Dyrekcji Generalnej ds. Edukacji i Kultury w Komisji Europejskiej, będąc jednocześnie jednym z głównych elementów programu Komisji Europejskiej „Uczenie się przez całe życie.” Na szczeblu europejskim, eTwinning prowadzony jest przez European Schoolnet stanowiącym międzynarodowe partnerstwo 26 europejskich Ministerstw Edukacji. W kraju e Twinning zarządzany jest przez 30 Narodowych Biur Akcji eTwinning.

Wymiana informacji następuje dzięki narzędziom Web 2.0, czyli takich, które umożliwiają generowanie treści serwisu przez samych jego użytkowników. Co więcej, z roku na rok narzędzia te są coraz bardziej skuteczne. Jak mówi Gracjana Więckowska, redaktor portalu eTwinning.pl: „Zmiany dokonują się właściwie w każdym roku. Dotyczą one unowocześnienia internetowych narzędzi eTwinning udostępnianych bezpłatnie nauczycielom do realizacji projektów. Narzędzia są coraz bardziej funkcjonalne, przyjazne i umożliwiające tworzenie społeczności eTwinning zarówno nauczycieli jak i uczniów.” Jednocześnie dla nauczycieli organizowane są konferencje promocyjne, warsztaty europejskie, seminaria kontaktowe oraz szkolenia regionalne, dzięki którym mogą zdobyć nowe i udoskonalić dotychczasowe umiejętności.

Możliwość przystąpienia

Do projektu eTwinning mogą przystąpić zarówno nauczyciele, bibliotekarze, dyrektorzy szkół jak i uczniowie w wieku od 3 do 19 roku życia z przedszkoli, szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych w całej Europie. Uczestnictwo wymaga od nich zarejestrowania się w portalu eTwinning, po którym otrzymują dostęp do tak zwanych narzędzi eTwinningowych. Narzędzia te umożliwiają znalezienie partnera do współpracy i ich wzajemną komunikację. Wszystkie nawiązane partnerstwa otrzymują odznakę eTwinning i mogą kooperować w ramach kilku projektów: tygodniowych, miesięcznych, trzymiesięcznych, całorocznych lub kilkuletnich. Długość trwania projektu decyduje również o tematyce i charakterze projektu. Przykładowo, w projektach wieloletnich oczekiwana jest współpraca między większą ilością partnerów, podczas gdy projekty całoroczne powinny dotyczyć takich tematów jak historia Europy, zagadnienia z dziedziny matematyki czy sztuki będącymi częścią programu nauczania.

Najciekawsze projekty

Projekty realizowane w ramach inicjatywy eTwinning muszą spełniać trzy zasadnicze kryteria. Przede wszystkim niezbędne jest wykorzystanie przy ich realizacji komputera, Internetu, oprogramowania, aparatu cyfrowego czy kamery. Ponadto, uczniowie i nauczyciele komunikują się w językach, które poznają podczas nauki w szkole, czyli przede wszystkim język angielski, niemiecki, włoski, francuski czy hiszpański. Tematyka przygotowywanych projektów musi mieć ścisły związek z podstawami programowymi przedmiotów nauczanych w szkole.

Od czasu powstania inicjatywy eTwinning, przeprowadzono blisko 12 000 projektów. W ramach inicjatywy organizowane są również ogólnopolskie konkursy o nazwie „Nasz projekt eTwinning” na najlepszy projekt. W poprzednich latach zwycięskim pomysłem okazały się między innymi „Malarskie inspiracje”, których pomysłodawcą byli uczniowie z Gimnazjum nr 16 im. Józefa Piłsudskiego w Gorzowie Wielkopolskim. Uczniowie zainicjowali wymianę informacji poprzez przedstawienie obrazów wybitnych malarzy poszczególnych epok. Tematyka dzieł miała inspirować do ich zgłębienia z uwzględnieniem realiów danego kraju. W ramach projektu uczniowie przygotowali stronę internetową, grafiki komputerowe oraz prezentacje między innymi na temat ich szkoły, miasta, ulubionych książek, polskich pisarzy, laureatów nagrody Nobla, historii Polski oraz jej atrakcji turystycznych. Ze swoim europejskim partnerem uczniowie komunikowali się głównie poprzez pocztę elektroniczną oraz narzędzia będące do ich dyspozycji na TwinSpace.

Laureatem w konkursie były również przedszkola. W 2008 roku było to Przedszkole Publiczne nr 5 w Głogowie, którego nauczyciele przygotowali projekt „Buckle my shoe”, mający na celu kształtowanie umiejętności matematycznych przedszkolaków dzięki wykorzystaniu różnorodnych materiałów dostępnych dzieciom.

W 2010 roku odbył się już VI edycja konkursu „Nasz projekt eTwinning”, którego oficjalne zakończenie nastąpiło 11 czerwca w Warszawie w Hotelu Kyriad, gdzie zostali wyłonieni kolejni laureaci czynnie zaangażowani w szerzenie idei nieustannej edukacji międzynarodowej.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj