Korzyści z audytu dla firmy

Bądźmy szczerzy – dla większości firm, audyt roczny nie jest wydarzeniem, którego się wyczekuje, równie rzadko kojarzony jest z korzyściami. Najczęściej odbierany jest jako zło konieczne, to z reguły obowiązek a jego przeprowadzenia wymaga prawo.

Jednak sytuacja wcale nie musi tak wyglądać, ponieważ wizyta audytora w firmie może się okazać dla niej bardzo pożyteczna. Profesja audytora wiąże się z dużym doświadczeniem zawodowym, które jest wynikiem odwiedzania różnych spółek, poznawania różnych sektorów i znajdowania rozwiązań powszechnie występujących problemów, a niekiedy również tych rzadko spotykanych. Audytor to specjalista, który podczas wizyty audytorskiej w firmie może udzielić cennych wskazówek i porad.

Czasami porada udzielona przez audytora ma formę rozmowy, w której audytor może zaproponować korzystne rozwiązania. Jest to wynik dużego doświadczenia zawodowego, bowiem część rozwiązań zaczerpnięta jest z wizyt w innych firmach. Oczywiście audytorzy zawsze są ostrożni i nie przekazują informacji, które mogłyby zaszkodzić ich klientom. Dlatego zawsze wszelkie informacje, które audytorzy przekazują firmom, są przepuszczane przez filtr. Wszystko po to, aby niemożliwe było udzielanie jednym klientom korzyści ekonomicznych wobec drugich.

Zwłaszcza średniej wielkości firmy audytorskie pracują z klientami działającymi w wielu branżach, dzięki temu audytorzy nie myślą szablonowo i potrafią dostarczyć rozwiązania z zupełnie innych branż. Dobra firma audytorka jest w stanie udzielić porad, które pozwolą badanej firmie rozwinąć się na rynku krajowym lub nawet międzynarodowym. Praktyczne porady są uzupełnieniem standardowej weryfikacji, tego co dzieje się w spółce.

Od audytora nie należy oczekiwać jedynie porady ustnej. W ramach badania wykonanego zgodnie ze standardami przeprowadzania audytów, audytorzy powinni dostarczać klientom, coś w rodzaju komunikatu do osób odpowiedzialnych za zarządzanie. Jest to przedmiotem Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej i nazywany jest Listem do zarządu.

W tym dokumencie zawarte zostaje prawdziwe sedno audytu, dzięki temu firma może uzyskać pomoc. List do Zarządu i opinia biegłego rewidenta to dwa odrębne dokumenty. Ten pierwszy jest niejawny i przeznaczony jedynie dla zarządu. Zawiera treści, które nie są na tyle znaczące, żeby mogły wpłynąć na opinię biegłego rewidenta. Ponadto uwzględnia jednocześnie dobre pomysły, które przyszły do głowy audytorowi w trakcie przeprowadzania badania. List do Zarządu to dokument, który zawiera wszystkie spostrzeżenia audytora, które firma może wykorzystać do poprawy swojej sytuacji. Punkty uwzględnione w Liście nie muszą zostać zawarte w sprawozdaniu finansowym, ale są to kwestie, którym zarząd powinien poświęcić uwagę.

Jeśli List do Zarządu ma być skutecznym komunikatem, powinien poruszać, , od 3 do 12 kwestii. Jeśli uwzględnia więcej niż 12, oznacza to, że w firmie jest zbyt wiele obszarów, na które należy zwrócić uwagę i prawdopodobnie większość z nich zostanie pominięta. Dlatego też moim zdaniem powinniśmy skoncentrować się na najważniejszych 12, a pozostałe kwestie pozostawić na kolejny rok.

Tę sytuację można porównać do zawodu lekarza, który również nie próbuje leczyć od razu wszystkich dolegliwości swoich pacjentów. Tak samo audytorzy są – lub powinni być dla biznesu lekarzami pierwszego kontaktu. Jeśli to kwestie zbyt poważne, które nie mogą czekać, warto wówczas zadać sobie pytanie dlaczego właściwa opinia z badania była czysta, tj. bez zastrzeżeń, skoro w spółce jest tak wiele niejasnych zagadnień. Układ listu do zarządu powinien prezentować się w taki sposób, aby najważniejsze kwestie przedstawić w pierwszej kolejności, a mniej istotne w dalszej. W obu przypadkach należy uważnie czytać paragrafy: Obserwacje faktów, czyli słabe strony, Możliwy efekt lub s tego stanu, Rekomendacje.

Audytor powinien także oczekiwać odpowiedzi ze strony firmy, którą badał. Jeśli firma należy do grupy, to nieprofesjonalną praktyką (chyba że domniemane są nielegalne czyny zarządu lokalnej spółki) jest wysyłanie listu do spółki matki wcześniej niż do zarządu badanej firmy, w przeciwnym razie zarząd nie będzie miał szansy takiego listu przeczytać i wypowiedzieć się na jego temat.

Informowanie firmy o istotnych kwestiach wynika ze standardów sprawozdawczości finansowej. Jeśli takich audytor nie przedstawia w Liście do Zarządu, być może warto wtedy rozważyć wybór innego, bardziej operatywnego audytora. Bardzo często wartość rekomendacji udzielanych przez audytora wielokrotnie przewyższają koszt audytu. Są firmy, które doskonale o tym wiedzą. Jeśli firma ma tak dobrego audytora, warto korzystać z jego pomocy, tak długo jak tylko pozwalają na to przepisy prawne.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj