Podczas przeprowadzonej debaty ”Relacje organizacyjno-prawne przewoźników i zarządcy infrastruktury kolejowej” mającej miejsce 29 stycznia 2010 r. w Centrum Komunikacji Medialnej w Warszawie mówiono o przygotowaniach zmierzających ku „Nowej ustawie” o infrastrukturze kolejowej.
Ustawa ta miałaby regulować zagadnienia dotyczące własności infrastruktury oraz sposobów jej finansowania i zarządzania. Wyrażono chęć zmiany modelu finansowania infrastruktury kolejowej, który przypominałby finansowanie transportu drogowego.
Ponadto sygnalizowano podjęcie wzmożonych działań z zakresu konkurencyjności przewozów kolejowych, utrzymania i modernizacji infrastruktury kolejowej oraz zapewnienia równości przewoźników w dostępie do infrastruktury. W Ustawie będzie zawarte pragnienie utworzenia nowego departamentu w resorcie infrastruktury, który zajmie się problemami inwestycyjnymi.
Ministerstwo planuje wprowadzić więcej podobieństw między koleją a transportem drogowym z zakresu zarządzania. Ulec ma zmiana struktury własności infrastruktury kolejowej. To oznacza, że stanie się ona własnością Skarbu Państwa tak jak infrastruktura drogowa. Prywatyzacja miałaby objąć: PKP Intercity i PKP Cargo, PKP Energetykę, Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury, Polskie Koleje Linowe oraz PKP Telekomunikację Kolejową.
25 stycznia podczas panelu dyskusyjnego „zmieniamy polski przemysł” oceniono efekty wprowadzenia reformy kolejowej rozpoczęte w 2000 roku. Ustawa na mocy której powstała Grupa PKP miała przyczynić się do komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”. Zamierzone plany nie odniosły większych rezultatów, chociażby do tej pory nie wydzielono zarządcy infrastruktury – spółki PKP Polskie Linie Kolejowe z Grupy PKP.
Biorąc pod uwagę dalekosiężne plany Ministerstwa Infrastruktury jednym z zamierzeń rozwojowych kolei, ma być budowa linii dużych prędkości w naszym kraju.
Niewielka prędkość poruszania się w Polsce jest po części wynikiem złego stanu technicznego linii kolejowych, a ograniczenia prędkości są wprowadzane dla wyeliminowania ryzyka eksploatacyjnego.
Jednakże szybsze podróżowanie pociągami jest możliwe lecz obecnie zarezerwowane jedynie dla pasażerów trasy z Warszawy do Katowic i Krakowa. Pokonują tą trasę w ciągu 2,5 godziny, skracając czas przejazdu o 20 min. Planowane prace remontowe kończące się za dwa lata przyczynią się do pokonywania tej odległości w ok. 2 godzin 20 minut. Aby zrozumieć ogrom potrzeb Polskiej kolei należy powołać się na opinię prezesa zarządu PKP PLK Zbigniewa Szafrańskiego wg którego potrzeba minimum 15 lat aby wprowadzić w naszym kraju średni poziom infrastruktury kolejowej obowiązując w innych krajach Unii Europejskiej.
Mapa przedstawia planowany układ szybkiej kolei. Został zaczerpnięty z listy „wyzwań” stworzonych przez Ministerstwo Infrastruktury dla Polski do 2030 roku. Najważniejszym elementem przyszłej sieci kolei dużych prędkości będzie linia Wrocław /Poznań – Łódź- Warszawa dostosowana do prędkości nie mniejszej niż 300 km/h. Można również zobaczyć szacowane prędkości poruszania się kolei na pozostałych odcinkach.
Oczekiwane jest szybkie wdrożenie nowej Ustawy i tym samym rzeczywiste przyśpieszenie rozwoju kolei, jako bardziej ekologicznej i bezpieczniejszej gałęzi transportu.
Zaloguj się Logowanie