 |
Finansowanie Krajowego Programu Restrukturyzacji (KPR) Krajowy Program Restrukturyzacji realizowany przez Agencję Rynku Rolnego, finansowany jest ze środków pochodzących z Tymczasowego Funduszu Restrukturyzacji, utworzonego ze składek wpłacanych przez producentów cukru w celu sfinansowania reformy sektora cukrowniczego.
|
Inwestycjami wspieranymi finansowo z KPR jest:
- zakup nowych maszyn i urządzeń do produkcji rolnej w ramach działania „Modernizacja gospodarstw rolnych”, na którego realizację przeznaczono 10,324 mln euro,
- budowa lub modernizacja przedsiębiorstw zorientowanych na rynki bioenergii, oraz zakup maszyn i urządzeń do przetwarzanie produktów rolnych na cele energetyczne w ramach działania
„Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej”, na którego realizację przeznaczono 24,089 mln euro. Oba działania w ramach KPR mają zrekompensować rolnikom oraz firmom straty poniesione z powodu wprowadzenia unijnej reformy rynku cukru.
Program realizowany jest na terenie gmin objętych procesem restrukturyzacji. Lista gmin została ogłoszona w obwieszczeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 lipca 2009 roku
w sprawie wykazu gmin objętych procesem restrukturyzacji, wskazanych w Krajowym Programie Restrukturyzacji (M.P. 2009 nr 44, poz. 673) i jest dostępna na stronie internetowej ARR.
Modernizacja gospodarstw rolnych
Do 10 grudnia 2009 r. w Oddziałach Terenowych ARR można było składać wnioski o przyznanie pomocy na zakup nowych maszyn i urządzeń; w wyznaczonym okresie do ARR wpłynęło 3 769
wniosków.
O pomoc w ramach działania „Modernizacja gospodarstw rolnych” mogli ubiegać się producenci rolni, którzy prowadzą działalność rolniczą na terenie gmin objętych procesem restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego i jako plantatorzy buraków cukrowych w wyniku procesu restrukturyzacji utracili częściowo lub całkowicie prawo do uprawy i dostawy buraka cukrowego oraz otrzymali pomoc restrukturyzacyjną.
Pomocą objęty jest zakup wyłącznie nowych maszyn lub urządzeń do produkcji rolnej, który jest uzasadniony ze względu na prowadzenie produkcji rolnej innej niż uprawa buraków cukrowych.
Inwestycje te nie mogą być współfinansowane z innych środków publicznych i muszą być użytkowane przez wnioskodawcę przez okres, co najmniej 5 lat od dnia otrzymania pomocy.{mospagebreak}Wysokość pomocy wynosi do 40% kosztów kwalifikowalnych faktycznie poniesionych przez wnioskodawcę. Wnioskodawca mógł złożyć wyłącznie jeden wniosek. W ramach tego wniosku
mógł ubiegać się o refundację części kosztów kwalifikowanych, wynoszących co najmniej 5 tys. złotych. Maksymalna wysokość pomocy na jednego wnioskodawcę i na jedno gospodarstwo
nie może być wyższa niż 50 tys. złotych.
W pierwszej kolejności rozpatrywane będą wnioski o przyznanie pomocy uszeregowane od najwyższej do najniższej ilości cukru, ustalonej dla każdego producenta rolnego na podstawie wniosków producentów cukru o przyznanie pomocy restrukturyzacyjnej. W dniu 18 stycznia 2009 r. ARR opublikowała na swojej stronie internetowej www.arr.gov.pl listę wnioskodawców, których wnioski zostały zakwalifikowane do rozpatrzenia w kolejności utraconej kwoty cukru. Z wnioskodawcami, których wnioski zostały zakwalifikowane do przyznania pomocy, OT ARR podpisze umowy. Po podpisaniu umowy wnioskodawca zobowiązany jest do realizacji inwestycji na warunkach określonych w umowie. Wypłata pomocy nastąpi na wniosek o wypłatę pomocy złożony przez wnioskodawcę we właściwym OT ARR. Do wniosku o wypłatę pomocy wnioskodawca zobowiązany jest dołączyć:
- wystawione na wnioskodawcę oryginały faktur VAT oraz
- dowody dokonania zapłaty w formie rozliczenia bezgotówkowego, w szczególności oznaczone datą wyciągi lub przelewy dokumentujące poniesienie kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją inwestycji.
Należna wysokość kwoty pomocy wyliczana jest na podstawie rzeczywiście poniesionych i udokumentowanych przez wnioskodawcę wydatków kwalifikowalnych objętych umową oraz skontrolowanych przez OT ARR.
W okresie 5 lat od dnia otrzymania pomocy, wnioskodawca jest zobowiązany w szczególności do niezbywania maszyn lub urządzeń objętych pomocą, wykorzystywania maszyn lub urządzeń
objętych pomocą do produkcji rolnej innej niż uprawa buraków cukrowych oraz prowadzenia działalności rolniczej na terenie gmin objętych procesem restrukturyzacji, bez zmiany miejsca jej wykonywania.
W ramach nadzoru nad prawidłową realizacją przez wnioskodawców zobowiązań wynikających z zawartych umów, ARR przed wypłatą pomocy i po jej zrealizowaniu przeprowadzi administracyjne kontrole krzyżowe, mające na celu wyeliminowanie możliwości przyznania pomocy na tę samą inwestycję przez różne instytucje przyznające pomoc publiczną, oraz fizyczne kontrole na miejscu realizacji inwestycji, mające na celu stwierdzenie, że maszyny i urządzenia zostały zakupione i są użytkowane zgodnie z zawartą umową.
Wnioskodawca, który w sposób umyślny lub w wyniku poważnego zaniedbania nie wywiąże się z obowiązków wynikających z zawartej umowy, zobowiązany zostanie do zwrotu nienależnie pobranej kwoty pomocy powiększonej o karę.{mospagebreak}Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej
Termin składania wniosków dla działania „Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej”, wyznaczony został w okresie od 5 stycznia 2010 r. do 25 stycznia 2010 r. Do dnia 21 stycznia br., wnioski złożyło 40 wnioskodawców.
O pomoc w ramach działania „Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej” mogli ubiegać się przedsiębiorcy prowadzący:
- mikroprzedsiębiorstwa – przedsiębiorstwa zatrudniające mniej niż 10 osób, których obroty roczne i/lub roczna suma bilansowa nie przekracza 2 mln euro,
- małe przedsiębiorstwa – przedsiębiorstwa zatrudniające mniej niż 50 osób, których obroty roczne i/lub roczna suma bilansowa nie przekracza 10 mln euro,
- średnie przedsiębiorstwa – przedsiębiorstwa zatrudniające mniej niż 250 osób, których obroty roczne nie przekraczają 50 mln euro i/lub roczna suma bilansowa nie przekracza 43 mln euro,
- przedsiębiorstwa – inne niż określone powyżej, zatrudniające mniej niż 750 osób lub posiadające obrót nieprzekraczający 200 mln euro, zamierzający realizować inwestycje na terenach gmin objętych procesem restrukturyzacji.
Informacja dotycząca definicji „MŚP” oraz kryteriów, które musi spełniać przedsiębiorstwo by mogło zostać zaliczone w poczet „MŚP”, zamieszczona jest w Poradniku dla przedsiębiorców pt.
„Nowa definicja MŚP
”, dostępnym na stronie internetowej
www.arr.gov.pl.
Pomocą objęte są inwestycje ukierunkowane na przetwórstwo produktów rolnych na cele energetyczne:
- budowa lub modernizacja zakładów przetwórstwa produktów rolnych ukierunkowanych na cele energetyczne (np. budowa biogazowi, bioelektrowni),
- zakup maszyn lub urządzeń do przetwarzania produktów rolnych na cele energetyczne (np. do produkcji brykietu, peletu).
Podobnie jak w pierwszym działaniu, inwestycje te nie mogą być współfinansowane z innych środków publicznych np. PROW 2007-2013, i muszą być użytkowane przez wnioskodawcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia otrzymania pomocy.
Pomoc udzielana jest w formie refundacji części kosztów kwalifikowalnych, w wysokości poniesionej przez wnioskodawcę, nie więcej jednak niż:
- 50% faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowalnych – w przypadku inwestycji realizowanej przez wnioskodawcę prowadzącego przedsiębiorstwo będące mikro-, małym lub średnim. Wysokość kwoty pomocy wynosi maksymalnie 7,5 mln złotych na jednego wnioskodawcę;
- 25% faktycznie poniesionych kosztów kwalifikowalnych – w przypadku inwestycji realizowanej przez wnioskodawcę prowadzącego przedsiębiorstwo nie zaliczające się do mikro-, małych ani średnich przedsiębiorstw. Wysokość kwoty pomocy wynosi maksymalnie 4 mln złotych na jednego wnioskodawcę.{mospagebreak}Minimalna wysokość pomocy, która może być przyznana i wypłacona wnioskodawcy w ramach działania „Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej” Krajowego Programu Restrukturyzacji wynosi 50 tys. złotych.
Refundacją mogą być objęte koszty kwalifikowane inwestycji poniesione przez wnioskodawcę przed dniem zawarcia umowy, lecz nie wcześniej niż przed 1 października 2008 roku. Pomoc nie obejmuje podatku od towarów i usług (VAT), kosztów nabycia nieruchomości, kosztów nabycia rzeczy używanych oraz leasingu maszyn i urządzeń.
Wnioski będą rozpatrywane według kolejności ich złożenia w Centrali ARR. Z wnioskodawcami, których wnioski zostały zakwalifikowane do przyznania pomocy, Agencja podpisuje umowy. Po podpisaniu umowy wnioskodawca zobowiązany jest do realizacji inwestycji na warunkach i w terminie określonym w umowie Wypłata pomocy następuje na wniosek o wypłatę pomocy, złożony przez wnioskodawcę po zrealizowaniu inwestycji zgodnie z zawartą umową. Wniosek składany jest w Centrali ARR. Do wniosku o wypłatę pomocy wnioskodawca zobowiązany jest dołączyć:
- wystawione na wnioskodawcę oryginały faktur VAT,
- dowody dokonania zapłaty w formie rozliczenia bezgotówkowego, tj. w szczególności oznaczone datą wyciągi lub przelewy, potwierdzające poniesienie kosztów kwalifikowalnych inwestycji oraz „Sprawozdanie z zakończenia realizacji inwestycji”, którego wzór stanowi załącznik do umowy.
Należna wysokość kwoty pomocy określona będzie na podstawie rzeczywiście poniesionych i udokumentowanych przez wnioskodawcę wydatków kwalifikowanych objętych umową oraz skontrolowanych przez OT ARR. W okresie 5 lat od dnia otrzymania pomocy, wnioskodawca jest zobowiązany w szczególności do niezbywania rzeczy nabytych w ramach realizacji inwestycji oraz ich wykorzystywania do prowadzenia działalności, polegającej na przetwórstwie produktów rolnych na
cele energetyczne, jak również do prowadzenia działalności, polegającej na przetwarzaniu produktów rolnych na cele energetyczne na terenie gmin objętych procesem restrukturyzacji, bez zmiany miejsca jej wykonywania.
W ramach nadzoru nad prawidłową realizacją przez wnioskodawców zobowiązań wynikających z zawartych umów, OT ARR przed wypłatą pomocy i po jej zrealizowaniu, będzie przeprowadzać administracyjne kontrole krzyżowe, mające na celu wyeliminowanie możliwości przyznania pomocy na tę samą inwestycję przez różne instytucje przyznające pomoc publiczną.
Przeprowadzane będą również fizyczne kontrole na miejscu realizacji inwestycji, mające na celu stwierdzenie, że inwestycja została zrealizowana, lub w przypadku zakupu maszyn i urządzeń, że zostały one zakupione i są użytkowane zgodnie z zawartą umową.
Wnioskodawca, który w sposób umyślny lub w wyniku poważnego zaniedbania nie wywiąże się z obowiązków wynikających z zawartej umowy, zobowiązany zostanie do zwrotu nienależnie
pobranej kwoty pomocy powiększonej o karę.
/MINROL
Zaloguj się Logowanie